Wereldwijde automatisering specialist
Filip Tuypens & Paul Ribus Fanuc

Wereldwijde automatisering specialist

Sector - industrie van de toekomst - Fanuc

FANUC, de Japanse wereldspeler in industriële automatisatie met Benelux-hoofdzetel in Mechelen, levert innovatieve oplossingen en hoogtechnologische producten voor de meeste efficiënte productie. En dat gebeurt ook op maat van kmo’s. Volgens managing director Paul Ribus en sales & business development manager Filip Tuypens zijn er altijd nieuwe mogelijkheden voor automatisatie, ook in sectoren waar dat tot voor kort bijna ondenkbaar was.

Tendensen zoals de vergrijzing, inflatie, stijgende energie- en grondstofprijzen doen de vraag naar competitieve, lokale en duurzame productie groeien. “We investeren bijzonder veel in de ontwikkeling van technologie die eenvoudig te gebruiken is. Ease of use, een betrouwbaar product en een erg lage total cost of ownership zorgen ervoor dat automatisatie en robotisatie een brede toepassing krijgen,” klinkt het bij de managing director Paul Ribus. “Ook bij kleine en middelgrote bedrijven die op zoek zijn naar antwoorden op de uitdagingen van vandaag en morgen.”

Globale aanwezigheid, lokale productie

In FANUC City, de bijna 2 miljoen vierkante meter grote hoofdzetel van de Japanse multinational aan de voet van de iconische Mount Fuji, op ongeveer 2 uur rijden van Tokyo, worden maandelijks zo’n 320.000 producten voor fabrieksautomatisatie gemaakt. Daarvoor gebruikt het bedrijf maar liefst zelf 4.600 robots en rekent het op de expertise van 3.000 lokale medewerkers. Zo slaagt FANUC erin om de productie in Japan te houden én de beste kwaliteit te garanderen.

Filip Tuyens: “FANUC werd in 1956 opgericht door Dr. Seiuemon Inaba. Met de grensverleggende technologie die hij ontwikkelde legde hij de basis voor een wereldwijd succesverhaal. Vandaag is FANUC aanwezig op 271 locaies in 109 landen en stelt het bedrijf 9.000 mensen tewerk. Sinds 2007 is de hoofdzetel van FANUC Benelux gevestigd in Mechelen. Twee jaargeleden verhuisden we naar dit nieuwe pand. Van hieruit gebeuren alle sales en services voor onze regio. Ikzelf werk sinds 2007 voor het bedrijf en ben als sales en business development manager verantwoordelijk voor een vijftal salesmedewerkers en drie dealers verspreid over drie productgroepen: Robots, CNC & Robomachines (spuitgiet-, draadvonk- en freesmachines).”

Fanuc in cijfers
  • 1 medewerker op R&D per 3 medewerkers
  • 5,6 miljard euro omzet 2021
  • 29 miljoen producten geïnstalleerd wereldwijd
  • 51 mensen Benelux
  • 65% global market share Benelux
  • 4.600 robots in productiefabriek Japan
  • 9.000 medewerkers
  • 25.000 producten Benelux
  • 320.000 units per maand

Paul Ribus: “Bij FANUC Benelux, waar ik sinds 2002 managing director ben, werken vandaag 51 mensen. Naar de toekomst toe zal dat aantal toenemen tot 60 of 70 mensen. Wij, en de 23 andere Europese vestigingen van het bedrijf, worden ondersteund vanuit de Europese hoofdzetel van FANUC Europe Corporation in Luxemburg. Deze hoofdzetel biedt ons support inzake verkoop en service, productondersteuning, logistiek, onderdelen en reparaties, marketing, hr enzovoort.”

Robots, CNC-besturingen en -machines en intelligente automatisatie

STERCK. FANUC is wereldwijd marktleider in CNC-technologie. Wat betekent dat precies? En wie zijn jullie grootste concurrenten?

Paul Ribus: “Dat betekent dat wij een global market share hebben van 65%. Ofwel: 65% van alle werktuigmachines wereldwijd zijn uitgerust met onze sturingen. We hebben competitie op het niveau van onze producten en productgroepen. Maar als je kijkt naar onze totale product range en de combinatie van dat alles, dan is er in onze markt op dit moment geen concurrentie. Belangrijk om weten is dat wij nauw samenwerken met zogenaamde system integrators. Dat zijn partners die onze componenten integreren in een totaaloplossing. Als een robot bijvoorbeeld grijpers nodig heeft, dan maken zij die.”

STERCK. Jullie refereerden al kort naar jullie productgroepen: Robots, CNC & Motion en Intelligent Automation. Kan je die even verder toelichten, Filip?

Filip Tuypens: “In de Benelux is Robots veruit de grootste productgroep. Daarin heeft FANUC met meer dan 100 modellen voor verschillende sectoren en toepassingen het grootste aanbod wereldwijd. Dat gaat van kleine exemplaren tot zeer grote met een payload van maximaal 2.300 kg en van palletiseerrobots tot verfspuit- of lasrobots. In de productgroep CNC & Motion vinden we de CNC-besturingen, aandrijvingen en motoren. Verder bevat de ROBOMACHINE groep verticale CNC frees-, boor- en tapma­chines (ROBODRILL), spuit­gietmachines (ROBOSHOT) en draadvonkmachines (ROBOSHOT). FANUC IoT-solutions omvat dan weer alles wat met intelligente IoT-solutions (Internet of Things) te maken heeft. Deze oplossingen zijn gericht op het verzamelen van data en maken van analy­ses om zo proactief inzichten te vergaren en interventies te kunnen doen en stilstanden tot een minimum te herleiden.”

Onze collaboratieve robots zijn perfect geschikt voor kmo’s die hun eerste stappen willen zetten in de automatisatie van hun productie.

Paul Ribus: “Deze artificiële intelligentie (AI) is essentieel om stilstanden tot te vermijden. Downtime tot een absoluut minimum beperken is een belangrijk doel van onze producten. AI biedt daar ongeziene mogelijkheden voor. Deze productgroep zal in de toekomst dus alleen maar belangrijker worden.”

Groeimarkten en kmo’s

STERCK. Voor wie brengen jullie deze producten zoal op de markt?

Paul Ribus: “Elke onderneming die actief is in de maakindustrie kan gebruik maken van onze oplossingen. Overal waar productietechnologie aanwezig is, zijn wij dat ook. Historisch zijn we sterk verankerd in de metaalindustrie. Daar is het in 1956 allemaal begonnen. Ondertussen hebben we klanten in de automotive-, voedings-, papier-, hout-, textiel- en luchtvaartindustrie. En ook in de bouw en andere sectoren. We zijn altijd sterk aanwezig in groeimarkten. De reden daarvoor is simpel: in een context van hoge stijgende arbeids- en productiekosten en krapte op de arbeidsmarkt bieden onze producten oplossingen voor bedrijven die sterk groeien of een hoge groeicijfers ambiëren.”

STERCK. Richten jullie zich ook tot kleine en middelgrote ondernemingen?

Filip Tuypens: “Jazeker. Het is een veel voorkomende misvatting dat robotisering en automatisering alleen voor grote bedrijven toegankelijk en rendabel zijn. Dat was vroeger misschien zo maar die tijden zijn al even achter de rug en die perceptie klopt dus niet langer. Onze collaboratieve robots zijn perfect geschikt voor kmo’s die hun eerste stappen willen zetten in de automatisatie van hun productie. Deze robots zijn gemakkelijk te bedienen en kunnen geïntegreerd worden in bestaande omgevingen. Ze kunnen samenwerken met mensen en het saaie, gevaarlijke, vuile werk. Of het nu gaat over kleine ateliers, middelgrote productiebedrijven of wereldwijde spelers: iedereen worstelt vandaag met dezelfde uitdagingen. En in elke uitdaging ligt er een mogelijkheid tot automatisatie.”

Filip_Tuypens_Paul_Ribus_Fanuc

Lokaal produceren, automatiseren en verduurzamen

STERCK. Hoe belangrijk is automatisering en robotisering voor de lokale en Europese productie-industrie? En wat mogen we hier de komende jaren van verwachten?”

Paul Ribus: “De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat we niet zomaar al onze productieactiviteiten kunnen onderbrengen aan de andere kant van de wereld. De coronacrisis heeft ons geleerd hoe fragiel de globale logistieke keten is. De ontregeling van deze keten door COVID-19 en andere gebeurtenissen zoals de blokkering van het Suezkanaal hadden een nefaste operationele en financiële impact. Als gevolg daarvan zien we dat bedrijven hun productieactiviteiten opnieuw in Europa onderbrengen. Automatisatie is cruciaal om deze lokale productie competitief te organiseren. Want tegelijk worden bedrijven hier geconfronteerd met torenhoge energie-, grondstof-en loonkosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne. En dan hebben we het nog niet gehad de ongeziene krapte op onze arbeidsmarkt.

Bedrijven die in deze context kwaliteit willen blijven bieden, productie willen opschalen, jobs willen creëren en competitief willen blijven, moeten dus automatiseren. Daar is eigenlijk geen weg naast. Als gevolg van deze tendens werken wij vandaag veel samen met ondernemingen die met hun productie terugkeren naar België of Nederland. Zo leverden we recent verschillende oplossingen voor een grote, Nederlandse fietsenproducent.”

STERCK. Ook duurzaamheid speelt een rol?

Paul Ribus: “Europese ondernemingen moet steeds ambitieuzere duurzaamheidsdoelstellingen halen. Ook op dat vlak is automatisering cruciaal. De energie-efficiëntie van onze robots is enorm. Zo hebben ze ’s nachts geen licht nodig om te produceren. Bovendien leveren we onderdelen en retrofitten of refurbishen wij onze producten zolang het toestel door onze klanten gebruikt wordt. Zo maximaliseren we de levensduur en minimaliseren we de total cost of ownership.”

Filip Tuypens: “Op dat vlak ben ik ervan overtuigd dat er de komende jaren nog veel zal bewegen in onze sector. De trend naar meer productie in Europa is ingezet en zal alleen maar toenemen. Maar door de vergrijzing van de bevolking zal deze productie veel meer geautomatiseerd moeten gebeuren. We zullen ook grote bewegingen naar meer automatisering zien in sectoren waar dat vandaag nog eerder uitzonderlijk is. 

Bedrijven die kwaliteit willen blijven bieden, productie willen opschalen, jobs willen creëren en competitief willen blijven, moeten automatiseren.

Door de situatie op onze arbeidsmarkten en de duurzame transitie van onze samenleving en economie, zal ook de bouwsector versneld moeten automatiseren, bijvoorbeeld. De klassieke bouwwerf zal plaats moeten ruimen voor geautomatiseerde, modulaire manieren van bouwen.”

Inzetten op opleiding en onderwijs

STERCK. De mogelijkheden voor automatisering en robotisering zijn dus enorm. Waar liggen de uitdagingen voor FANUC?

Paul Ribus: “Ik denk dat één van onze grootste uitdagingen ligt in het verhogen van de graad van inzicht en acceptatie van onze technologie in de industrie, met name bij kleine en middelgrote ondernemingen. We moeten de perceptie doorbreken dat onze producten duur, niet-rendabel en niet op maat van de kmo zijn. En daarvoor is opleiding nodig. Voor een stuk kunnen wij dat in onze Academy opvangen. Maar eigenlijk moeten er vanuit het onderwijs nog veel stappen gezet worden. De connectie met robots, automatische machines en het Internet of Things moet sterker zijn en breder gedragen worden, willen we de mogelijkheden van automatiseringen ten volle kunnen benutten.

Maar bij veel bedrijven en professionals zijn die kennis en connectie nog te beperkt en de stap nog groot. Daar zullen we dus nog hard aan moeten werken. Ook voor onszelf, want ook wij voelen de krapte op de arbeidsmarkt en de nood aan talent en kennis.”

Filip_Tuypens_Paul_Ribus_Fanuc

STERCK. Hoe pakken jullie deze uitdagingen aan?

Filip Tuypens: “Enerzijds doen we dat met opleidingen in onze eigen Academy en door mensen uit te nodigen in onze inspiration room waar ze van nabij kennis kunnen maken met onze producten. Maar we ontwikkelden ook didactische pakketten voor scholen waarmee we jongeren in hun vertrouwde omgeving kennis willen laten maken met onze technologie. Anderzijds streven we ernaar om onze producten zo laagdrempelig mogelijk te maken. Zo zijn onze collaboratieve robots makkelijk zelf te programmeren en te bedienen via een drag & drop systeem op een tablet.

Tenslotte hebben we ook grote verwachtingen ten aanzien van artificiële intelligentie. Vandaag is de stap naar AI voor veel bedrijven misschien nog groot. Maar deze technologie staat bedrijven wél toe om snelle en slimme bijsturingen te doen aan processen zonder zelf complexe analyses te moeten maken. Dit zal de drempel naar automatisering in de nabije toekomst sterk verlagen, ook bij kmo’s.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels