Gekeurd met grote onderscheiding
Christophe Maes
& Katia De Geyter
Messiaen - SBAT

Gekeurd met grote onderscheiding

Testimonial - Messiaen - SBAT

Als een professionele samenwerking stilaan de allure van een gouden jubileum krijgt, weet je dat het snor zit. Er is geen beter bewijs van de hechte relatie die SBAT en Messiaen de voorbije decennia hebben uitgebouwd. Messiaen is als partner in bouwtechnisch onderhoud en vernieuwbouw gedurende al die jaren één van de belangrijkste aanspreekpunten van de Oost-Vlaamse organisatie voor motorvoertuigkeuring en rijexamens. 

SBAT begon in 1933 met het keuren van bussen, sinds 1958 krijgt het bedrijf – met tien Oost-Vlaamse keuringscentra – ook personenwagens over de vloer. De professionele relatie tussen SBAT en Maes (Bouwgroep Maes en spin-off Messiaen) gaat al 47 jaar terug. Sinds Christophe Maes in 1996 een eerste keer verantwoordelijk was voor een project bij SBAT, werd de samenwerking nog intenser en amicaler.

“Dat eerste werk was een verbouwing van het station in Wondelgem”, herinnert Christophe Maes zich nog goed. “Ik zei toen lachend dat het elfde project gratis zou zijn. In de praktijk is dat natuurlijk niet haalbaar, maar intussen zitten we al lang over dat aantal realisaties.”

Onderhoud en schadeherstel

“Ik leerde Christophe kennen toen hij mijn contactpersoon werd bij Bouwgroep Maes, dat bij ons nog altijd grote projecten uitvoert”, vertelt Katia De Geyter, CEO van SBAT NV. “Toen hij de teugels in handen nam bij Messiaen, zijn we hem gevolgd omdat hij onze organisatie perfect kent en die knowhow naadloos op zijn team heeft overgedragen. Daardoor vertrouwen we hen elk jaar kleinere en grotere realisaties toe.

Grosso modo kunnen we die werken in drie groepen onderscheiden: onderhoud, nieuwigheden (zoals de installatie van nieuwe keuringslijnen) en schadeherstel veroorzaakt door diefstal of ongelukken (bijvoorbeeld een klant die tegen één van onze poorten heeft gereden).”

Door de opeenvolging van projecten, weten de Messiaen-teams intussen perfect wat ze bij SBAT van hen verwachten. “We kennen de stations, de medewerkers én de mentaliteit”, pikt Christophe Maes in. “Dat laatste is niet onbelangrijk, want elk station heeft zijn verantwoordelijken en andere gevoeligheden. Daar proberen we maximaal rekening mee te houden. Naast hun technische vaardigheden, moeten onze mensen dus ook op een goede manier met hun contactpersonen bij SBAT communiceren. Dat lukt heel goed, omdat we onze werken optimaal afstemmen op de serviceflow. Breek-, kap- en slijpwerken zijn uit den boze op momenten dat de keuringsstations open zijn. Dergelijke ingrijpende klusjes, die veel geluid en stof veroorzaken, voeren we pas uit na de openingsuren of tijdens de weekends.”

Die flexibele attitude kunnen ze bij SBAT erg waarderen. “Daardoor is er amper hinder voor onze exploitatie”, aldus Katia De Geyter. “In al die jaren is het maar één keer gebeurd dat we een station moesten sluiten voor werken van Messiaen. Dat was om ons station in Erembodegem te ontdoen van alle asbest, een broodnodige ingreep dus.”

In 2021 stak Messiaen zelfs nog een tandje bij. “We hadden door corona alle investeringen van 2020 met een jaar uitgesteld”, legt Katia De Geyter uit. “Het aantal projecten lag dus dubbel zo hoog, maar ook die test heeft Messiaen feilloos doorstaan. Zo hebben ze onder meer lijnen in Stekene, Brakel, Sint-Denijs-Westrem en Wondelgem gemoderniseerd. Dit jaar vallen we terug op een normaler regime, maar ook dan blijft onze samenwerking heel intensief. Zo is Messiaen nu volop bezig met de uitbouw van de SBAT Academy in Zwijnaarde tot een modern opleidingscomplex.”

Is er dan toch eens een discussie, dan is die in een mum van tijd uitgepraat. “Leuk is ook dat het partnership onze generatie zal overstijgen. Voor bepaalde projecten hebben we nu contact met de jongere generatie. Ook bij hen voelen we waardering voor het delen van onze kennis”, besluit Christophe Maes.

Messiaen
www.messiaen.pro
SBAT
sbat.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels