Vierde generatie luidt het digitale tijdperk in
Nicolas Baert,
Gilles Baert,
John de Ronde Jr.,
Buddy de Ronde Jr.
& Martine de Ronde
De Ronde

Vierde generatie luidt het digitale tijdperk in

Karackter - De Ronde

Met Nicolas en Gilles Baert en Buddy de Ronde Jr. is de vierde generatie van het familiebedrijf De Ronde in Antwerpen stevig vertegenwoordigd. De ambities zijn dan ook groot: verder bouwen aan een dynamisch familiebedrijf, en een regionale referentie zijn in heftrucks en magazijninrichting met moderne, digitale processen. Ze worden daarbij volop ondersteund door Martine en John, broer en zus en kleinkinderen van oprichter John de Ronde. “Het is erg mooi om vast te stellen dat de combinatie van ervaring en een nieuwe, frisse wind werkt en dat de verschillende generaties en karakters complementair zijn. Op die manier kunnen we ons klaarmaken voor een lange en succesvolle toekomst”, klinkt het bij Martine de Ronde.

Het verhaal van De Ronde begint in 1941, toen John de Ronde Sr. in een in een kleine garage begon met herstellingen aan tractoren. Eind jaren 60 trad zijn zoon Buddy de Ronde Sr. toe in de zaak. Die verlegde de focus naar heftrucks. Vanaf de jaren 80 breidde hij de activiteiten van het bedrijf uit met alles wat met magazijninrichting te maken heeft. In 1988 stapte zijn zoon John de Ronde Jr. mee in de zaak. Twee jaar later volgde dochter Martine de Ronde. In die periode brachten zij ook voor het eerst de succesvolle catalogus uit met een compleet assortiment aan magazijnuitrusting en -transport. Vandaag stelt het bedrijf 22 mensen tewerk en verkoopt het ongeveer 200 nieuwe heftrucks per jaar, naast de handel in gebruikte machines en een uitgebreide verhuurvloot. Met Nicolas Baert (27), Buddy de Ronde Jr. (26) en Gilles Baert (24) deed de afgelopen twee jaar de vierde generatie zijn intrede in het familiebedrijf.

Hoewel het drietal vandaag met veel motivatie zijn schouders zet onder het bijna 81-jarige De Ronde, hadden ze enkele jaren geleden niet meteen de ambitie om een carrière bij het familiebedrijf te beginnen. Tot de coronapandemie hen thuishield van hun werk en studies en ze als vanzelf meer tijd begonnen te spenderen in de kantoren van het opvallende blauwe bedrijfsgebouw in de Merksemsestraat tussen het Asiadok en de Antwerpse ring.

Nicolas: “Ik ben hier ondertussen twee jaar bezig. Na mijn studies TEW, werkte ik 2 jaar bij het populaire modemerk Suspicious Antwerp, waar ik veel kennis opdeed over marketing en branding. In het eerste coronajaar begon bij mij de interesse te groeien om de overstap te maken naar het familiebedrijf. Ik ben altijd een ondernemend persoon geweest en realiseerde mezelf al langer dat wat wij hier al sinds 1941 neerzetten, bijzonder veel opportuniteiten biedt voor de toekomst. In september 2020 maakte ik officieel de overstap van mijn vorige job naar mijn huidige. Vandaag hou ik me vooral bezig met de modernisering en digitalisering van de commerciële afdeling.”

_Nicolas_Baert_Gilles_Baert_John_Buddy_de_Ronde_Jr_Martine_de_Ronde

Buddy: “Ik ben een jaar geleden in het bedrijf ingestapt. Voordien deed ik, na mijn studie handelsingenieur, expertise en ervaring op in business controlling en operations bij Samsung. Voor corona kwam ik hier eerlijk gezegd amper over de vloer. Maar toen we bij Samsung noodgedwongen overschakelden op digitale meetings en het thuiskantoor, kwam ik vaker hier werken. De ontwikkelingen in de marketing en sales onder impuls van Nicolas prikkelden mij. Toen duidelijk werd dat mijn tante Martine wel extra handen en brainpower kon gebruiken bij het moderniseren van onze boekhouding en interne processen, besloot ik om de switch te maken. Daar heb ik tot vandaag nog geen seconde spijt van gehad.”

Gilles: “Ook ik had geen ambities in het familiebedrijf. Maar ook bij mij gaf corona een draai aan mijn professionele traject. Ik begon in april 2021 een stage op de technische afdeling van het bedrijf. Die liep dit jaar in april af. Vandaag ben ik eerste aanspreekpunt op de dispatching en draai ik mee op de serviceafdeling.”

STERCK. Dat is op korte tijd een hele nieuwe wind die door het bedrijf waait. Hoe gaat de derde generatie daarmee om?

Martine: “Zowel mijn broer John als ik zijn vandaag nog heel actief in het bedrijf en blijven dat nog wel een tijdje. Maar we zijn wel bijzonder blij dat we in deze fase van onze loopbaan en ondernemerschap al verzekerd zijn van opvolging. Dat is toch een geruststelling, zeker als je ziet dat het goed werkt. Het is bijzonder mooi om vast te stellen hoe ervaring en een frisse wind goed samengaan. Bovendien heeft ieder van onze youngsters al geweldige bijdragen geleverd, die John en ik niet hadden kunnen realiseren. De nieuwe generatie brengt nieuwe ideeën binnen die ons wapenen voor de toekomst.”

We zijn bijzonder blij dat we in deze fase van onze loopbaan en ondernemerschap al verzekerd zijn van opvolging.

Familie, dialoog en gedeelde waarden

STERCK. Twee ervaren zaakvoerders met hun eigen, beproefde werkwijze die op twee jaar tijd moeten samenwerken met drie jonge ondernemers. Gaat dat zonder slag of stoot?

Martine: “Uiteraard heeft ieder zijn eigen karakter. We zijn vijf verschillende personen, en dat is goed. Familie is belangrijk voor ons, het allerbelangrijkste zelfs. En in onze familie is ruzie geen optie. Verantwoordelijkheid nemen, overleggen, eerlijk zijn en van elkaar iets kunnen verdragen zijn dat wel. Die zaken dragen we alle vijf hoog in het vaandel en dat zorgt ervoor dat de samenwerking vlot verloopt.”

Buddy: “De verschillen maken ons complementair. Ik ben de man van de processen en de puntjes op de i. In een samenwerking met Nicolas die eerder de man is van de nieuwe ideeën, kan dat boeiende resultaten opleveren.”

Nicolas: “Dat is inderdaad zo. En dialoog is in elke samenwerking noodzakelijk. Mijn nonkel John en ik zijn heel verschillend. Maar door te praten met elkaar groeit het vertrouwen en zetten we elke dag stappen in de goede richting.”

STERCK. Hoe hebben jullie de familiale opvolging precies geregeld?

Martine: “Mijn broer John en ik hebben in de dertig jaren dat we samenwerken nooit een conflict gehad over de financiën van het bedrijf en alles errond. Dat komt omdat wij van jongs af dezelfde waarden hebben meegekregen: eerlijkheid, verantwoordelijkheid, nooit profiteren van elkaar. Wij geven die waarden ook mee aan de volgende generatie en vertrouwen erop dat zij deze op dezelfde manier kunnen verderzetten.”

Nicolas: “Daar zullen we natuurlijk alles voor doen. Duidelijke en eerlijke afspraken zijn cruciaal. Daarnaast laten we ons zo goed mogelijk informeren en begeleiden door specialisten om alles rond die familiale overdracht zo correct en goed mogelijk te structureren.”

De ronde in cijfers
  • 22 medewerkers
  • 200 nieuwe heftrucks per jaar
  • 1941 oprichtingsjaar

Draagvlak creëren

STERCK. Ook voor jullie medewerkers zal deze vernieuwing een hele aanpassing geweest zijn. Hoe hebben jullie deze vernieuwing geïntroduceerd naar hen toe?

Gilles: “Ons technisch team is hecht en heeft veel ervaring. Het spreekt voor zich dat het voor hen een aanpassing is wanneer er iemand nieuw aan boord komt. Maar dat was het ook voor mij. In het begin was dat een uitdaging, een lange leerschool om met elkaar te leren communiceren en samenwerken. Maar als team zetten we voortdurend stappen vooruit.”

Buddy: “Dialoog is inderdaad belangrijk. Ik denk dat we mogen zeggen dat we deze met succes voeren met iedereen, op elk niveau van het bedrijf. We hebben een open communicatie en iedereen kan bijdragen met ideeën om onze werking te verbeteren Natuurlijk gaat dat niet van de ene dag op de andere, daar is soms tijd voor nodig;”

Martine: “En daar moet je dagelijks alle medewerkers bij betrekken. In het begin is iedereen enthousiast, maar dan komen de veranderingen en wordt het soms wat moeilijker. Om daar draagvlak voor te creëren moet je veel praten en de mensen dichtbij houden. Uiteindelijk ben je maar zo sterk als je team is. En we hebben een sterk team, waar we elke dag aan werken.”

Modernisering en digitalisering van onze interne en commerciële processen zijn onze grootste uitdagingen.

Moderniseren in crisistijden

STERCK. Wat zijn, naast het creëren van dit draagvlak, de grote uitdagingen waar de vierde generatie vandaag voor staat?

Buddy: “Intern denk ik dat dat vooral de modernisering en digitalisering van de verschillende bedrijfsprocessen is. Toen ik hier begon, werd er nog bijzonder veel met papier gewerkt en ad-hoc gecommuniceerd. De optimalisering van onze processen, communicatielijnen en de digitalisering van het financiële zijn de grote uitdagingen die ik aanga, net zoals dat voor Nicolas de verdere professionalisering is van de commerciële afdeling.”

Nicolas: “Uiteraard stapten we net in het bedrijf op een moment waarin de ene crisis de andere lijkt op te volgen. Maar De Ronde bestaat al 81 jaar en heeft dus al wel wat crisissen gezien én met succes doorstaan. De prijsstijgingen voelen wij natuurlijk ook maar daarin zijn andere, producerende bedrijven harder getroffen. Bovendien hebben we klanten in heel diverse sectoren. Als het in de ene minder goed gaat, dan kent de andere goede tijden. Daardoor voelen wij vandaag de crisis misschien minder hard. Dat betekent niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Integendeel, we blijven investeren in voorraden om onze klanten snel te kunnen bedienen. En dus ook in digitalisering om kosten en betalingen beter op te volgen.”

Digitaal en toekomstbestendig

STERCK. De Ronde bestaat ondertussen 81 jaar, de nieuwe generatie kondigt een nieuw tijdperk aan. Wat zijn jullie ambities voor de volgende jaren?

Martine: “Op hetzelfde elan blijven voortgaan: bouwen aan een moderne, gezonde en groeiende kmo met een sterk team en een goede sfeer. En voor mezelf, nog enkele jaren hard meewerken maar nu iets geruster en rustiger dan voordien en stilaan meer tijd om mijn horizon wat te verbreden en zaken te doen waar ik tot dusver geen tijd voor heb gehad.”

Nicolas_Baert_Gilles_Baert_John_Buddy_de_Ronde_Jr_Martine_de_Ronde

Gilles: “Persoonlijk wil ik mezelf vooral blijven ontwikkelen in de technische aspecten van wat we doen. Daarnaast wil ik dat De Ronde een echt kwaliteitslabel wordt voor heftrucks en magazijninrichting. Als mensen een bestelwagen zien rijden van ons, moet dat meteen een idee van kwaliteit, service en snelheid oproepen.

Nicolas: “Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Dé Antwerpse referentie in magazijninrichting en heftrucks, dat is het commercieel doel voor de komende tien jaar. En blijven investeren in onze medewerkers. Dat is echt onze kracht en onze 'number 1 asset'. Sommige medewerkers zijn hier al decennialang aan de slag en brengen zelfs hun vrienden en familie als medewerker aan. Dat zegt heel veel. Ook de komende jaren moet het fijn blijven om hier te werken, moeten mensen zich persoonlijk gewaardeerd voelen en moeten wij mee evolueren met nieuwe manieren van werken en samenwerken.”

Buddy: “We streven ernaar om een modern en digitaal bedrijf te zijn met aandacht voor familiale sfeer en teamgeest. Die combinatie is in onze sector uniek en daar kunnen we ons mee onderscheiden van andere spelers. Op die manier zullen we ons de komende jaren nog sterker in de markt zetten.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels