Vader en zoon schrijven samen succesverhaal
François & Yannick Derboven D&L Concepts

Vader en zoon schrijven samen succesverhaal

Familiebedrijven - D&L Concepts

In het historische Herentals, één van de mooiste steden van de Kempen, draait de motor van D&L Concepts. Een grootkeukenbedrijf met een duidelijke doelstelling en vaste waarden. Twee generaties smelten hun visies samen en zijn vandaag elkaars rots in de branding.

De bezieler van D&L Concepts, François Derboven, heeft altijd al ondernemerszin gevoeld. Hij stapte de grootkeukensector in toen hij 30 jaar was. En groeide door van vertegenwoordiger naar commercieel directeur. Puur toevallig, zoals het lot dat wilde, kwam hij in die specifieke sector terecht. In 2004 waagde hij een sprong in het diepe en kocht hij een pand in Lummen. Daar ligt de basis van D&L Concepts, het grootkeukenbedrijf dat François graag zijn ‘kindje’ noemt. Zijn klantenbestand breidde uit, en het succes groeide. “Het grootste deel van onze klanten is actief in Vlaanderen, en een deel in Brussel. Ik had een mooie basis gelegd in Lummen, maar wilde toch graag terug naar onze roots: het Antwerpse. Ik besloot daarom in 2008 om in Herentals een pand te kopen, naast de E313. Daar kon ik D&L Concepts beter laten uitbreiden. En dat gebeurde ook.”

In 2008 richtte hij de technische afdeling op. Een jaar later kwam er een RVS-lasatelier bij waar ze inox keukens op maat konden maken. In 2013 verdubbelde het personeelsbestand en een jaar daarna werd D&L Concepts koeltechnisch gecertificeerd en ontving het bedrijf een aannemerserkenning om deel te nemen aan aanbestedingen. Een drukke en snelle uitbreiding. En hard werken. “Door die enorme groei op korte tijd, zat ik even met de handen in het haar,” vertelt François. “Er stond een flinke expansie voor de deur. Alles alleen doen, zonder medewerkers? Dát was niet meer haalbaar. Ik nam een paar mensen aan, maar dat werden er meer en meer doorheen de jaren. Intussen zijn we met dertien. Dat is niet zóveel. Maar dat is ook één van onze belangrijkste overtuigingen: het familiegevoel blijft zo behouden.”

Yannick_Francois_Derboven_DL_Cncepts

Familie op één

STERCK. Yannick stapte in 2014 mee op de trein van D&L Concepts?

François Derboven: “Dat klopt. Zonder mijn zoon stonden we niet waar we nu staan. Als hij er zijn schouders toen niet had onder gezet, had ik de zaak wellicht verkocht. Nu kan ik al acht jaar mijn zorgen met hem delen en zowel op professioneel als privévlak een nauwere band opbouwen. Hij zag dat ik het moeilijk had, en hij is op het kantelpunt in de zaak gestapt.”

Yannick Derboven: “Ik werkte eigenlijk al langer voor mijn vader, als administratief medewerker. Mijn verantwoordelijkheden groeiden meer en meer, tot op een punt dat we beslist hebben dat we beter samen de kar konden trekken. Die interesse was er trouwens niet vanaf dag één. Eerst wist ik zelfs helemaal niets over D&L Concepts. Ik werd nieuwsgierig naar het commerciële aspect en verdiepte me daar gaandeweg wat in. Toen ik merkte dat mijn vader overwoog om de zaak te verkopen, kon ik dat niet laten gebeuren. Hij had een rechterhand nodig en zo ben ik er spontaan ingerold.”

STERCK. Jullie hechten veel belang aan een familiegevoel?

Yannick: “Enorm veel. Voor ons is dat het belangrijkste dat er is. We trekken dat ook volledig door in de waarden van D&L Concepts. We streven naar een familiale sfeer op de werkvloer. Het is niet onze ambitie om de grootste te zijn. Wél om onze eigenheid te bewaren. Op deze manier houden we ook alle medewerkers gelukkig. Onze deur staat ook áltijd open. Voor een babbel, een zorg of een idee. Niemand is hier een nummer.”

François: “We proberen ook uit te blinken in people management. Daar zijn we écht veel mee bezig. Gelukkige werknemers zijn het kloppend hart van een gezonde en goed draaiende onderneming. We doen ook dingen buiten de werkuren. Zo volgden we pas met z’n allen een opleiding in Nederland. Aansluitend organiseerden we een avondje uit als teambuilding. We houden de sfeer erin en houden rekening met de gezondheid en het privéleven van onze medewerkers. En dat werpt onrechtstreeks vruchten af.”

We hebben geleerd dat de service na verkoop héél belangrijk is voor onze onderneming. Het is echt onze allergrootste troef.

Breed aanbod

STERCK. D&L Concepts richt zich naar verschillende sectoren?

François: “Bij de opstart van D&L Concepts verdiepte ik mij vooral in bedrijfscatering. Maar intussen zijn we voornamelijk actief voor woon – en zorgcentra. We mochten in het verleden ook al een project uitvoeren voor de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen, de keuken in het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven volledig vernieuwen, verschillende barinstallaties verzorgen … En we staan in voor de service van de 8 grootkeukens van de NATO. Er is niets wat D&L Concepts niet aankan. We hechten ook veel belang aan een goed partnerschap met alle partijen: de aannemer, de projectleider en de eindgebruiker. Zo creëren we een win-winsituatie en geven we iedereen een positief gevoel op het einde van de rit.”

Grootste troef

STERCK. Service dragen jullie hoog in het vaandel?

Yannick: “Dat klopt. Daarin onderscheiden we ons van de concurrent. We proberen zoveel mogelijk in eigen huis te doen. En we vertrekken van een wit blad papier samen met de klant om zo hun wensen te realiseren.”

François: “Vóór D&L Concepts werkte ik voor een bedrijf dat technisch wat minder stevig in zijn schoenen stond. Dat wilden we in onze eigen zaak absoluut vermijden. Door de ondersteuning van Yannick op commercieel vlak, kon ik me weer richten op technische aspecten. We hebben daaruit geleerd dat de service na verkoop héél belangrijk is voor onze onderneming. Het is echt onze allergrootste troef. Zoals toestellen controleren en herstellen. In totaal kunnen we voor 80 merken nazorg aanbieden.”

Yannick: “De toestellen kopen we uiteraard aan, de maatwerkmeubels in inox tekenen we zelf uit en produceren en assembleren we nadien ook zelf. Wij zijn geen alleskunners, natuurlijk. Schrijnwerkerij en natuursteen op maat besteden we uit. Het onderhoud achteraf blijft toch een cruciale, onderscheidende factor. Dat heeft ons echt geholpen om een stempel te drukken op de grootkeukensector.”

STERCK. Welke troeven heeft D&L Concepts nog in petto?

François: “In de eerste plaats is ons doel om de klant één aanspreekpunt te bieden, zodat die zoveel mogelijk ontlast wordt. We betrekken de klant ook bij elke stap in het proces. Dat conceptmatig denken wordt ook geapprecieerd. Moesten we van de ene dag op de andere geen projecten meer aannemen, kunnen we gewoon verder als serviceprovider.”

Yannick: “De klant kan altijd bij ons terecht. Onze grote voorraad wisselstukken zorgt ervoor dat we bij problemen meteen te hulp kunnen schieten. Daarin is die goede verstandhouding met alle partners wel belangrijk. Wanneer iemand ons benadert om een project op te starten, laten we doorheen het hele proces blijken dat we er écht mee bezig zijn. We volgen niet zomaar alles blindelings, we zoeken uit waar we kunnen optimaliseren en proberen de opdrachtgever te waarschuwen voor bepaalde dingen. Onze prijs-kwaliteitsverhouding is dan ook uitstekend.”

Yannick_Francois_Derboven_DL_Cncepts

Zo vader, zo zoon

STERCK. Zitten jullie als zaakvoerders op dezelfde golflengte?

François: “Onze visies lopen grotendeels wel gelijk. Er zijn soms meningsverschillen, maar die spreken we altijd uit. Niets zo ongezond als zakenpartners die geen goed gesprek kunnen voeren als het even stroef loopt. En al zeker niet als die zakenpartner ook je zoon is. Dat is wel essentieel voor ons: dat er eerlijk en open gecommuniceerd wordt. Hetzelfde geldt trouwens ook voor onze band met de werknemers van D&L Concepts. Transparantie kan zoveel problemen voorkomen. De knopen hakken we altijd samen door. Het kan niet de bedoeling zijn dat één van ons twee meer te zeggen heeft. Alle beslissingen die ik in de afgelopen vier jaar moest nemen, deed ik altijd met Yannicks zegen. En andersom. Bovendien bepalen we altijd alles in het belang van D&L Concepts.”

Yannick: “We zitten zeker samen op één lijn. We vinden het bijvoorbeeld allebei voornaam dat we personeel aannemen dat voor meerdere taken openstaat. De jobomschrijvingen zijn niet vast afgelijnd. Flexibiliteit is een must. Iedereen vult elkaar aan. Is de logistiek verantwoordelijke ziek? Dan kan iemand anders die afwezigheid invullen. Zo gaat dat met alle taken. Dat is ook voor een stukje kennis delen en doorgeven aan medewerkers, die dat op hun beurt ook doen.”

STERCK. Zijn jullie klaar om de fakkel volledig door te geven?

Yannick: “Daar zijn we intussen volop mee bezig. Er zijn intussen ook al wat kleinkinderen in de familie. Ik hoop ergens dat die later ook interesse tonen in ons werk zodat D&L Concepts in de familie kan blijven. De voorbije achttien jaar hebben we nooit verlies gedraaid. Het zou zonde zijn om een groeiend en gezond bedrijf te moeten verkopen.”

François: “Ik zou het liefst voor altijd volledig in de zaak blijven. Maar ik moet realistisch en vooral eerlijk zijn tegen mezelf. Ik word ook ouder. Sinds de geboorte van mijn kleinkinderen heb ik ingezien dat ik dat deel van het leven niet wil missen. Ik nam dan ook de beslissing om sinds september minder te werken. Elk jaar wat minder, op een slinkende manier. Nu nog vier dagen per week, vanaf volgend jaar drie-vijfde. En zo zal het wellicht sneller gaan dan ik gehoopt had. Ik wil wel op de hoogte blijven van belangrijke gebeurtenissen of beslissingen. D&L Concepts is en blijft mijn eigen kindje. Gelukkig weet Yannick dat wel. Hij zal ook altijd mijn klankbord blijven. Ik heb hem gezegd dat hij me op de vingers moet tikken als ik in de weg loop, maar ik zal toch altijd achter de schermen blijven meekijken. Tegen die tijd is mijn vrouw ook met pensioen, dan kan ik tijd maken voor andere dingen die ertoe doen in het leven.”

Familiegevoel is voor ons het belangrijkste dat er is.

Grote contracten

STERCK. Hoe ziet de toekomst van D&L Concepts eruit?

Yannick: “In twee woorden: gezond groeien. We hebben in het verleden al meermaals bewezen dat ons bedrijf veel en verschillende projecten aankan. Ons vakgebied is heel breed. Van scholen en ziekenhuizen, tot bedrijven en woonzorgcentra en zelfs tankstations. In de toekomst streven we naar nóg meer grote contracten. We willen wél de controle behouden vanaf de start van elke opdracht, tijdens de uitvoering én achteraf. Die naservice is tijdrovend, maar net dát is waar D&L Concepts voor staat. In de toekomst willen we die skill handhaven of waar mogelijk zelfs nog verbeteren.”

François: “We willen inderdaad op een normaal tempo groeien. Te snel uitbreiden is niet bevorderlijk voor de werking van D&L Concepts. Je gaat dan sneller dingen over het hoofd zien, en dan kunnen we niet meer die exceptionele service bieden. We blijven met beide voeten op de grond en zien wel wat de toekomst ons nog brengt. Zónder onszelf voorbij te lopen. De fakkel doorgeven zal met een klein beetje pijn in het hart gebeuren, al weet ik dat Yannick een goed team naast zich heeft staan. Hij krijgt hetzelfde respect als ik. Ik ben ervan overtuigd dat alles soepel zal verlopen. Geen abrupte overgang. Zodat iedereen eraan kan wennen. Werkplezier, begrip en gezonde druk moeten aanwezig blijven. Ik heb alle vertrouwen in Yannick. Een leverancier zei ooit in een discussie tegen hem: ‘je bent net je vader’, dus het zou moeten goedkomen (lacht).”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels