Italiaans nichepaard
Maserati Levante

Italiaans nichepaard

De Test

Nagenoeg alle premium automerken hebben de afgelopen jaren gouden zaken gedaan in het SUV-segment. Het heeft even geduurd, maar eindelijk is er ook de eerste Italiaanse SUV. De Maserati Levante heeft alles van een echte Maserati maar mikt op de kopers van pakweg een Porsche Cayenne en BMW X5. Het sportieve raspaardje heeft zijn entree niet gemist. 

De ambities bij Maserati zijn weinig bescheiden. Het Italiaanse nichemerk wil tegen 2018 de verkoopcijfers verdubbelen tot 70.000 verkochte wagens. Daarvoor is ook een plekje nodig in het populaire en intussen drukbevolkte SUV-segment. De nieuwe Maserati Levante moet die klus klaren. 

En het mag gezegd. De nieuwste telg uit Modena heeft een prachtige lijn. Het opvallende en uitgesproken radiatorrooster, de spitse koplampen en de naar achter afhellende daklijn geven de wagen een uitgesproken sportief karakter. Het uiterlijk doet niet vermoeden dat het over een SUV gaat die meer dan 5 meter meet, groter dan veel van zijn directe concurrenten. 

Maserati_Levante

De Maserati Levante komt met een beperkt maar duidelijk aanbod van motoren: een 3 liter V6 diesel met 275 pk en een 3 liter V6 benzineversie die goed is voor 430 pk. Beide versies kunnen beschikken over dezelfde uitrustings­niveaus en zijn gekoppeld aan de uitstekende ZF achttrapsautomaat. “De Levante heeft op een aantal vlakken een primeur”, legt Guy Fawe, concessiehouder van FMA (Ferrari Maserati Antwerpen) uit. “Het is de eerste Maserati met luchtvering en met ‘torque vectoring’. Dat laatste wil zeggen dat het vermogen op de wielen continu wordt aangepast voor een uitzonderlijke grip, controle en wegligging. Beide zaken zijn standaard op de Levante. Daarnaast is er voor het eerst ook actieve cruisecontrol en een nieuw infotainmentsysteem beschikbaar.” 

Adaptieve luchtvering

STERCK Magazine nodigde Sofie Anthony van Anthony Cranes uit om de nieuwe Maserati een dag aan de tand te voelen. Ze is aangenaam verrast van de ervaring. “Het is om te beginnen natuurlijk een zeer mooie wagen. We hadden onderweg en bij de klanten heel veel bekijks. Iedereen begon er spontaan over te praten. Maar het fijne zit ook in de kleine dingen. Als je plaats neemt en de wagen start, dan valt onmiddellijk de verandering van positie op. De auto komt dankzij de luchtvering naar boven, de stoel en het stuur zetten zichzelf in de vooraf ingestelde positie, …. Het is alsof de wagen zich helemaal klaar zet en je uitnodigt om de baan op te gaan. En als je de motor terug afzet krijg je de ruimte om vlotjes uit te stappen. Dat is toch wel bijzonder.” 

Guy Fawe: “De adaptieve luchtvering maakt het inderdaad gemakkelijk om in en uit te stappen. Het adaptieve karakter wil ook zeggen dat de wagen vanaf een bepaalde snelheid gecorrigeerd wordt en iets lager gaat liggen. Daardoor krijg je meer het gevoel, de wegligging en het rijgedrag van een gewone personenwagen.”

Maserati_Levante

Sportiviteit troef

Komt de sportiviteit waar Maserati om bekend staat ook tot uiting in een grote SUV? Sofie Anthony vindt alvast van wel. “Vanaf een bepaalde snelheid of in de sportieve modus voel je heel duidelijk dat je met een karaktervolle Maserati onderweg bent. De sterke V6-motor trekt de wagen echt vooruit. En in een andere rijmodus heb je meer een gevoel van een grote comfortabele wagen.” 

Guy Fawe: “Er is inderdaad absoluut geen gebrek aan comfort. Maar als je iets meer van de wagen vraagt dan voel je dat hij zich meer als een berline gaat gedragen. De slogan van de Levante is niet voor niets: 'De Maserati van de SUV’s’. Sportiviteit zit in de genen en dat komt ook tot uiting. Het klassieke nadeel van een SUV is dat je met een verhoogd zwaartepunt zit, wat de sportiviteit niet ten goede komt. Dat is in de Levante schitterend opgevangen dankzij de adaptieve en reactieve luchtvering. Ook het stuur past zich aan de snelheid aan." 

Wij verkopen emotie en esthetica.

Sofie Anthony: “Het motorgeluid van de V6 diesel mocht er ook zijn. Dat is typisch Maserati denk ik. Maar het is fijn dat je kan kiezen tussen die verschillende comfortstanden en dat effectief voelt. Zo heb ik vanmorgen ook het offroad-programma gekozen en dat komt dan helemaal tot uiting. Handig is ook dat je de hoogte van de achterkant kan aanpassen als je iets in de koffer wil laden. Het comfort en de ruimte van achterbank vallen prima mee. Binnenin heb je echt een zeer luxueus en verfijnd interieur met een mooie afwerking in leder.”

Maserati_Levante

Brede publiek

Mikt Maserati met de Levante op een nieuw publiek? “De reacties zijn in elk geval heel positief”, aldus Guy Fawé. “We mogen niet klagen over de verkoopcijfers tot nu toe. Onze ambitie is niet om evenveel SUV’s te verkopen zoals bijvoorbeeld Porsche. Maar we willen hen zeker wel kietelen. We hebben nooit een SUV-publiek over de vloer gehad en die mensen komen nu toch vlot naar binnen. Daarnaast zie je ook een deel van ons bestaande cliënteel overschakelen van een berline naar een SUV. Het publiek is heel divers. De prijs van de Levante schommelt rond die van de concurrentie, maar het niveau van de basisuitrusting ligt hoger. Zeker de standaard luchtvering bestaat momenteel niet bij andere merken.”

Maserati_Levante

Maserati_Levante

Het nieuwe infotainmentsysteem is op het vlak van ergonomie en connectiviteit helemaal up-to-date. “Het navigatiesysteem verandert van tekening naar fotobeeld op het moment dat je de afrit neemt,” vertelt Sofie Anthony. Dat is wel leuk omdat het een exact beeld geeft. Je kan de configuratie uiteraard finetunen naar eigen smaak.”

Geen hybride

Op de markt van de zakelijke SUV’s doen de hybride modellen het momenteel erg goed omwille van de fiscale voordelen. Er zit echter geen hybride Levante aan te komen. Guy Fawé: “We doen daar met Maserati niet aan mee omdat we niet 100 procent zeker zijn van de betrouwbaarheid van de wetgeving, zowel in Europa maar ook wereldwijd. Er zijn voldoende redenen om eraan te twijfelen in hoeverre de gemengde krachtbronnen een groot succes gaan worden. Mogelijk zet de evolutie naar volledig elektrische wagens zich sneller door. Veel hybride wagens worden trouwens enkel gebruikt in benzine of dieselstand. Terwijl de extra batterijen de wagen zwaarder en logger maken.

We verkopen emotie en esthetica. We willen dat mensen ’s morgens met een grote glimlach in hun auto stappen en elke rit ‘happy’ zijn. Dat horen we van onze klanten en dat willen we ook bereiken. Het maakt deel uit van onze filosofie. Wij voelen trouwens dat onze klanten terug meer en meer hun zin willen doen en plezier willen beleven aan hun wagen.”


Maserati Levante 3.0 Diesel V6

Op vlak van design hebben de ontwerpers van Maserati alvast hun reputatie waargemaakt. De Levante is een sportieve en elegante SUV die heel wat bekijks heeft.

De standaard adaptieve luchtvering komt zowel het comfort als het rijgedrag ten goede.

Prijs/kwaliteit schommelt de Levante in de buurt van zijn directe concurrenten met als bijkomende troeven een behoorlijk volledige standaarduitrusting en het exclusieve karakter van een Maserati.

  • Verbruik gemengd: 7,2/100 km
  • CO2-uitstoot: 189 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 6,9 sec
  • Vermogen Kw/pk: 202/275
  • Emissienorm: E6
  • Afmetingen(mm): 003 (l) op 1968 (b) en 1679 (h)
  • Gewicht(kg): 2130
  • CO2-uitstoot: 128 g/km
  • Inhoud kofferruimte (liter): 580
  • Basisprijs: vanaf 73.200 euro incl. BTW

 

 

 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels