Exponent van expansie
Koen Verbergt & Christophe Vervroegen

Exponent van expansie

Sterck Verhaal

Janssens Field Services (JFS) is een technologische dienstverlener die de laatste jaren sterk is gegroeid. Van een kleine telecominstallateur tot een gerespecteerde specialist die zowel betaalterminals installeert als kassasystemen, sensoren voor slimme energie, beveiliging en gebouwenbeheer, printers en computers.

Vanuit de Slachthuislaan in Antwerpen worden een call- en dispatchcenter aangestuurd, een IT-afdeling, een trainingsacademie en verscheidene logistieke centra. “Een doorgedreven personeelsbeleid waar collega’s vrienden worden is een belangrijke sleutel tot succes. We werven dit jaar nog 250 mensen aan, bovenop ons personeels­bestand van 750 mensen,” zegt Christophe Vervroegen.

Het is nauwelijks voorstelbaar. Koen Verbergt en Christophe Vervroegen, beiden vandaag 43, startten JFS op in 2006. In hun gammele kantoortje hadden ze niet eens centrale verwarming. Ze moesten het doen met enkele elektrische vuurtjes die om de haverklap de zekeringen deden springen. Samen met hun eerste werknemers hebben ze op een bepaald moment dan maar zelf een verwarmingssysteem gebouwd. Waarmee ze meteen ook de fundamenten legden van hun doelgericht personeelsbeleid: collega’s die effectief vrienden werden en waaraan je iets mocht vragen. Ook tijdens de weekends. Going the extra mile for you: een leuke baseline die veel meer is dan een commerciële slogan.

Omgekeerd werden die collega’s door het bedrijf ook uitstekend verwend. JFS was een van de eerste service­bedrijven die zijn werk­nemers een gsm, een gps en een goede bedrijfswagen ter beschikking stelde. Daardoor konden de klanten zich verzekerd weten van een goede service. Ze werden opgebeld wanneer de specialisten van JFS langs kwamen. Alvast een hele verbetering met vroeger toen men urenlang hopeloos moest wachten op de technici van de telecomoperator.

Gianbeppi Fortis?

Het management van JFS had al in 2012 contact met Gianbeppi Fortis, de topman van het Franse Solutions 30. Koen Verbergt en Christophe Vervroegen reden naar Parijs om er de horizon af te tasten. Ze zagen de mogelijkheden die een verregaande alliantie met de Fransen kon opleveren. “Er was een culturele fit tussen beide groepen,” zegt Koen Verbergt. “Bij Solutions 30 houden ze van dezelfde aanpak als wij.” De Fransen stelden zich toen nog eerder terughoudend op.

In 2015 kwam het tot nieuwe contacten met Parijs die tot een wederzijds akkoord leidden. “Samengaan met Solutions was de meest evidente manier om onze groei te versnellen,” zegt Koen Verbergt. “Wij werken immers op hetzelfde economische model en we hebben dezelfde benadering van het menselijk kapitaal dat elke dag opnieuw het verschil maakt. Daarnaast zal de ervaring met de externe groeicreatie van Solutions 30 ook onze ontwikkeling in de Benelux helpen versnellen.”

Gianbeppi Fortis en zijn groep realiseerden in 2016 een omzet van liefst 192 miljoen euro (+53%) en installeert in zijn kernland Frankrijk naast glasvezel ook slimme gasmeters en 30% van de slimme elektriciteitsmeters van Linky. In Italië, Frankrijk, Duitsland en Spanje ontwikkelt Solutions 30 identieke activiteiten als JFS.

Snelle groei De telecomwereld is de laatste jaren doorheen onstuimige cyclusbewegingen gegaan. Van 2008 tot 2011 was de expansie niet te stoppen. Er was een opmerkelijk tekort aan goede field engineers. Het was een heuse cowboytijd, echte pioniersjaren voor JFS ook. De terugval zorgde sinds 2012 voor een vaak pijnlijke consolidatie in de sector. Vele tientallen ondernemingen konden het niet meer waar maken. Er was een latente overcapaciteit. Maar sinds enkele jaren gaat het weer razendsnel vooruit. Er is weer onvoldoende personeel voor de vele open vacatures.

JFS heeft de stormvloed overleefd en is erin geslaagd om zijn positie te versterken. Vandaag zit het bedrijf in de absolute top. Het is onmiskenbaar een van de snelle groeiers uit de sector. JFS tekende verleden jaar voor een omzet van liefst 40 miljoen euro. Voor het lopende boekjaar wordt 50 miljoen euro gebudgetteerd. Maar dat kan mogelijk nog een stuk hoger worden.

Koen Verbergt: “Een van de krachtlijnen waarop JFS gebouwd werd, is de samenwerking tussen Christophe en mezelf. Wij zijn als ondernemersduo volledig complementair. Christophe is de field engineer die het technische luik van onze snelle expansie waarmaakt. Hij herkent als geen ander de juiste attitude bij nieuwe kandidaat-werknemers en pikt er de beste uit. Vorig jaar werkte hij maar liefst 1.200 personeels­interviews af. We willen nu eenmaal goed kunnen inschatten wie ons bedrijf straks zal vertegenwoordigen bij de klanten. Hij stuurt ook de opleiding van de nieuwe mensen aan en zorgt voor coaching bij de verdere uitbouw van hun carrière.

Ikzelf sta meer in voor het administratieve gedeelte van de activiteiten: commercieel, financieel, boekhoudkundig. We hebben een groot wederzijds vertrouwen in elkaar. We kennen elkaar letterlijk sinds de eerste kleuterklas. We gingen ook samen naar de lagere school, zaten samen in de muziekschool en in de zeescouts. We gaven bij wijze van spreken elkaars vriendinnen door ...” Christophe Vervroegen: “Ons samenwerkingsmodel is er effectief een van evenwicht tussen ‘field’ en het ‘bureau’. In veel ondernemingen neemt het bureau het voortouw en moet de 'field' dan maar de uitgetekende paden volgen. Met alle gevolgen vandien. Er ontstaan daardoor vaak conflicten. Bij ons is dat niet zo. Het bureau let erop dat de cijfers niet primeren op de mensen. Dat zit echt in ons DNA.”

Diversificatie STERCK. Jullie werken voor tal van grote operatoren voor de installatie van zowel telefonie, digitale televisie en internet?
Verbergt: “JFS rolt vandaag samen met Engie Fabricom en Jacobs-Stadsbader de glas­vezel van Proximus uit bij particulieren en bedrijven. We werken ook voor Scarlet, KPN en Telenet. Door onze activiteiten in de telecom te spreiden over verschillende grote klanten hebben we voor meer financiële zekerheid gezorgd. Maar we hebben ons dienstenaanbod in de loop van de jaren ook uitgebreid naar andere sectoren. Door die diversificatie van onze activiteiten hebben we bijkomende groeimarkten geopend. Daardoor kunnen we pieken en dalen in het werk beter opvangen. De installatie van alarmsystemen zorgt voor veel werk in de weken voor de vakantieperiodes en in de zomer. Slimme thermostaten worden dan weer vooral geïnstalleerd in de herfst en in de winter tot na Batibouw. De onderhoudscontracten van printers geven minder werk tijdens de vakantieperiodes.”

Minder dan 10% van onze mensen deed hogere studies. 

Vervroegen: “We hebben daarnaast ingezet op strategische innovatie. We bieden onze klanten immers ook een dienst na verkoop aan met een eigen callcenter, een dispatchsysteem, logistieke ondersteuning en de uitbouw van een eigen ontwikkelingsteam voor webgebaseerde samenwerkingstools. JFS als een one-stop-shop dus. Wij investeren trouwens ook in expertise en dienstverlening voor het zogenaamde smartconcept. Wij geloven in de toekomst van een ecosysteem waarbij telecom, beveiliging en domotica convergeren naar één systeem dat vlot zal kunnen bediend worden vanuit een app, een smartphone of een tablet. Alarmsystemen, deursloten, camera’s en lichten worden geïntegreerd tot één consumentvriendelijk systeem waarvoor wij als JFS willen instaan.”

Allochtonen

STERCK. Opmerkelijk is ook dat JFS veel allochtonen aan het werk heeft.
Vervroegen: “Dat heeft veel met onze opleidingsstrategie te maken. Bij aanwervingen is het ons in eerste instantie om de attitude van de mensen te doen. Diploma’s zijn niet essentieel. Minder dan 10% van onze mensen deed hogere studies. Het gaat erom dat de kandidaat-werknemers hun bereidwilligheid tonen om zich in te zetten voor JFS. Laaggeschoolde mensen die elders veelal geen kans krijgen, kunnen bij ons bewijzen dat ze wel degelijk iets in hun mars hebben. Wij laten hen bijvoorbeeld een mankement oplossen in een laptop. Indien ze een goede basiskennis hebben van computertechnologie, niet onmiddellijk gaan panikeren en oplossingsgericht kunnen denken, krijgen ze een interimcontract. Daarna volgen ze een opleiding van dertig dagen. Veel allochtonen zijn ertoe bereid om hard te werken, ze zijn fier op hun job en laten geen gelegenheid ongebruikt om familieleden, buren of vrienden warm te maken voor JFS en de carrièremogelijkheden die wij hen bieden. Dat onze mensen graag the extra mile willen lopen voor ons bedrijf maakt ons bijzonder fier.”

Verbergt: “Onze mensen zijn vaak heel flexibel, willen graag iets extra verdienen en gaan voluit indien hen overuren gevraagd worden. Flexibiliteit en arbeidsmotivatie zijn vandaag zeker niet meer het geroemde monopolie van West-Vlamingen zoals vroeger wel eens gesteld werd. Onze mensen in Brussel, Luik en Charleroi zijn minstens even geëngageerd om de handen uit de mouwen te steken en er tegenaan te gaan. We stellen vast dat je bij de selectie van gemotiveerde werknemers echt geen onderscheid mag maken op basis van achtergrond, cultuur, geslacht en ook niet van scholingsgraad.”

3.000 interventies per dag

JFS opereert vanuit Antwerpen, maar de snelle expansie van het dienstenbedrijf creërde opslagproblemen. “We groeiden hier echt door het dak en dienden uit te kijken naar alternatieven,” zegt Christophe Vervroegen. “Die vonden we in Houthalen-Helchteren, waar we een groot magazijn konden huren. Het komt erop aan om de werkstroom bij pakweg 3.000 interventies per dag te ondersteunen met een snelle logistiek die alle technische onderdelen op de snelst mogelijke manier bij de field engineers kan brengen. Naarmate het 'internet of things' concreet wordt, zullen de klanten steeds meer sensoren gebruiken die zowel de energievoorziening garanderen, de camerabeveiliging operationeel houden als het hele gebouw onder controle houden. Als een klant dan om 9 uur ’s avonds belt dat zijn thermostaat bij de verwarming het niet meer doet, moeten we snel kunnen reageren en de nodige vervangingen doorvoeren. Houthalen is dan de kern van een heel netwerk waarlangs de onderdelen tot bij de field engineer komen.”

Fransen

STERCK. De Franse groep Solutions 30 heeft een participatie van 50% genomen in het bedrijf. En ze hebben een calloptie op de overige aandelen. Dreigt JFS daarmee zijn toekomst niet te hypothekeren?

Verbergt: “Wel integendeel. Bij onze contacten met Solutions 30 was het ons er in eerste instantie om te doen onze slagkracht in de Benelux en daarbuiten te vergroten. Wij hebben onze toekomst doelgericht gebouwd op een ondernemingsplatform waarop we zoveel mogelijk andere ondernemingen willen laten aansluiten. Dit is dus geen exit. Wij blijven gewoon doorgaan op onze lijn. Verschillende grote Belgische klanten groeien vandaag door tot internationale groepen. Wij moeten hen kunnen volgen. Solutions 30 heeft trouwens dezelfde filosofie als wijzelf: think global, act local. Lokale ondernemingen kunnen in de internationale concurrentieslag het verschil maken, menen de Fransen. Terwijl Solutions 30 op ons kan rekenen om hun marktaandeel in de Benelux te verstevigen, kunnen wij dankzij hen sterker scoren in Nederland en Luxemburg.”

STERCK. Het kan voor jullie aantrekkelijk worden om binnen afzienbare tijd een mooie Franse cheque te incasseren en van het leven te gaan genieten?

Vervroegen: “We hebben Solutions 30 altijd gezien als een industriële optie. Wij gaan niet voor het grote geld maar voor het ondernemingsmodel dat de Fransen mee mogelijk hebben gemaakt. De combinatie van Solutions 30 en JFS is met andere woorden geen financiële operatie maar een logische stap in de verdere uitbouw van onze langetermijnstrategie.”

STERCK. Solutions 30 zal er als beursgenoteerd bedrijf uiteraard wel naar uitzien dat JFS ook goede ­financiële resultaten neerzet?

Verbergt: “Dan zullen ze in de gegeven omstandigheden best tevreden zijn. JFS heeft verleden jaar uitstekende cijfers gerealiseerd met een gezonde cashflow.”

STERCK. In de komende maanden mogen allicht nog meer verrassingen van de kant van JFS verwacht worden?
Vervroegen: “Wij kijken permanent naar eventuele opportuniteiten op de markt. We analyseren spin-offs en kleine ondernemingen die in aanverwante sectoren actief zijn. De technische ontwikkelingen zijn bijna niet bij te houden, het gaat allemaal ontzettend snel. Naast onze organische groei gaan we ongetwijfeld ook onze expansie nog versterken door participaties of overnames te realiseren in de sector. Vooral in Nederland liggen volgens ons nog mooie kansen. We werken effectief op enkele dossiers die in de komende maanden allicht afgerond kunnen worden.”

Janssen Field Services
  • Telecom: installatie, connectiviteit, netwerken, …
  • Beveiliging: toegangscontrole, bewaking, alarmsystemen, …
  • Utility: extensions, slimme meters, slimme thermostaten, …
  • ICT: datacenters, IMAC, werkplaatsmanagement, …
  • Devices & Retail: onderhoud, migraties, …

 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels