Waarom is een duidelijk bedrijfsimago belangrijk?
Frank Mertens
& Ines Maroye
Graviteit

Waarom is een duidelijk bedrijfsimago belangrijk?

Vraag & Antwoord - Graviteit

Een brand imago is de manier waarop je als bedrijf overkomt. Vaak denk je hierbij onmiddellijk aan het logo en de huisstijl die doorheen alles doorgetrokken wordt: van website tot social media en drukwerk. Brand imago – oftewel merkimago – gaat echter verder dan dat. Jouw brand imago heeft een bredere spanwijdte dan wat er op papier of digitaal te vinden is. Het is de manier waarop jouw bedrijfsvisie belichaamd wordt door de mensen in je onderneming. De indruk die jij of jouw collega’s achterlaten tijdens elk uniek, professioneel contact.

Van sociale media posts, je website en de tone of voice in je teksten tot de manier waarop jij facturatiemails stuurt naar klanten: je dient je als bedrijf consequent te presenteren naar de buitenwereld. Die bedrijfsvisie moet echter ook intern belichaamd worden. Hoe ga jij om met je werknemers? Hoe is de werkvloer ingericht? En hoe ontvang jij klanten? Dit alles – huisstijl en branding, interne en externe presentatie van jouw bedrijf – vormen samen jouw brand imago.

Net daarom is het zo belangrijk om voor een consequente aanpak te gaan. Heb je als merk bijvoorbeeld een modern logo, praten je teksten over vooruitstrevendheid en innovatie, maar blijkt je zaak in wezen niet mee te zijn met haar tijd? Dan val je al snel door de mand.

Hoe moet het dan wel? 

“Doe wat je zegt en zeg wat je doet.” Het is een algemene ondernemersquote waar wel degelijk waarde inzit. Als je zegt wat je doet en vervolgens ook effectief doet wat je zegt, krijgen mensen een coherent plaatje voorgeschoteld. Profileer je je bijvoorbeeld als een familiale, persoonlijke organisatie die geeft om haar werknemers en komt dit op je website en in je copywriting duidelijk naar voren? Trek die persoonlijkheid dan door in je klantgesprekken. Belangrijk is om na te denken: “Hoe zit mijn bedrijf in elkaar en hoe wil ik overkomen op mijn omgeving?”

Begin daarbij intern, in de kern van je onderneming en wees niet bang om dingen aan te passen zodat ze in lijn liggen met je algemene visie. Zorg dat alles consequent is. Van het babbeltje op een netwerkevent tot het ontvangen van een nieuwe werknemer en het gesprek met de klant. Trek dit vervolgens door in je branding, van logo tot huisstijl, website, social media en copywriting. Betrek bovendien je werknemers bij het uitwerken van je bedrijfsimago zodat zij trotse brand ambassadors worden voor je zaak. Zorg je voor een logisch totaalplaatje, dan zal je bedrijf gezien worden als een sterke brand met een eenduidige visie en zal je in staat zijn om te blijven groeien.

Deze expertise werd aangeboden door  Graviteit

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels