Paleis evolutie

Paleis evolutie

De Test

De vorige 5-reeks gaat al van 2010 mee en was een absoluut verkoopsucces voor BMW. Voor de nieuwste generatie koos de constructeur uit Beieren dan ook strategisch voor een evolutie in plaats van een revolutie: meer connectiviteit, meer comfort en de nieuwste technologie zonder aan het sportieve karakter te raken. 

De 5-reeks is één van de hoekstenen in het intussen erg uitgebreide aanbod van BMW. De ontwerpers en ingenieurs zijn dan ook duidelijk omzichtig te werk gegaan om de zevende generatie van de luxueuze reisberline vorm te geven. Op uiterlijk vlak moet je al goed kijken om het verschil met zijn voorganger te zien. De wagen heeft een iets scherpere en strakkere lijn en moet het aan de buitenkant vooral hebben van een aantal details zoals de koplampen die overlopen in de verluchtingsroosters (net zoals bij de 7-reeks), de subtiele luchthappers op de flanken, …

“De wagen is inderdaad een evolutionaire maar geen revolutionaire wagen op vlak van design,” legt Olivier Matthys, verkoopafgevaardigde bij ­­
G & A Motors Turnhout uit. “De vorige 5-reeks was een gigantisch succes en verkocht in zijn vierde jaar nog evengoed als de concurrerende modellen van Audi en Mercedes samen. Het bestaande concept is dan ook behouden en verder verfijnd. 

Enkele belangrijke veranderingen zitten bijvoorbeeld in de verdere verbetering van het hele Efficient Dynamics-verhaal met actieve luchtroosters die zich aanpassen en de luchtstroom optimaliseren. De motor warmt daardoor sneller op en koelt ook sneller af. Door het gebruik van nieuwe materialen is de wagen ook 100 kg lichter geworden, wat enorm veel is en het rijgedrag ten goede komt. En het is misschien maar een detail, maar ongeacht welke motorisering heeft de 5-reeks nu de uitlaten aan twee kanten van de wagen, bij het M-sportpakket in trapeziumvorm. We merken dat klanten daar heel gevoelig voor zijn en het oogt ook mooier.”

De_Test_BMW_520d

Connectiviteit

Om de vernieuwingen op vlak van rijervaring te ontdekken riepen we de hulp in van Karl Vreys van verzekeringskantoor Vreys uit Turnhout. Hij mocht de nieuwe 5-reeks een dag aan de tand voelen. 

Eén van de zaken die onze testrijder onmiddellijk opviel was de connectiviteit waarmee BMW opnieuw de beste van de klas wil zijn. “Ik heb de nieuwe Apple CarPlay meteen uitgeprobeerd en dat is absoluut de moeite,” vertelt Karl Vreys. “Je krijgt de look-and-feel van je Iphone met dezelfde icoontjes op het scherm van de wagen. Via het touchscreen kan je sliden en zoomen, net zoals op je telefoon. Dat werkt enorm handig en intuïtief.

De_Test_BMW_520d

Ook de head-up display was nieuw voor mij en maakt het rijden bijzonder gemakkelijk. De geïntegreerde gps en alle informatie wordt op je voorruit geprojecteerd en je hoeft alleen nog maar voor je te kijken. De gps op zich is trouwens heel duidelijk en reageert enorm snel. Veel sneller dan ik bij mijn huidige wagen - die slechts 2 jaar oud is - gewoon ben. 

Karl_Vreys_Vreys_Verzekeringen Vreys Verzekeringen 

Karl Vreys is zaakvoerder van Vreys Verzekeringen in Turnhout, een onafhankelijk verzekeringskantoor dat 4 medewerkers telt. “We werken zowel voor particulieren als kmo’s. De klant staat echt centraal,” zegt Karl Vreys. “We willen het hem zo gemakkelijk mogelijk maken en hem steeds met een wowgevoel laten buitengaan. We werken met verschillende maatschappijen waardoor we steeds de beste prijs-kwaliteitsverhouding kunnen voorstellen op maat van de klant. Verzekeren is voor ons een persoonlijke langetermijnrelatie opbouwen in alle vertrouwen. Ieders situatie is immers anders.” 

Rijcomfort

De testwagen was uitgerust met een ­niet-adaptieve M-sport ophanging en 19-duims runflatbanden waardoor deze harder veert dan gewoon. Maar zelfs met deze configuratie blijkt het rijcomfort van sublieme kwaliteit.

Karl Vreys: “Ik heb totaal niets gemerkt van dat sportieve onderstel en vond de afstelling zeker niet te hard. Je kan de wagen ook heel soepel insturen en de baanligging is uitstekend. Er is op geen enkel moment het gevoel dat je met zo’n grote wagen op de weg bent. 190pk is ook meer dan voldoende vermogen om op de openbare weg te rijden. Meer kan je toch niet gebruiken. De automaat schakelt trouwens bijzonder vlot.”

De_Test_BMW_520D

“Het vlotte rijgedrag komt niet alleen door de elektronische stuurbekrachtiging maar zoals vermeld ook door het feit dat de wagen 100 kg lichter is dan zijn voorganger,” verduidelijkt Olivier Matthys. “De wagen mikt op de doelgroep van de zogenaamde Business Athlete. Het is een limousine maar voelt zo niet aan door een comfortabel maar sportief rijgedrag. Dat was duidelijk de doelstelling van BMW en het is ook fijn dat dit uit deze test blijkt.” 


Het is een limousine maar voelt zo niet aan door een comfortabel maar sportief rijgedrag.

Karl Vreys: “Het viel me ook op dat de wagen binnen echt heel stil is.”

Olivier Matthys: “Aan het geluid binnen is hard gewerkt, onder meer met active sound. De natuurlijke rolgeluiden en trillingen van de banden en de motor worden tegengegaan door geluidsgolven terug te sturen die van binnen naar buiten gaan. Het nieuwe model is daardoor nog een stuk stiller dan vroeger, dat is puur comfort.”

De_Test_BMW_520D

Is het comfortniveau zo vooruitgegaan dat de sportiviteit in het gedrang komt? “Dat gevoel heb ik zeker niet,” zegt Karl Vreys. “Het begint al met de look vanbuiten en vanbinnen waardoor je een heel sportief gevoel krijgt. Zeker met deze M-Sport uitvoering. Ik rijd momenteel zelf met een Mercedes E-klasse en dan is deze BMW jonger en sportiever. Met de Driving Experience Control-knop kan je de rijmodus ook zelf bepalen.” 

 

Olivier_Matthys_GA_MotorsG & A Motors 

G & A Motors is de concessiehouder voor BMW in Turnhout en doet het de afgelopen jaren uitstekend. “De laatste vier jaar zijn de verkoopsresultaten verdubbeld,” legt Olivier Matthys uit. “Dat is mede te danken aan onze klanten­tevredenheid en de goede resultaten op vlak van klantenservice. Wij hebben 1 concessie waardoor we sterk kunnen focussen op persoonlijk contact en de perfecte service.” 

Zuinig

De 520d is momenteel de basisdiesel van de nieuwe 5-reeks. Er is ook een drieliter diesel en naar alle waarschijnlijkheid komt er ook opnieuw een 518d. “De 520d realiseert een koppel van 400 nm wat echt al de moeite is. De ­­CO2/km varieert van 109 tot 119 gram, afhankelijk van de uitrusting, maar er is ook al een 520 Efficient Dynamics met 102 CO2/km waardoor de wagen voor 90 procent aftrekbaar is. BMW staat daarin enorm sterk en is een echte pionier.”

16 Rijhulpsystemen

Ook op het vlak van rijhulpsystemen zet het nieuwe model uit Beieren de lijnen uit. 

Olivier Matthys: “Met het Driver Assistant Pack Plus krijg je maar liefst 16 rijhulpsystemen ter beschikking waardoor de stap naar volledig autonoom rijden nog maar heel klein is. De wagen leest niet alleen snelheidsbeperkingen maar ook voorrangsborden, verbodsborden, … Met de Speed Limit Assist kan je je cruise control bijvoorbeeld met 1 druk op knop van 90 naar 70 km/u brengen als de wagen een dergelijk bord opmerkt. Ook de botswaarschuwing en de uitwijkhulp maken het rijden een heel stuk veiliger. Als je een file nadert zetten de remmen zich al klaar om een snelle reactie mogelijk te maken. En bij een noodzakelijk uitwijkmanoeuvre helpt de wagen de richting aangeven. Ook opzij en langs de achterkant is er een actieve botswaarschuwing. De actieve cruise control is verder verbeterd en reageert intuïtief en zacht. Je kan daarmee gerust in druk verkeer rijden zonder dat het stoort.”

De_Test_BMW_520D

Karl Vreys is alvast onder de indruk van zijn testervaring. “Ik had geen ervaring met BMW, maar de wagen is mij voor 100% meegevallen. Moest ik op zoek zijn naar een andere auto, dan zou ik ‘m zeker in overweging nemen. Het is een soepele, dynamische en mooie wagen, zeker met het M-Sportpakket. De connectiviteit en navigatie zijn top, … Kortom BMW maakt indruk.”

De_Test_BMW_520d

BMW 520d 190pk
automaat M Sportpakket

Bevindingen

Uiterlijk zijn de wijzigingen aan de nieuwe 5-reeks eerder beperkt, op het vlak van technologie en connectiviteit behoort de wagen opnieuw tot de besten van de klas.

Een verbeterd rijcomfort met zuinigere motoren die toch meer vermogen leveren staat het sportieve karakter niet in de weg. Voor elk wat wils dus.

Wie voor een aantal opties stevig in de geldbuidel tast, beschikt over één van de best uitgeruste wagens in zijn klasse.

Technische Specificaties

  • Verbruik gemengd: 4,2/100 km
  • CO2-uitstoot: 114 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 7,9 sec
  • Vermogen Kw/pk: 140/190
  • Emissienorm: E6
  • Afmetingen(mm): 4936 (l) op 1868 (b) en 1479 (h)
  • Gewicht(kg): 1540
  • Inhoud kofferruimte (liter): 530
  • Basisprijs: vanaf 47.950 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 70.845 euro incl. btw

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels