De informele <br> manier van zakendoen
Tim Van Keer Regio - Lier - OC-Club99

De informele
manier van zakendoen

Regio - Lier - OC-Club99

Sport en zakendoen gaan hand in hand en dat hebben ze ook in Lier goed begrepen. Businessclub Club 99 verenigt er kleine én grote ondernemers rond het futsal van Proost Lierse. Plezier maken en goed zakendoen zijn de belangrijkste drijfveren, maar het is vooral de toegankelijkheid die Club 99 zo anders maakt.

“Onze businessclub is er eigenlijk door het sportieve succes van zaalvoetbalclub Proost Lierse," legt Tim Van keer uit. "Decennialang hebben we gespeeld op het provinciale niveau en de lagere regionen. Maar we timmerden hard aan de weg en groeiden gestaag, met de ultieme bekroning in 2008 toen we promoveerden naar de eerste klasse. In die ­periode leerde ik Guy ­Schuermans kennen in Café Waregem, de hoofdsponsor van Proost Lierse. Tussen pot en pint bedachten we plannen om onze positie in eerste klasse te behouden. Daarnaast is sportief directeur Ronny Ceusters de derde belangrijke speler voor de club. Hij is er ook al jaren bij en brengt met zijn gezonde dosis voetbalverstand ­telkens weer een sterke ploeg op het veld met een budget dat lager ligt dan sommige concurrenten. Het ontstaan en de uitbouw van Proost Lierse en de businessclub is ook grotendeels te danken aan een hoop medewerkers die zich dag na dag belangeloos inzetten voor de club. Ze zijn de bouwstenen van ons succes. Uiteindelijk werd ik de operationele manager van de ploeg, Guy de secretaris. De club wist zich met de nodige moeite jaar na jaar te handhaven bij de elite. Toch werden we elk seizoen met hetzelfde probleem geconfronteerd: ons budget was té klein in vergelijking met de andere ploegen in eerste klasse. Dus ­besloten we in 2015 om het over een andere boeg te gooien.”

STERCK. Hoe pakte u het aan om zo’n businessclub uit de grond te stampen?

Van Keer: “Heel eenvoudig en kleinschalig. We nodigden tien ondernemers uit van wie we wisten dat ze een futsalhart hebben. Samen zijn we dan mosselen gaan eten en dat was meteen een schot in de roos. Zodra we aan tafel zaten, werden er zaken besproken. Er borrelden ideeën op en we maakten vooral veel plezier. Niet alleen de mosselen smaakten naar meer: onze businessclub was geboren. De dynamiek van een aantal van onze leden gaf ons al snel de prikkel om een versnelling hoger te schakelen. Vandaag is Club 99 een bloeiende en boeiende ondernemersclub met ruim 80 leden. We mikken op een gemoedelijke sfeer, smeden hechte vriendschapsbanden en leggen interessante contacten. Het sportieve effect liet zich ook snel voelen, want het budget en de ondersteuning van Proost Lierse groeiden exponentieel. In de beginperiode speelden we vooral een bijrol in de eerste klasse. Vandaag hebben we onze zinnen gezet op een hoofdrol met een stevige plek in de play-offs.”

Tim Van Keer

Originele activiteiten

STERCK. Welke activiteiten organiseren jullie?

Van Keer: “We halen onze ondernemers uit hun kot om ze even te laten ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen van het zakendoen. Daarom organiseren we elk jaar een vijftal originele activiteiten. Zo staat er bijvoorbeeld een construction event op het programma: een info- en netwerkevent voor wie actief is in de bouwsector. De deelnemers van zo’n evenement blijven op de hoogte van trends en evoluties in hun sector, terwijl ze interessante contacten leggen. Ook tijdens de matchen van de Rode Duivels organiseren we events: eerst samen tafelen, daarna de wedstrijd bekijken op groot scherm en na afloop napraten met een drankje. Naast die extra’s is er elke eerste donderdag van de maand een Club 99-event. Daarop nodigen we interessante gastsprekers uit en ieder lid van onze businessclub krijgt de tijd om zijn of haar activiteiten voor te stellen aan de andere clubleden. Vanzelfsprekend komen we ook bijeen tijdens de wedstrijden van Proost Lierse. Eerst genieten we van een aperitief, daarna is het lekker tafelen en dan ­kijken we samen naar de match.

Een laatste service die we onze leden aanbieden is ­netwerken à la carte. Stel, je bent een aannemer en je wilt meer te weten komen over een bepaald project of in contact komen met een projectontwikkelaar. Dan maken wij een afspraak in een van de horecazaken uit het netwerk van Club 99. Zo krijg je de kans om tussen pot en pint een aantal zaken tot in detail te bespreken.”

Loyalty & sponsoring

STERCK. Is Club 99 ook toegankelijk voor kleine ondernemers?

Van Keer: “Absoluut. Onze businessclub heeft een divers publiek: van de bakker om de hoek tot een bedrijfsleider met meer dan 1.400 medewerkers op de loonlijst. Met 1.500 euro lidgeld zorgen we dan ook dat onze club voor iedereen betaalbaar blijft. Goed om te weten: als lid krijg je een loyaltykaart waarmee je een fikse korting krijgt bij alle handelaars en ondernemingen die zijn aangesloten bij onze businessclub. En leen die kaart gerust uit aan de personeelsleden van je bedrijf, zodat ook zij van de kortingen profiteren. Natuurlijk kan je als ondernemer ook met sponsoring terecht bij Proost Lierse. Er zijn genoeg mogelijkheden om een financiële injectie te geven, maar hoe dan ook blijven we waken over het informele en familiale karakter van Club 99. We zijn er voor iedereen.”

STERCK. Vanwaar komt de naam Club 99 eigenlijk?

Van Keer: “We willen een mooi en warm verhaal opbouwen, maar we willen niet de grootste businessclub zijn. Dus mikten we bij de start op 99 leden voor onze club. Natuurlijk is de honderdste ondernemer ook meer dan welkom, maar we hebben geen ambitie om uit te groeien tot een mastodont met daarin 7 advocaten of 11 traiteurs. Neen, ons doel is dat de leden elkaar goed leren kennen en elkaar business gunnen. Daarom willen we ook een mix van grote en kleine ondernemers. Hier voelt iedereen zich thuis. Trouwens, ook met de lokale politici in Lier hebben we uitstekende contacten. Er wordt hier werk gemaakt van een gezond ondernemers­klimaat en de stad neemt veel initiatieven. Dat gaat van ­cursussen over digitaal ondernemen tot activiteiten waar zakenmensen elkaar ontmoeten. Als businessclub is het fijn om daarbij aan te sluiten. Die samenwerking vergroot de aantrekkingskracht van onze stad én onze businessclub. Een win-winsituatie dus.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels