Authentieke IT-atleet
Jeroen De Wit Verhaal - Teamleader

Authentieke IT-atleet

Verhaal - Teamleader

Op een dag vind je de job van je leven. En voor je het goed en wel beseft, leid je een bedrijf van 180 medewerkers, doe je business in zes landen en haal je maar liefst 30 miljoen euro aan investeringen op. Het is wat Jeroen De Wit overkomt. De zaakvoerder van softwareproducent Teamleader ziet zijn geesteskind groeien als kool, maar blijft daar opvallend rustig bij. Laat staan dat hij zijn casual look plots zou omruilen voor een maatpak. “Laat ons maar authentiek blijven en onze beloftes blijven nakomen, want op het eind van de dag moet je er vooral voor zorgen dat je klanten én medewerkers tevreden zijn.” 

Het ondernemersverhaal van Jeroen De Wit leest als een sprookje. Op zijn twaalfde maakte hij zijn eerste website. Tijdens zijn studies Grafische en Digitale Media aan de Artevelde Hogeschool in Gent startte hij een web-
designbedrijf, dat in 2012 opging in Teamleader. Zes jaar later telt die onderneming 180 medewerkers en wordt De Wit bijgestaan door bekende ondernemers bij de uitbouw van zijn zaak. Het product? All-in-one bedrijfssoftware voor kmo’s, waarbij CRM, projectmanagement en facturatie in één eenvoudige tool worden aangeboden.

Jeroen_De_Wit

Fast 50

“Toen ik me meteen na mijn studies volledig op dit bedrijf stortte, had ik nooit durven denken dat het zo’n vlucht zou nemen. De eerste twee jaar hebben we uitsluitend in de schaduw geopereerd. Het is de tijd die we nodig hadden om honderden ondernemers te bezoeken en ons product te optimaliseren volgens hun behoeften. Tegelijk hebben we ons in die periode ook wel voorbereid op het huidige groeiscenario. Toen we ons effectief sterk op de markt zijn beginnen profileren, waren we daar dan ook volledig klaar voor. Het is onder meer daaraan te danken dat we in november de Deloitte Technology Fast 50-award wonnen, en dat we ons dus het snelst groeiende technologiebedrijf van België mogen noemen.”

STERCK. Hoe slaag je erin om dat allemaal te managen?

Jeroen De Wit: “Groeien is onmogelijk zonder mensen. We zijn dan ook constant op zoek naar talent om ons team te versterken. Daarnaast moet je ook durven delegeren en structuur aanbrengen in je organisatie. Dat hoeft niet noodzakelijk met veel hiërarchie, als je maar weet wie verantwoordelijk is voor wat én je review-processen opzet om feedback van iedereen te krijgen. Ik prijs me gelukkig dat er heel wat mensen met externe expertise zijn bijgekomen. Het is namelijk een utopie om te denken dat je nog alles zelf kunt behappen.”

Het is een utopie te denken dat je nog alles zelf kunt behappen.

STERCK. Teamleader is er lang in geslaagd de groei met eigen financiering te ondersteunen, tot het bedrijf onlangs via verschillende kapitaal-
rondes dertig miljoen euro ophaalde. Waaraan wordt dat bedrag besteed?

De Wit: “We investeren zowel in het product als in de commerciële uitbouw. Op productniveau werken we vooral aan de Marketplace, een soort van marktplaats waar onze klanten Teamleader kunnen linken aan andere software. Zo is het via een Outlook-integratie bijvoorbeeld mogelijk om nieuwe contacten vanuit een mailbox rechtstreeks aan je Teamleader-account toe te voegen. Momenteel zijn er al meer dan 200 koppelingen tussen Teamleader en andere apps beschikbaar. We tellen meer dan 10.000 klanten, die elk gemiddeld vier integraties hebben. Om dat allemaal te kunnen bolwerken, hebben we onze afdeling ‘product development’ uitgebreid van 13 naar 45 medewerkers.”

Ervaren leermeesters

Naar Belgische maatstaven is Teamleader zelf al lang geen kmo meer. Dat stelt Jeroen De Wit op managementniveau voor stevige uitdagingen, maar hij weet zich perfect ondersteund. “Ik heb moeten leren delegeren en steek daarnaast heel veel op van de externe experts die in ons bestuur zetelen. Alexander Ribbink was de operationele baas van TomTom toen zij tussen 2003 en 2008 aan een steile opmars bezig waren. Jonas Dhaenens (ceo van webhostingbedrijf Combell) is heel goed thuis in de wereld van overnames, wat ons op termijn erg goed van pas kan komen, als we verder kijken dan louter organische groei. De knowhow van Vlerick-professor Veroniek Collewaert is onder meer essentieel voor onze human resources. Duco Sickinge weet vanuit zijn vroegere ervaring als ceo van Telenet hoe het is om met kmo’s te werken én om een grote organisatie te leiden. Ik win graag hun advies in als er belangrijke strategische beslissingen op stapel staan.”

Lokale bediening

“Commercieel zijn we actief in zes landen: België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. In elk van die landen hebben we een eigen verkoopkantoor. Een lokale kmo wil nu eenmaal het liefst geholpen worden door een lokale partner, die hem in zijn eigen taal kan begeleiden. We blijven ons voorlopig op die zes markten focussen en streven er naar verdieping. In elk van die landen hebben we momenteel voet aan wal, de ambitie is nu om overal een significant deel van de markt te veroveren.”

STERCK. Teamleader mikt bewust niet op grote ondernemingen als klanten. Waarom?

De Wit: “Van zodra een bedrijf meer dan vijftig medewerkers telt, moet je bij IT-ontwikkeling onder meer vrij complexe gebruikersrechten gaan voorzien. Als we in dat verhaal zouden mee-
stappen, zou het programma mogelijk te ingewikkeld worden voor de kleine kmo, en dat willen we niet. Kijk: Europa telt 23 miljoen kmo’s. Zij vormen de motor van de economie: als zij het goed doen, doet iedereen het goed. Liefst 89 procent van die bedrijven telt minder dan tien medewerkers. Elk van die ondernemers is gestart vanuit een passie, een specialisatie. Ons product helpt ervoor zorgen dat zij even professioneel kunnen werken als grote bedrijven, door hun organisatie overzichtelijk en gestructureerd te maken. Op die manier kunnen onze klanten steeds verder bouwen aan een solide reputatie. Daarom focussen we ons op dienstverlenende bedrijven die puur b2b werken.”

Jeroen_De_Wit

Toegankelijkheid

STERCK. Jullie moesten in recordtempo mensen aanwerven. Welke zijn de grootste pijnpunten bij het invullen van nieuwe vacatures?

De Wit: “De juiste mensen aanwerven, vergt geen ‘rocket science’. Het komt er volgens mij vooral op aan te zorgen dat je bestaande medewerkers écht tevreden zijn, zodat zij automatisch je beste ambassadeurs worden. Hoe we dat doen? Door te doen wat we beloven én door authentiek te blijven. Iedereen die bij ons wil komen werken, kan bij ons personeel navragen of we onze beloftes invullen. We zijn een toegankelijke organisatie die veel kansen biedt en mensen niet in een hokje stopt. Daarnaast helpt onze ‘brand awareness’ natuurlijk, daar ga ik niet flauw over doen: mensen die af en toe de media volgen, weten dat we succesvol zijn en willen daar graag deel van uitmaken.”

Om nieuwe mensen aan te werven, moet je ervoor zorgen dat je huidige medewerkers je beste ambassadeurs zijn.

“Zo zijn we organisch gegroeid naar een organisatie waarbij de gemiddelde leeftijd 31 jaar is. Ergens is dat logisch: onze medewerkers hebben het meeste contact met generatiegenoten en 
dragen hun gevoel tegenover hun werkgever in eerste instantie naar die doelgroep uit. Pas op: onze organisatie telt heus ook wel veertigers en vijftigers. Als we mensen aanwerven, kijken we nooit naar afkomst, leeftijd of gender: we proberen vooral in te schatten welke positieve impact iemand op onze organisatie kan hebben.”

STERCK. Waar hoop je met Teamleader binnen pakweg tien jaar te staan?

De Wit: “Het is de ambitie om binnen onze corebusiness de Europese marktleider te worden. In eerste instantie moeten we daarvoor een ‘top of mind’-awareness creëren bij kmo’s in onze zes focusmarkten, later ook daarbuiten. Om dat te realiseren, moeten we er vooral voor blijven zorgen dat onze klanten én onze mensen tevreden zijn en blijven. Daar staat of valt alles mee. Als dat lukt, kan onze recurrente omzet op termijn groeien van 10 naar 100 miljoen euro.”

Papa-tijd

Eén van De Wits stokpaardjes is het streven naar een goede ‘work-life balance’. “Ik werk tijdens de week erg veel, maar waak erover dat minstens twee heilige huisjes overeind blijven: het weekend is integraal voor mijn gezin, de woensdagavond volledig voor mijn partner, die kinesiste is. Bovendien helpen ook mijn twee zoontjes Seppe (3) en Elias (vier maanden) me met beide voeten op de grond te houden. De batterijen volledig opladen kan ik ook door te sporten: lopen, fietsen en zwemmen. Op die manier kan ik altijd aan de slag met erg veel energie en wil ik ook een voorbeeld zijn voor onze medewerkers.”

STERCK. Zal Dok-Noord in Gent dan als hoofdvestiging nog aan de noden van de explosieve groei beantwoorden?

De Wit: “We zitten hier alleszins nog voor jaren goed. Van onze 180 mensen werken er circa 100 in Gent al stimuleren we om af en toe van thuis uit te werken voor wie dat wil. Op onze locatie in Gent werken we op drie verdiepingen, waarbij we de capaciteit van de bovenste verdieping minstens nog kunnen verdubbelen. We zitten hier dus nog wel voor een tijdje gebeiteld.”

Jeroen_De_Wit

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels