Braaf Beest
Isabelle De Bourderé De Test: Audi e-tron

Braaf Beest

De Test - Audi e-tron

Tijdloze betrouwbaarheid in een herkenbaar Audi-jasje, maar dan volledig elektrisch: dat verhaal kunnen heel wat autoliefhebbers best pruimen. We hoefden Isabelle De Bourderé van Bubbles Communication uit Lochristi dan ook geen twee keer te vragen of ze deze stevig uit de kluiten gewassen jongen eens wou testen. 

Auto’s en Isabelle De Bourderé, het was altijd al een goede match. “Ik ben zowat tussen de auto’s opgegroeid, want mijn oom had een Audi-concessie in Assenede”, lacht ze. “Tijdens mijn carrière heb ik al veel in de automotive gewerkt: eerst onder meer als accountmanager voor BMW en Dodge bij reclamebureaus, later negen jaar in de marketing bij Honda Access, dat de accessoires voor dit merk verkoopt. Sinds ik mijn eigen communicatiebureau heb, ben ik wat uit die sector gerold. Toch zou ik graag de draad weer oppikken met een automotivebedrijf als klant. Mijn gastlessen automotive marketing aan Vives Hogeschool Kortrijk, aan studenten die onder andere graag autodealer willen worden, houden mij alvast up-to-date.”

Audi_Etron

Een test van een gloednieuw model kan ook wat helpen. “De e-tron is sowieso een wagen die me doet watertanden. Ik was al verzot op de Q7 en nu de Q8, de e-tron is daar het elektrische broertje van.”

De robuuste tijdloze look combineert bij deze auto vlot met moderne, handige snufjes.

Tom Verbeke, fleet sales manager bij Groep Mertens, knikt instemmend. “SUV’s zitten sowieso in de lift. Dat merken we aan de populariteit van de zwaarste modellen uit de Q-reeks, maar ook bij zustermerk Volkswagen en andere brands zie je die tendens terugkeren. Koppel dat aan de eveneens stijgende vraag naar elektrische wagens, en de e-tron is een wagen die heel wat mensen kan boeien. Bovendien biedt het modulair platform van zo’n SUV voldoende ruimte om een batterij in weg te werken. Bijkomend voordeel: de tijd is stilaan voorbij dat SUV-rijders door anderen nogal snel als ‘de vervuilers’ werden bestempeld. Die perceptie is volledig gekeerd, onder meer dankzij elektrische SUV’s.”

Isabelle_De_Bourdere_Dominique_Desrumaux

Audi_Etron

Rustgevende stilte

Een eerste indruk bepaalt vaak veel. Op dat vlak hoeft de e-tron niets te vrezen van Isabelle De Bourderé. “Ik heb het wel voor wagens die klasse en betrouwbaarheid uitstralen. De robuuste tijdloze look combineert bij deze auto vlot met moderne, handige snufjes. De twee digitale schermen laten zich heel intuïtief bedienen, je hebt dat in een handomdraai onder de knie.”

“Toch zijn we bij een oplevering vaak twee uur bezig met de nieuwe eigenaar alles nauwkeurig uit te leggen”, vult Tom Verbeke aan. “Niet omdat het ingewikkeld zou zijn, wel om de schier eindeloze lijst aan mogelijkheden uit de doeken te doen.”

Zelfs zenuwpezen worden helemaal zen als ze met dit raspaardje op pad zijn, vermoedt Isabelle De Bourderé. “Je merkt aan alles dat isolatie één van de absolute troeven van dit merk is. Eigenlijk moet je zelfs van het scherm aflezen of de auto wel ingeschakeld is. Ruis en het geluid van de wind krijgen geen kans om je ervaring te verstoren, maar je hoort toch genoeg van het verkeer om je er veilig in te kunnen bewegen.”

Isabelle_De_Bourdere_Dominique_Desrumaux

Dominique_Desrumaux Garage Mertens
Groep Mertens verdeelt de merken Audi, Volkswagen, CVI Volkswagen (bedrijfswagens) en Skoda via concessies in Sint-Niklaas, Lokeren en Dendermonde. Als officieel concessiehouder van ‘My Way’ biedt de specialist in mobiliteit ook een uitgelezen aanbod aan tweedehands wagens. Dominique en Fien Desrumaux-Vervaeke sturen een team aan dat bedrijven gericht kan adviseren voor fleetoplossingen op maat.

Virtuele spiegels

Een optie die onze vrijwillige piloot graag eens had geprobeerd, maar die niet in dit testmodel zit, zijn de virtuele spiegels. “Dat maakt deel uit van het Technology Pack. We merken zelfs dat bepaalde klanten specifiek daarop gewacht hebben om hun model te bestellen. Bij deze innovatie worden de buitenspiegels vervangen door camera’s. Het beeld van de camera’s zie je op een schermpje dat ingewerkt zit in de bovenkant van de deur. Toegegeven, het is even wennen voor chauffeur en co-rijder, omdat je iets lager moet kijken om te zien wat er buiten gebeurt, maar het beeld is zo scherp en de beeldhoek zo ruim, dat je er snel helemaal voor gewonnen bent.” Isabelle De Bourderé beaamt dat volmondig als ze ’s avonds dit snufje toch even kan bewonderen.

Audi_Etron

Wendbare dynamiek

Ook inzake rijprestaties mag de e-tron zich met elk ander model meten. Isabelle De Bourderé: “De auto bolt snel van 0 naar 100 km/u. Hoewel het een ‘zware’ auto is, is hij toch heel baanvast. Een andere troef is het lichte en heel wendbare stuur. Bij het gebruik van de ‘Lane Keeping Assistant’ is het wel even wennen, omdat de wagen zelf zijn positie binnen het baanvak corrigeert.”

“Klopt, in het begin vergt dat wel een aanpassing bij mensen die daar nog geen ervaring mee hebben”, gaat Tom Verbeke verder. “De knappe rijprestaties zijn te danken aan het feit dat je bij elektrisch rijden meteen naar het maximale koppel gaat. Zelfs sportieve chauffeurs passen daar na verloop van tijd wel wat mee op, omdat te snel optrekken ten koste gaat van de actieradius. Hoe ecologischer je rijdt, hoe hoger de autonomie. Met 385 km WLTP scoort dit model ook op dat vlak goed.”

Isabelle_De_Bourdere Bubbles Communication
Met dit communicatiebureau biedt Isabelle De Bourderé online en offline marketing voor de meest uiteenlopende sectoren. Van logo’s en ander grafisch ontwerp over sociale media, contentmarketing, mediaplanning en ‘digital storytelling’ tot bedrijfsvideo’s: het bedrijf doet het allemaal en werkt daarvoor met gespecialiseerde professionals in communicatie.

Kalligrafie

Een leuk en uniek gadget is dat je bij navigatie je bestemming in schrijfletters of kapitalen op het scherm kan ‘schrijven’. “Eigenlijk sla je zo twee vliegen in één klap, want dat is meteen een oefening in kalligrafie”, lacht Isabelle De Bourderé. “Je moet natuurlijk wel de moeite doen om de letters mooi te vormen, zodat het systeem ze vlot herkent.”

Laat maar aanrukken dus, die bestelbon. “Hm, mag dat nog even wachten? Momenteel gaat de e-tron financieel mijn petje nog net iets te boven, anders tekende ik meteen…”, lacht onze testrijder.

Sommige klanten hebben expliciet op de virtuele spiegels gewacht om hun model te bestellen.

“Met een basisprijs van 82.500 euro, voor de standaarduitrusting die iedereen kan bekoren, mikken we met dit model vooral op bedrijfsleiders, zelfstandigen en beoefenaars van vrije beroepen”, aldus Tom Verbeke. “Het aanbieden van een e-tron kan bedrijven ook helpen om hogere profielen langer aan zich te binden. Ongetwijfeld vinden zij het wel leuk om te rijden met de eerste volledig elektrische SUV van een Duits premium merk. De 120% fiscale aftrekbaarheid voor wagens die dit jaar nog worden ingeschreven, is een extra argument om twijfelaars over de streep te trekken. Dat geldt ook voor de rist laadoplossingen, met onder meer de EDI-laadpas en de ‘quick charge’-mogelijkheden van het Europese Ionity-net waarop ook Audi is aangesloten.”

Audi_Etron

audi e-tron

Bevindingen

Elegant interieur met intuïtief bedienbare digitale schermen.

Baanvaste wagen met licht en wendbaar stuur.

Muisstil en veilig rijden in alle rust.

  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 6,6 sec
  • Vermogen Kw/pk: 265 kw/402 pk
  • Lithium-ion batterij:95 kWh
  • Autonomie:405 (NEDC)/385 (WLTP)
  • Afmetingen (mm): 4900 x 1940 b x 1630 h
  • Gewicht (kg): 2490 kg
  • Inhoud kofferruimte (m2):600 + 60
  • Basisprijs: € 82.500
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels