Van de grond met de Elite Flying Club
Jan Adriaenssens & Bob Claeys

Van de grond met de Elite Flying Club

De test: Cirrus SR22 & SR20

Wie tegenwoordig files wil vermijden of gewoon veel internationale afspraken moet afwerken, denkt steeds vaker aan privétransport via de lucht. Een privéjet huren is een nieuwe manier om te reizen in alle comfort en flexibiliteit: op 2 uur sta je aan de Côte D'Azur. En soms begint het dan snel te kriebelen om zelf je vlieglicentie te halen. Bij ASL Group van Philippe Bodson kan je een privéjet huren of zelf aan een opleiding beginnen op het gezellige vliegveld van Antwerpen-Deurne.

Zelf leren vliegen. Bob Claeys van Kinepolis Group en Jan Adriaenssens van AMD Holding zagen dat wel zitten. Philippe Bodson van ASL Group en STERCK. Magazine nodigden hen uit voor een initiatieles met vlieginstructeur.

Bob Claeys: “Gisteravond vertelde ik aan mijn zoontje dat we gingen vliegen op een Cirrus SR22. Hij troonde me meteen mee naar zijn pc met flight simulator, en downloadde de juiste cockpit. Ik moet zeggen, de echte versie is bijna identiek.

Elite Flying Club: Cirrus SR22 & SR20


ASL Group van Philippe Bodson is een business jet operator. Maxime Wauters, Marketing & PR Officer en Safety Officer bij ASL: “Samen met Jet Netherlands hebben we nu 35 toestellen. We charteren, doen privévluchten, maar ook medische orgaanvluchten en vluchten voor TV-zenders. Op vraag van de klanten hebben we de Elite Flying Club opgericht, een kleine vliegschool met momenteel 5 piloten in opleiding. Het is een VIP flying club, met heel moderne oefenvliegtuigen. Als een ondernemer bij zichzelf denkt: ik zou mij willen verplaatsen per vliegtuig voor de zaak of voor privéreizen, dan kan dat. Ofwel leert hij zelf vliegen, ofwel vliegen we met hem.”

Elity Flying Club

Maxime Wauters van ASL en Elite Flying Club: “De klanten van ASL die een privéjet huren, vertellen de piloot vaak dat ze zelf zouden willen leren vliegen. Daarom hebben we Elite Flying Club opgericht waar we privéles geven. De klant belt ons op en zegt wanneer hij beschikbaar is. We zorgen dan voor een instructeur die de hele dag les geeft. Je kan bijvoorbeeld 1 keer per week komen, of twee keer als je een minder drukke periode hebt. Je mag zeker niet te veel tegelijk doen, want het hoofd raakt snel gevuld. De opleiding is gemaakt op maat van mensen die geen tijd hebben om in de klas te zitten.” 

David De Vries is één van de instructeurs: “We geven een Amerikaanse opleiding. Voor de theorie heb ik zelf een cursus ontwikkeld die drie dagen duurt. Daarna heb je 40 uur praktijkopleiding in de lucht.” De Europese opleiding tot privépiloot is compleet dicht gereguleerd. De administratieve regels voor de Private Pilot License in Amerika zijn veel eenvoudiger, met even goede piloten. Je kan met de PPL License passagiers meenemen, je mag zelfs de kosten delen, maar je mag geen commercieel personenvervoer doen.” 

Nadat ook Bob de flight simulator met brio overleefd heeft (zij het met een iets stevigere landing), trekken we naar buiten. Daar staan een Cirrus SR22 en de kleinere SR20 op ons staan te wachten. Het zijn zeer recente toestellen, amper 3 jaar oud. Ook dat is anders dan bij andere vliegclubs waar je leert soms leert vliegen met bakken van 30 jaar en ouder. 

Instructeur David geeft ons de veiligheidsinstructies. De volledige checklist en het kaartmateriaal staat op de iPad van David. We vliegen vandaag vanuit Deurne richting Turnhout en terug. Meteen na het opstijgen meldt David via de boordradio aan Jan “You have control”. Een paar vreemde bochten en stoten van het vliegtuig later, heeft Jan inderdaad controle over de Cirrus. Een beetje stijgen, een beetje dalen, een bochtje links, en rechts. Onder ons zien we eerst de bocht van de Schelde en de Antwerpse haven, om nadien te genieten van een prachtig uitzicht over groene velden met hier en daar een prachtig kasteeltje ertussen. Bob zit in het andere vliegtuig, en we zien hem passeren in de lucht. 

Formatievliegen is wel een kunst apart, dus tijdens de passage neemt de instructeur het stuur over. Maar nadien is Jan in ons vliegtuig weer in full control. Hij volgt de lijn op de kompas-gps, tot de landingsbaan van Deurne weer in zicht komt. Instructeur David neemt pas helemaal op het laatste moment de controle weer over om ons veilig op de grond te zetten. Landen blijkt het moeilijkste. Op de grond zien we Bob een beetje later ook aankomen. Hij stapt super enthousiast uit.

Jan Adriaenssens en Bob Claes

Jan Adriaenssens (l), gedelegeerd bestuurder van AMD Holding. "Goed 20 jaar geleden heb ik het BMW-bedrijf in Wilrijk van mijn schoonouders overgenomen. Daar werkten toen 20 mensen. Nu doen we MINI & BMW Jorssen op 2 locaties, Renault met Dacia, Land Rover in Hasselt, en Jaguar Land Rover Metropool in Antwerpen. We verkopen ongeveer 8.000 auto's per jaar en stellen een 30-tal mensen te werk. We zijn geen importeurs maar retailers en hebben een kleine 2% van de markt."

Bob Claeys (r), R&D director bij Kinepolis Group. "Ongeveer 6 jaar geleden heeft mijn familie besloten om de aandelen te verkopen. Ik ben de enige die gebleven is. Het was toen volop de overgang naar digitale projectie. Iedereen ziet me daar nog graag, dus ik doe verder." Als je in Hasselt naar de film gaat, dan zie je een slotje aan de deur van zaal 12 hangen: daar zit Bob Claeys. De zaal is omgetoverd tot productiehuis. “We maken promofilmpjes, events, enzovoort. Alles wat zich voor de film afspeelt zijn we nu boeiender aan het maken. Ik zorg dat alles wat er gebeurt rond het merk, in beeld komt.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels