Een eeuw vakmanschap, kwaliteit en vertrouwen
Frank Gerardi & Dirk Verschueren Regio - Houthalen - Helchteren - Reynders

Een eeuw vakmanschap, kwaliteit en vertrouwen

Regio - Houthalen - Helchteren - Reynders

Reynders is al bijna 110 jaar een klinkende naam in de bouwsector. Vandaag maakt het bouwbedrijf uit Houthalen-Helchteren deel uit van de Franse Eiffage-groep. De onderneming zet hard in op innovatie, duurzaamheid en veiligheid. Afgelopen oktober vierde het nog één jaar zonder arbeidsongevallen. En de toekomst? Die ziet er volgens algemeen directeur Frank Gerardi uitdagend en veelbelovend uit. “We optimaliseren onze productieprocessen om onze klanten zo efficiënt mogelijk te bedienen. Net daarom doen we ook zo veel mogelijk in eigen beheer. Dat is vandaag quasi een unicum in de sector.”

De geschiedenis van Reynders gaat terug tot 1909. In die tijd was het een algemene aannemer, maar Jos Reynders was ook actief in de wegenbouw. Pas in de jaren dertig begon het familiebedrijf zich hiernaast ook te specialiseren in schrijnwerk. Door de jaren heen kon het mooie referenties voorleggen in zowel bouw als schrijnwerk: de Ursulinen-school in Hasselt, een watertoren in Heusden, het Salvator Ziekenhuis in Hasselt, Don Bosco in Helchteren, het TT-Center in Hasselt, de Keukenfabriek Bauknecht in Genk en allerlei CenterParcs-projecten. In 1979 verhuisde de bouwfirma van Hasselt naar Centrum-Zuid in Houthalen-Helchteren. In die tijd zijn Reynders Bouw en Reynders Interieur nog twee aparte entiteiten. Het duurt tot 2016 wanneer alles onder één koepel komt: Reynders nv.

STERCK. Intussen maken jullie deel uit van een Franse groep?

Frank Gerardi: “Dat klopt. De overkoepelende groep is Eiffage S.A., een grote bouwgroep uit Velizy nabij Parijs. Dat geeft niet enkel naamsbekendheid, maar ook financiële draagkracht. Daardoor zijn we in staat om ons te engageren voor echt grote projecten, bijvoorbeeld door een samenwerking met een zuster­bedrijf. In Eiffage Benelux zitten bekende zusterbedrijven zoals AB, Pit, Valens, Duchêne, De Graeve, Druez, Perrard, Sodemat en Vuylsteke.”

STERCK. Maar de kern­activiteiten van Reynders - algemene aanneming én afwerking - zijn nog altijd dezelfde?

Dirk Verschueren: “Precies. De vier pijlers zijn algemene bouw, renovatie, afwerking en maatschrijnwerk. Die eerste drie doen we altijd als hoofdaannemer, het maatschrijnwerk doen we ook in onderaanneming van andere algemene aannemers. Let wel, de algemene bouw – nieuwbouw én renovatie – is de omvangrijkste poot, goed voor zo’n tweederde van onze jaaromzet. En het cliënteel? Dat is heel divers: we doen ook mee aan openbare aanbestedingen. Er komt veel werk binnen via de directe en indirecte kanalen: rechtstreekse samenwerking met de bouwheer, aanbreng via (interieur)architecten en via projectontwikkelaars.”

Frank_Gerardi_Directeur_Reynders_Dirk_Verschueren_nBusiness_Develop

STERCK. Zijn er bepaalde sectoren waarin jullie actiever zijn dan andere?

Gerardi: “Het gaat erg breed. In de sector van residentiele bouwprojecten bouwen we momenteel voor ViRiX ­appartementen aan de kade in Antwerpen en in opdracht van J.V.-Invest hebben we net negen appartementen opgeleverd in Bilzen. Ook scholenbouw vormt een belangrijk aandeel: we hebben projecten in Sint-Lambrechts-Herk, Riemst, Kapellen, … In opdracht van Scholen van Morgen hebben we al zeven onderwijsinstellingen gerealiseerd. Telkens inclusief maintenance. En ook voor UHasselt en PXL hebben we al meermaals gewerkt. In de zorg­sector zijn we eveneens actief. In het MontLegia Ziekenhuis in Luik hebben we bijvoorbeeld al het vast meubilair voorzien, een project van zo’n 9 miljoen euro. En weldra starten we met het interieur in het St. Franciscusinstituut in Leuven. Ook horeca en retail zijn voor ons belangrijk. Voor Hotel The Fourth (Tafelrond) op de Grote Markt in Leuven hebben we het vast meubilair in de kamers en het restaurant voorzien. We zijn ook al bijna veertig jaar een vaste partner van winkelketen Inno voor maatschrijnwerk. De kantorenmarkt is nog een grote slokop, met ­klinkende namen als Axa, Deloitte, Carglass, BNP Paribas Fortis en Belfius. Onlangs hebben we zelfs de volledige binnen­afwerking van de kantoorgebouwen van Tomorrowland mogen verwezenlijken.”

Nieuwe werkmethoden

STERCK. Er duiken overal nieuwe manieren van werken op. Ook in de bouwsector. Hoe ­spelen jullie daarop in?

Verschueren: “We proberen fors in te zetten op innovatie. Neem nu lean, daar zijn we actief mee bezig. Zowel in ons eigen atelier als op de werf. De Brandstore in Antwerpen Centraal Station is een prima voorbeeld van een lean-planning. We hebben daar net een kiosk afgebroken en moeten tegen half december klaar zijn met de nieuwe winkel. In samenspraak met alle betrokken partijen hebben we van dag tot dag opgesteld wie wat moet doen. Dat werkt. Een ander voorbeeld zijn onze "preferred partnerships". Ook daar zijn we heel gericht mee bezig. Dat levert win-winsituaties op. Uiteraard doen we er ook alles aan om intern alle processen te optimaliseren en stroomlijnen. We investeren eveneens in software. Met het BIM-compatibele 3D-tekenpakket Top Solid maken we bijvoorbeeld de ­uitvoeringsplannen van het maatmeubilair en sturen we ze rechtstreeks naar de CNC in het atelier.”

Vorig jaar waren er voor alle arbeiders en bedienden samen meer dan 3.500 opleidingsuren.

In eigen beheer

STERCK. Er zijn erg veel bouwbedrijven. Waarom moeten bouwheren met Reynders in zee gaan? Waar maken jullie het verschil?

Gerardi: “Het is een trend dat algemene aanneming in België voornamelijk op onderaannemers draait. Dat doen we bewust niét. We ­proberen zoveel mogelijk in eigen beheer te doen en als we het niet in huis hebben doen we beroep op onze "preferred partnerships". Enkel zo ­kunnen we kwaliteit garanderen en partnerships op lange termijn aangaan. Betrouwbaarheid is nog zo’n sleutelwoord. Je moet je tegenwoordig in de bouw heel vaak afvragen met welke kostprijs je start en waar je uiteindelijk eindigt. Wij nemen graag de tijd om een dossier grondig te bekijken en op het einde van de rit de gemaakte afspraken na te komen. We bestaan al meer dan honderd jaar en hebben een honderdtal medewerkers. We hebben dus een reputatie hoog te houden.”

STERCK. Een honderdtal medewerkers? Dat betekent dat er ook flink wat aandacht naar opleidingen gaat?

Gerardi: “Absoluut. Vorig jaar waren er voor alle arbeiders en bedienden samen meer dan 3.500 opleidingsuren. We geven persoonlijke ontwikkeling alle kansen, zowel via interne als externe opleidingen. Er zijn een reeks standaardtrainingen, maar op vraag van onze medewerkers bieden we ook extra cursussen aan. Dat is natuurlijk ook een voordeel van de Eiffage-groep: er worden héél veel opleidingen georganiseerd. Ik heb vorig jaar zelf nog een management­opleiding in Parijs gevolgd.”

Frank_Gerardi_Directeur_Reynders_Dirk_Verschueren_nBusiness_Develop

Veiligheid troef

STERCK. Ook veiligheid is een belangrijk issue in de bouwsector. Welke inspanningen leveren jullie?

Gerardi: “Binnen de Eiffage-groep is veiligheid prioriteit nummer één. Van de arbeiders op de werkvloer tot de hoogste functies. We besteden er veel budget en tijd aan. Bovendien gaan we een stap verder dan de verplichtingen. Neem nu de persoonlijke beschermingsmiddelen. Enkel de helm en veiligheidsschoenen zijn wettelijk verplicht. Maar onze medewerkers dragen op de werven ook altijd handschoenen én een veiligheidsbril. We hebben enkele weken geleden mogen vieren dat we één jaar volledig arbeidsongeval vrij werken. Daar zijn we ontzettend fier op.”

STERCK. En hoe zit het met duurzaamheid?

Verschueren: “Ook daar doen we natuurlijk het nodige voor. Voor de afwerking grijpen we bijvoorbeeld alsmaar vaker naar houtsoorten zoals Thermowood en bamboe. En in het lakatelier gaan we meer en meer over naar watergedragen lakken.”

Gerardi: “Zelfs in onze car policy is het ecologisch aspect terug te vinden. We bieden enkel nog wagens aan onder een bepaalde CO2-uitstoot. Verder hebben we een tweetal jaar geleden ons atelier volledig geïsoleerd. We hebben ook lichtkoepels in het dak geplaatst en de verlichting volledig geautomatiseerd op het vlak van intensiteit.”

STERCK. Wat zijn jullie doelstellingen op lange termijn?

Gerardi: “We gaan voor een optimale klantentevredenheid en willen onze klanten volledig ontzorgen. Uiteraard heeft de groep Eifage nog duidelijke groeiambities. Als entiteit van de groep doen we zelf geen overnames maar mikken we op organische groei. En intern is het vooral de bedoeling om onze aparte afdelingen nog beter te laten samenwerken.”

Uiteraard doen we er alles aan om intern alle processen te optimaliseren en stroomlijnen.

Verschueren: “Daarnaast willen we het productengamma blijven uitbreiden met innovatieve oplossingen. We zijn nu bijvoorbeeld volop bezig met Solid Surface, een sterk en duurzaam oppervlaktemateriaal waarmee je volledig naadloos kunt werken.”

STERCK. En wat zijn de uitdagingen?

Gerardi: “Ons grootste kapitaal zijn onze mensen. Het is belangrijk om de juiste profielen aan te trekken, er voldoende energie in te stoppen en ze vervolgens zo lang mogelijk bij ons te houden. Vandaag is er erg weinig verloop. De gemiddelde medewerker hier heeft 15 jaar anciënniteit. Dat cijfer mag nog verder stijgen.”


Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels