Mobiliteitssoldaten
Willem Dumon & Jan Cools De Dubbel

Mobiliteitssoldaten

De Dubbel

Stilstaan is achteruitgaan. Nergens ervaren we dat zo nadrukkelijk als in het verkeer. Willem Dumon (FleetMaster) en Jan Cools (BeMobile) doén er iets aan. Elk op hun manier staan ze in de frontlinie, strijdend voor vlotter verkeer via disruptieve oplossingen. “We willen meer zijn dan zomaar een speler in de markt: blijvend iets veranderen aan de maatschappij, dát moet de bedoeling zijn.”

STERCK. Waarom besliste je meteen om Jan Cools uit te nodigen voor De Dubbel, Willem?

Willem Dumon: “Jan is een ondernemer naar wie ik echt opkijk. We hebben elkaar destijds leren kennen bij Bryo, de ‘praktijkschool voor ondernemers’ van Voka en een initiatief dat Jan mee op de rails heeft gezet. Toen we daar aan de praat zijn geraakt, raakte ik meteen geïnspireerd door zijn innovatieve ideeën over ondernemerschap en mobiliteit, de sector waar wij als softwareaanbieder voor verhuur- en leasingmaatschappijen volop in actief zijn.”

Willem_Dumon_Fleetmaster_Jan_Cools_BeMobile

Frontlinie

STERCK. Jan, welke raakvlakken zijn er tussen jullie ondernemingen?

Jan Cools: “We zetten allebei voluit in op het verstrekken van vernieuwende oplossingen voor de mobiliteit van de toekomst. Die innovatiedrang schuilt in de techniciteit van onze producten en in ons businessmodel. Bovendien koesteren we allebei de ambitie om echt iets te kunnen teweegbrengen in deze sector. We willen in de frontlinie staan, een steen in de rivier verleggen.”

STERCK. Daar zijn jullie allebei al voor bekroond: Willem dit jaar als Jonge Oost-Vlaamse Ondernemer van het Jaar, Jan zes jaar geleden als Dé Gentse Ondernemer en als ‘meest innovatieve start-up’. Wat doet dat met een mens?

Cools: “Die erkenning is vooral cruciaal voor onze medewerkers: zij vinden het fijn te werken bij een koploper. Tegelijk is het heel relatief en hecht ik er niet te veel belang aan. De hoofdprijs wordt elk jaar uitgereikt bij het afsluiten van de jaarrekening. Dáár goed scoren vind ik nog altijd belangrijker (lacht).”

Een tolheffing op personenauto’s zou tijdens de spitsuren al heel wat voertuigen van de weg kunnen halen.

Dumon:Zoiets streelt ergens wel je ijdelheid, omdat het een bekroning is voor je visie op ondernemen. Het is leuk te worden beschouwd als een bedrijf dat vernieuwing mogelijk maakt. Het versterkt onze motivatie om in de mobiliteitsindustrie zelf voor een klein beetje disruptie te zorgen.”

STERCK. Welke meerwaarde biedt zoiets op vlak van ‘employer branding’?

Dumon: “Wij waren tot voor die onderscheiding een vrij onbekend bedrijf, dan heeft zo’n bekroning op dat vlak een iets grotere impact. Oorspronkelijk waren we gestart met de vier co-founders van dit bedrijf, eind vorig jaar hebben we onze eerste medewerkers aangeworven. Inmiddels telt ons team 30 mensen. Het was een positieve verrassing dat sollicitanten daarbij verder kijken dan het loonbriefje. Ze willen de sector mee vooruit laten gaan, met iets bezig zijn dat maatschappelijk relevant is.”

Cools: “Mensen houden er inderdaad van om via hun werk een bepaalde impact op de samenleving te hebben. Ze willen samen met ons bedrijf de wereld helpen veranderen en verbeteren door te vechten tegen files en verkeersonveiligheid.”

Willem_Dumon Willem Dumon
Jeroen en vennoot Willem (30) richtte samen met drie medevennoten FleetMaster op. Hun software is cruciaal voor de workflow van bedrijven die zich focussen op auto- en truckverhuur op korte en lange termijn, en leasing. FleetMaster is vooral in Europa actief, maar heeft ook een eigen poot in de Verenigde Staten.

Veranderingsproces

STERCK. Door de groei van uw bedrijven verandert ook uw jobinhoud voortdurend. Hoe ga je daarmee om?

Dumon: “Tot begin dit jaar was ik nog bezig met productontwikkeling en projectmanagement, nu is het vooral belangrijk mijn kennis te delen met onze mensen én ervoor te zorgen dat klanten tevreden blijven. De drie medeoprichters en ikzelf hebben op tijd ingezien dat we niet langer alles zelf konden beredderen. Dat veranderingsproces is heel leuk: we geven mensen verantwoordelijkheid en de kans zich binnen ons bedrijf op te werken.”

Cools: “Elf jaar geleden ben ik in mijn eentje begonnen, vandaag telt BeMobile 145 mensen. Daarmee zitten we nog lang niet aan ons plafond. Het is een kwestie van voortdurend zelf mee evolueren. De inhoud van mijn job en de structuur van ons bedrijf veranderen permanent, ook omdat je je bedrijf continu in vraag moet stellen. Er komen namelijk om de haverklap extra dimensies bij: internationalisering, controlling, de aandeelhouders tevreden stellen, noem maar op. We mogen het onszelf niet te makkelijk maken. Momenteel bekijken we hoe we kunnen doorgroeien van een structuur van 150 mensen naar een organisatie van 500 man.”

Willem_Dumon_Fleetmaster_Jan_Cools_BeMobile

Autonome voertuigen

STERCK. Hoe ziet u, in uw niche, de mobiliteit van de toekomst?

Cools: “West-Europa is de voorbije decennia geëvolueerd tot een zwaar verstedelijkt gebied, met exponentieel gestegen verplaatsingen van mensen en goederen. Omdat de wegeninfrastructuur niet evenredig uitbreidbaar is, zijn er vernieuwende oplossingen nodig om dat allemaal op te vangen. Dat kan op verschillende manieren. Ik verwacht dat Vlaanderen in de volgende legislatuur uitpakt met een tolheffing op personenauto’s. Dat zou al heel wat voertuigen tijdens de spitsuren van de weg kunnen halen. Daarnaast kan je de capaciteit van het wegennet beter benutten door initiatieven als ‘car sharing’, deelfietsen, et cetera. Ook autonome voertuigen kunnen een deel van het probleem oplossen, bijvoorbeeld omdat ze dichter op elkaar durven rijden. Tenslotte kunnen we ook de navigatie optimaliseren. Denk hierbij maar aan borden die aangeven hoelang het nog duurt voor de verkeerslichten weer op groen springen, zodat je je snelheid daaraan kan aanpassen en de circulatie zo weer vlotter op gang komt. Of aan vernuftige systemen die wagens op basis van ‘real time’-informatie automatisch naar de parkeergarage leiden die op dat moment de meeste vrije plaatsen heeft…”

Bij leasing zal het belang van het financiële afnemen. De focus zal nadrukkelijker op de dienstverlening liggen.

Dumon: “We merken dat onze klanten (verhuurbedrijven en leasingmaatschappijen) daar fel mee bezig zijn, dat moét ook. Leasing zal ook in de toekomst een financieel verhaal mét services blijven, maar het belang van het financiële zal afnemen en de focus zal nadrukkelijker op 
de dienstverlening komen te liggen. Daarbij zal Koning Auto niet langer centraal staan. Onze klanten focussen zich steeds meer op multi assets en multimodale oplossingen, met formules die, naast een (elektrische) auto, bijvoorbeeld ook een laadpas, een fiets, een treinabonnement en/of 
nog andere mogelijkheden omvatten.”

Jan Cools Jan Cools
De 43-jarige ondernemer is samen met Proximus aandeelhouder van Be-Mobile, en levert diensten voor het monitoren en sturen van verkeersstromen, intelligente tolheffing, betalen voor parkeren en openbaar vervoer via 4411. Hij is ook eigenaar van de populaire Nederlandse app Flitsmeister.

STERCK. Raakt het fileprobleem zo ooit helemaal opgelost?

Cools: “Het zou fantastisch zijn als dat lukt tegen het moment dat ik met pensioen mag én we daar met onze oplossingen significant toe bijgedragen hebben. Veel mensen begrijpen niet dat ze nog altijd in de file staan, hoewel wij al elf jaar bezig zijn met systemen die een vlotter verkeersmanagement faciliteren. Het toont aan dat mensen zoiets heel pragmatisch benaderen, maar het zal stapsgewijs moeten gebeuren: alle stakeholders moeten helpen om de puzzel juist te leggen.” 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels