Er zijn buitengewone en er zijn iconische automodellen. De BMW M3 mag gerust tot beide categorieën gerekend worden. Maar soms kan daar toch nog een schepje bovenop. BMW Belux stelde speciaal voor de Belgische en Luxemburgse markt twee exclusieve gelimiteerde edities van de M3 Berline en M4 Coupé voor. Vijftig stuks in totaal. STERCK ging een dag op stap met de BMW M3 TELESTO.
De gelimiteerde versies van de sportieve M3 zijn gebaseerd op de ‘gewone M3’ die sinds 2014 op de markt is. Ze ontlenen hun naam aan de koetswerkkleur die enkel voor deze 50 wagens gereserveerd is: Grigio Telesto en Avusblau.
“Alle BMW’s, en vooral die van het hogere segment, kunnen uitgerust worden volgens individuele wensen”, legt Gunter Van Lent uit (concessiehouder BMW Juma in Mechelen en Leuven). “Het gaat dan over kleuren die niet standaard te krijgen zijn, speciale ledersoorten voor het interieur, inleghout, … De BMW M3 Berline en M4 Coupé TELESTO zijn sowieso uniek omdat er van elk slechts 20 eenheden op de markt gebracht zijn in de Belux. Van de BMW M4 Coupé AVUS zullen er 10 exemplaren gemaakt worden.”
De speciale versies TELESTO en AVUS zijn uitgerust met het Competition Pack (450pk). Het specifieke, gelimiteerde karakter wordt op het dashboard extra benadrukt door een expliciete gravure 1/20 of 1/10 in de decoratieve lijsten vervaardigd uit Carbon Fibre. Daarnaast is er onder een meer contrasterend stiksel voorzien in zilver of blauw. Om de M3 op de testrooster te leggen, mogen we voor een dag beroep doen op Jeff Philipsen van Repas Catering uit Mechelen. Een echte BMW- en M3-liefhebber, zo blijkt al snel. “Zoals veel jonge gasten ben ik met een instapmodel begonnen bij BMW. De 318 tds was mijn eerste wagen. Vanaf dan ben ik altijd fan van het merk gebleven. Ik heb al verschillende M3’s gehad, al rij ik momenteel wel met een X5 Plugin Hybride. Enerzijds omwille van de gezinsuitbreiding, anderzijds speelt de fiscaliteit ook wel een rol.”
Wat maakt de M3 zo bijzonder? “De wagen is een echt icoon”, zegt Jeff Philipsen. “De M-versies hebben altijd de meest vooruitstrevende technologie en motoren van het BMW-gamma. De M3 bestaat intussen meer dan 30 jaar. Hij ligt in lijn met de gewone 3-reeks, maar buiten het koetswerk heeft hij er eigenlijk niet veel mee gemeen. Het is een volledig aparte wagen. Qua rijervaring is het voor mij het summum. Technisch is dat niet te evenaren. De M5 is misschien luxueuzer, maar de M3 is sportiever en puurder.”
Gunter Van Lent: “Met een M5 kan je sportief rijden, maar je kan er ook heel comfortabel en luxueus mee cruisen. Een M3 is lichter en daagt nog meer uit om sportief te rijden. Hij is misschien ook wat nerveuzer. Je heb nog iets meer dat gocart-gevoel. Maar altijd beschaafd. Het is een echte liefhebbersauto."
STERCK. Het Competition Pack bezorgt de M3 TELESTO 19 pk extra met een koppel van 550 nm. Voel je dat extraatje eigenlijk wel als je met 450 pk op de baan bent?
Jeff Philipsen: “Je zou denken dat je dat niet merkt, maar je voelt het wel degelijk. De wagen is net iets agressiever, met het gevoel van iets meer koppel onderin. Dat merk je dus toch.”
Gunter Van Lent: “De M-versies beschikken allemaal over een adaptieve ophanging. Die kan je zelf instellen, van zeer sportief en hard tot heel comfortabel. Hetzelfde geldt voor het stuur: sportief en direct of ietsje zachter. Je kan met de wagen het circuit op, maar je kan er ook gemakkelijk en vlot mee in het dagelijkse verkeer rijden. Het is een supersportwagen, maar tegelijk ook een berline waarmee je je kinderen van school kan halen. De M3 heeft de allerlaatste snufjes van technologie van BMW. Als je alle stabilisatiesystemen afzet, is dat perfect om het circuit de wagen een keer te laten uitbreken. Maar als je alle systemen normaal aanzet moet je – ondanks 450 pk – al echt de wetten van de fysica verleggen om de wagen van de baan te krijgen. Hij kleeft letterlijk aan de weg en wordt daarbij formidabel geholpen door alle elektronische snufjes.”
De wagen moet qua prestaties niet onderdoen voor een Porsche of Ferrari. Tegelijk is het nog een redelijk discrete berline.
Philipsen: “Het is je eigen keuze of je al dan niet op het circuit gaat rijden. Ik deed dat met mijn vorige wagen wel. Dat hangt af van persoon tot persoon. Maar je kan in het dagelijks verkeer ook veel plezier uit de wagen halen zonder overtredingen te maken. Na 2 km rijden voel je al dat dit een speciale wagen is. Die communicatie via het stuur, het weggedrag waar je veel info van terugkrijgt, … het is gewoon een beleving. De wagen moet qua prestaties niet onderdoen voor een Porsche, Ferrari of iets dergelijks. Tegelijk blijft het een berline en is het nog een redelijk discrete wagen. Je kan er perfect mee naar klanten. Voor iemand die niet veel van wagens kent, lijkt het bijna op een gewone 3-serie.”
STERCK. Wie heeft er geld voor over om een speciale gelimiteerde versie op de kop te tikken?
Philipsen: “Je hebt autoliefhebbers en je hebt zeer gepassioneerde autoliefhebbers. Die laatste kiezen heel vaak voor één merk, net zoals ik. Als er dan zo’n speciale serie uitkomt, dan is dat nog iets meer bijzonder. Zo’n wagen wordt vaak een collectorsitem. Dat zou met deze gelimiteerde TELESTO-versie ook wel kunnen."
Van Lent: “Klanten voor dit soort wagens zijn inderdaad meestal echte autofreaks in de positieve zin van het woord. Die mensen zijn op jonge leeftijd met een eerste BMW begonnen en naarmate ze ouder worden en wat meer financiële middelen krijgen, komen ze in de klasse van de M-modellen terecht. Het is een droom van gepassioneerde mensen die in vervulling gaat.”
Jeff Philipsen startte Repas Catering in 2007 in een klein keukentje in Kontich. “Drie jaar geleden zijn we verhuisd naar Mechelen, waar we over een atelier van 600 m2 beschikken. Tachtig procent van onze cateringopdrachten zijn b2b. We verzorgen het hele gamma van bedrijfsfeesten, events tot trouwfeesten en communiefeesten. We werken ook veel voor eventbureaus en bieden een formule op maat van elk event en toegespitst op de locatie. Indien nodig zorgen we met onze vaste partners voor decoratie, licht, geluid, … Op die manier zijn we een one-stop-shop en dat weten onze klanten te waarderen.”
STERCK. Ondanks de fiscale afstraffing in België zit de verkoop van de krachtige M-modellen in de lift?
Van Lent: “De M-modellen doen het op verkoopvlak inderdaad heel goed. We zien tegenwoordig ook steeds meer dat een M3 of M4 privé gekocht wordt, naast een fiscaal interessante wagen die op de zaak staat.”
Juma is op 35 jaar tijd een begrip geworden in de Mechelse regio en legt daarbij de lat bijzonder hoog. In 2010 kwam de leiding van de concessie in handen van Gunter Van Lent en Pascale Mampaey. De nieuwe Juma-showroom en het atelier openden in 2014. “BMW lanceerde in 2013 nieuwe architectuur- en interieurvoorschriften voor al haar concessies ter wereld. We waren de eerste in Vlaanderen die daaraan voldeed. We beschikken ook over alle erkenningen voor de i- en M-modellen, zijn MINI-concessie en hebben een officieel carrosserieherstelbedrijf voor alle automerken. Sinds dit jaar behoort ook de vroegere BMW Van Avondt-concessie (nu Juma Leuven) tot onze groep’.”
Philipsen: “Ik ben nu inderdaad ook op een plug-inhybride overgeschakeld omdat die fiscaal voordeliger is, dat klopt. Maar nu ik terug met een M3 gereden heb, kriebelt het enorm en heb ik daar al bijna onmiddellijk spijt van. Als je hard werkt voor je zaak kan je kiezen om jezelf meer loon uit te betalen en dan gaat ook een groot deel naar de staat. Ofwel spendeer je dat budget aan een wagen. Afgeven doe je het sowieso (lacht).”
Bevindingen
Tegelijk een supersportwagen en een discrete vierdeursberline waarmee je relatief onopvallend bij je klanten over de vloer kan komen.
Straffe prestaties en zeer hoge funfactor die zowel op de openbare weg als op het circuit tot hun recht komen.
Gelimiteerde versie van een iconische wagen die mogelijk een verzamelwaarde kan krijgen.
- Verbruik gemengd: 8,3/100km
- CO2-uitstoot: 194g/km
- 0 tot 100 km/u: 4 sec
- Vermogen Kw/pk: 331/450
- Emissienorm: EU6
- Afmetingen(mm): 46710 (l) op 1877 (b) en 1430 (h)
- Gewicht(kg): 1.585
- Inhoud kofferruimte (liter): 480l
- Basisprijs: vanaf 65.578,51 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 108.925,00 euro incl. btw