Laatste der Mohikanen
Steve Van den Broeck
& Nik Bosmans
Jaguar F-Pace SVR P550

Laatste der Mohikanen

De Test - Jaguar F-Pace SVR P550

Het Britse Jaguar zal vanaf 2025 enkel nog elektrische wagens op de markt brengen. Die radicale omslag komt er (nog) sneller dan bij andere autobouwers. Het roept bij veel liefhebbers een nostalgisch verlangen op naar de tijd dat een auto echt mocht grommen als een beest. Laten we daarom maar dubbel en dik genieten van de vernieuwde Jaguar F-Pace SVR die met een 550 pk sterke 5,0-liter V8 motor sensaties opwerkt zoals we die niet meer vlug zullen tegenkomen.

Steve_Van_den_Broeck_ASBL

Steve_Van_den_Broeck_ASBL

Het afgelopen jaar kreeg de Jaguar F-Pace na vijf jaar dienst een opfrisbeurt. Aan de buitenkant veranderden er een aantal zaken, zoals de achterpartij met smallere achterlichten en een bumper met ingewerkte uitlaatsierstukken. De grootste vernieuwing kwam echter van de vernieuwde aandrijflijnen en een opgefrist interieur met onder andere een nieuw infotainmentscherm van 11,5 duim dat centraal op het dashboard staat.

Eigenlijk is het een echte allround wagen: je hebt sport, luxe en een gezinswagen in één.

Kort na de vernieuwde F-Pace volgde ook de meest sportieve versie van deze SUV in de vorm van de Jaguar F-Pace SVR P550. Die oogt vanbuiten nog steeds vrij discreet. Maar wie de wagen grondiger onder de loep neemt, kan niet rond een aantal kenmerken die verraden dat we hier met een supersportieveling te maken. Zo zijn er de grote koelopeningen aan de voorkant, die zoveel mogelijk lucht naar de intercoolers laten stromen. En zo zorgen extra aerodynamische elementen ervoor dat de lucht rondom de auto gestuurd wordt. Twee donkere openingen op de motorkap helpen de intense hitte van de brullende achtcilinder ontsnappen. En ook de grote wielen met bijhorende schijfremmen van 400 mm verraden dat we hier niet met een gewone Jaguar F-Pace te maken hebben. 

Jaguar_F_Pace_SVR_P550

Jaguar_F_Pace_SVR_P550

Jaguar_F_Pace_SVR_P550

Beter, sneller, mooier

De motor van de SVR werd onder handen genomen zodat de 5,0 liter V8 voortaan goed is voor een vermogen van 550 pk en 700 nm koppel. De topsnelheid bedraagt maar liefst 286 km/u en de wagen accelereert van 0 naar 100 km/u in exact vier seconden. Dat zijn prestaties die je eerder aan een supersportwagen zou toeschrijven. Zeker bij de SVR-versie valt het vernieuwd interieur op met een veel strakkere en modern ogende vormgeving, verbeterde materialen, mooie afwerking en het grote infotainmentscherm. Het verhoogt de luxebeleving, een richting die Jaguar in de toekomst nog verder wil inslaan.

Steve_Van_den_Broeck ASBL

Van hoogwaardige terrasoverkappingen, zonweringen, ramen en deuren tot uiterst degelijke rolluiken, garagepoorten en raamdecoratie. De expertise van ASBL gaat breed. Maar het zijn vooral de terrasoverkappingen en zonweringen die het uithangbord zijn van het bedrijf uit Lint. “We werken steevast met Winsol, een kwaliteitsvol aluminiummerk dat oneindig veel mogelijkheden kent. Voor klanten maken we alles op maat en integreren we waar nodig muziek, ledverlichting of verwarming in het eindresultaat.”

Voor de test met de Jaguar F-Pace SVR P550 die Jaguar Land Rover Peeters uit Herentals ter beschikking stelde, riepen we de hulp in van Steve Van den Broeck, zaakvoerder van ASBL uit Lint. En die heeft wel een boontje voor sportieve kracht. “Ik ben fan van snelheid, ben fan van het geluid en van de kracht van een V8-motor. En ik hou van een SUV omdat ik ook een gezin met kinderen heb. We gaan regelmatig naar het buitenland met de wagen. Als je dan een kleine sportieve wagen hebt, kan niet alles en iedereen mee. Een stevige SUV zoals deze is dan ideaal.”

Steve_Van_den_Broeck_ASBL

 

Jaguar_F_Pace_SVR_P550

Lichtvoetige krachtpatser

De meer dan 2 ton zware SUV blijkt in de praktijk niet alleen opvallend krachtig, maar ook heel lichtvoetig te rijden. Steve Van den Broeck: “Je voelt totaal niet dat je met een dergelijk zware wagen onderweg bent. Hij stuurt echt heel licht en precies. De wagen gaat enorm vlot en baanvast door de bochten. Ik heb zowel op de kleinere weggetjes als de autosnelweg gereden en vanalles geprobeerd. De conclusie? Die hoge SUV plakt echt op de baan zoals een sportwagen. Waar ik vooral van verschoot, is het feit dat je de Jaguar – ondanks dat enorme vermogen – op geen enkel moment voelt wegschuiven of wegtrekken. Dat is wellicht mede te danken aan alle veiligheids- en rijhulpsystemen, maar je voelt niet dat die tussenkomen. De wagen remt ook heel goed en mooi gedoseerd dankzij de enorme remschijven. De respons van het gas- en rempedaal is uitstekend. De velgen van 22 inch ogen bijzonder groot, maar toch voelt het nog steeds comfortabel aan als je ermee rijdt.”

Die hoge SUV plakt echt op de baan zoals een sportwagen.

Ruimte en stijl

Wat vindt onze testrijder van het interieur? “Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger een Jaguar in het algemeen eerder bij een ouder publiek vond passen. Maar toen ik in deze wagen ging zitten, moest ik dat helemaal herzien (lacht). Je krijgt een instant wow-gevoel. Het vernieuwde dashboard, het design van het interieur, de knopjes die bijna allemaal weggewerkt zijn, de bediening via het touchscreen, de geluidsinstallatie … Alles is heel mooi afgewerkt. De strakke sportstoelen zien er misschien oncomfortabel uit, maar ze zitten verassend goed. Het is bijna perfect. Ik was met iemand aan het bellen en die hoorde totaal niet dat ik met de wagen reed. Op de keper beschouwd is de Jaguar F-Pace SVR eigenlijk een luxewagen met veel ruimte en enorm veel vermogen en sportiviteit. En die ruimte mag je vrij letterlijk nemen. De kofferruimte en achterbank zijn meer dan voldoende. Ik ben 1,96 meter groot en heb ook kameraden die wat groter zijn. Daarom test ik bij elke wagen graag even de achterbank. En in deze Jaguar pas ik prima op die achterbank. Dat is zeker niet bij elke wagen het geval.”

Steve_Van_den_Broeck Jaguar Land Rover Peeters

Jaguar Land Rover Peeters heeft sinds 1977 Jaguar in het aanbod en sinds 1986 Land Rover. “We streven altijd naar service op maat en stralen die typische Kempische hartelijkheid en nuchterheid uit. Onze jarenlange ervaring en persoonlijke aanpak vertaalt zich ook een uitstekende klantentevredenheid. Zo konden we voor 2021 de Award van Best Dealer in de wacht slepen. We luisteren nog écht naar onze klanten en proberen ons daar ook op aan te passen.”

Zalig geluid

Het meest zalige aan de wagen vindt Steve Van den Broeck het geluid van de supercharged V8. “Dat is ronduit zalig. Ik had vroeger een Ford Mustang V8 die ook lekker begon te pruttelen en terughapte zodra die warm werd. Voor Jaguar zal deze motor wellicht de laatste V8 zijn die gemaakt wordt en daarmee heeft de fabrikant prachtig werk afgeleverd. Eigenlijk is het zoals gezegd een echte allround wagen: je hebt sport, luxe en een gezinswagen in één. Je kan met je vrouw en kinderen heel rustig en in alle comfort rijden. En als je dan eens alleen in de wagen zit, kan je flink gas geven en genieten van de sportiviteit.”

Jaguar_F_Pace_SVR_P550

“Interessant is ook de discrete look. Je kan er bij klanten mee aankomen zonder op te vallen, terwijl je toch met een supersportwagen op de baan bent. Alleen de kenners zullen het zien. Als mijn boekhouder morgen ‘ja’ zegt, zou ik hem meteen kopen. Omdat ik ook van dat sportieve hou en het één van de laatste kansen is om zo’n wagen te kopen. Dat geluid, je wil bijna echt met je raam open rijden om dat goed te kunnen horen (lacht).”

Jaguar_F_Pace_SVR_P550

Jaguar F-Pace SVR P550

Bevindingen

Sportwagen, terreinwagen en comfortabele gezinswagen in één.

V8-motor levert topprestaties én ongekende sensaties met één trap op het gaspedaal.

Wellicht de laatste keer dat je van deze combinatie van comfort en bruut benzinegeweld kan genieten.

  • Verbruik gemengd: 12,2 l/100km
  • CO2-uitstoot: 260g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4 sec
  • Vermogen Kw/pk: 405/550
  • Koppel: 700 Nm
  • Afmetingen (mm): 4762 (l) 1936 (b) 1670 (h)
  • Gewicht (kg): 2058 kg
  • Inhoud kofferruimte (m2): 613 l
  • Basisprijs: 113.710 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels