Webshop in de jungle
Yoeri Severy

Webshop in de jungle

Sector: ICT

De Belgische e-commerce websites boekten in 2012 een omzet van 1,4 miljard euro. Dat is een stijging van 25 procent in vergelijking met 2011 en verdubbeling sinds 2009. Steeds meer winkels en KMO’s zoeken naar mogelijkheden om hun verkoop ook online uit te breiden. Waar hou je best rekening mee als je een webshop wil starten? Internetspecialist Yoeri Severy (Yappa) doet het voor ons uit de doeken.

“Kleding en reizen scoorden in het verleden al goed op het vlak van E-commerce maar we zien nu dat andere domeinen aan een sterke inhaalbeweging bezig zijn. Van tuinafrasteringen tot schroeven en hamers,” vertelt Yoeri Severy.  “Zelfs bedrijven die zich op de professionele markt richten zoeken hun heil steeds meer online.”

Severy: “Je moet het juiste beeld voor ogen houden. Het is niet gewoon een website maken, op een stoel gaan zitten en slapend rijk worden. Eigenlijk zet je met een webshop een winkel in het midden van de jungle. Daar moet je dan zoveel mogelijk mensen naartoe krijgen. Naast de initiële investering moet je een flinke inspanning doen op het vlak van online marketing om bezoekers gericht te werven. Bijvoorbeeld met advertenties via Google Adwords, Facebook of via andere sociale media. En je moet natuurlijk goed scoren bij Google. Je online marketingplan moet kloppen. Het duurt even voor je een kritisch aantal bestellingen per dag hebt. Daar waarschuwen we onze klanten voor. Het is niet het gouden ei dat zomaar klaar ligt.” 

Een flinke investering in online marketing is absoluut nodig.

STERCK. Is het een voordeel om al een fysieke winkel te hebben?

Severy: “De stock van handelaars die al een fysieke winkel hebben is meestal ingesteld op producten die goed verkopen en snel roteren. Met een webshop kan je wel gemakkelijk een breder gamma aanbieden. Dan hoeft het soms niet erg te zijn als een klant een weekje moet wachten, specifieke producten zijn ook op andere plaatsen niet dadelijk leverbaar. Ondernemers die enkel en alleen een webshop hebben leren meestal al doende wat ze in voorraad nemen en wat niet.”

Trechter

STERCK. Maakt een webshop internationale verkoop gemakkelijker? 

Severy: “Een bedrijf als Mamzel doet toch aardig wat leveringen in Nederland. Maar ook iets kleinere webshops kunnen internationaal scoren.  Zo verkoopt boetiek Jeurisssen via internet vrij exclusieve stukken aan het Verenigd Koninkrijk, Dubai, … Er is dus een markt voor. Je moet je webshop als een trechter zien. Je probeert er aan de bovenkant zoveel mogelijk geïnteresseerde mensen in te stoppen. Eenmaal ze gekocht hebben probeer je ze terug in de trechter te krijgen. Die kost ligt lager dan de acquisitiekost van een nieuwe klant.” 

STERCK. Eén van de grote voordelen van e-commerce is de sterke meetbaarheid? 

Severy: “Je kan letterlijk alles meten. Een klant die zijn winkelmandje vult en alle stappen doorloopt, maar bij de betaling afhaakt mailen we ’s avonds dat zijn winkelkarretje bewaard is gebleven. Hij kan de bestelling alsnog doen. We zien in de statistieken wat dit oplevert. Of je kan bij een extra bestelling van 10 euro de verzendkosten gratis maken. Of je kan testen welke kleur knop de beste verkoopresultaten oplevert. Echt alles is meetbaar.”

STERCK. Duwen de grote internetshops de kleinere niet weg? 

Severy: “Je kan onmogelijk tegen die marketingbudgetten concurreren, maar je kan wel een USP zoeken waarin je beter bent. Dat kan een  nicheproduct zijn of betere service of snelheid van levering.  Er zijn voldoende redenen waarom mensen niet bij een grote webshop gaan kopen. Prijs hoeft niet altijd doorslaggevend te zijn. Sommige duurdere shops draaien toch goed.”.

10

gouden tips voor online verkoop


  1. Werk drempels maximaal weg. Zorg voor duidelijke knoppen, navigatie en een helder   bestelproces. Je moet nog te vaak zoeken om iets in je winkelmandje te kunnen stoppen. Dan gaan klanten het elders zoeken.

  2. Geef duidelijk de leveringstermijn aan. De standaardverwachting is om de volgende dag de bestelling te ontvangen. Als je dat niet kan waarmaken, communiceer dat voor de aankoop.

  3. Koppel je webshop aan het bestaande ERP-systeem. Zo zijn voorraden, facturatie en klantengegevens  altijd up-to-date en weet een klant ook of iets in voorraad is.

  4.  Informeer zo vroeg mogelijk over de verzendkosten. Niet op het einde van de rit.

  5. Hou je klanten op de hoogte. Geef een bevestiging van de aankoop via mail en informeer je klant op elk moment over de status van de levering.  Geef aan dat je er mee bezig bent. Doe eventueel aan dropshipping. Dan levert je eigen leverancier rechtstreeks aan je klant.

  6. Manage je reputatie. Zorg dat klanten via je webshop hun tevredenheid kunnen delen op sociale media. Webshops zijn gevoelig voor mond-aan-mond-reclame. 

  7. Wie niet tevreden is, heeft tegenwoordig een groot platform om dat te delen. Reageer snel als er iets fout loopt en monitor eventuele klachten via sociale media. 

  8. Hoe meer betalingsmogelijkheden je kan aanbieden hoe beter. Zo vergroot je jouw bereik. Sommigen hebben voorkeur voor Paypal of Visa. Anderen voor homebanking. In Nederland is Ideal een must-have

  9. Met Google Analytics voor e-commerce kan je letterlijk alles meten. Omzet, verkoop, kanaal van binnenkomst, ... Je kan elke klik van een bezoeker analyseren en perfect zien wat je investering oplevert. Ook de conversiegraad is belangrijk. Als 100 bezoeken 2 verkopen opleveren dan kan je terugrekenen hoeveel bezoekers je nodig hebt en hoe je die op de site gaat krijgen.

  10. Het belang van mobiel internet neemt toe. Investeer in een responsive website waarbij het beeld zich aanpast in functie van de schermgrootte (gewoon scherm, tablet en smartphone).

     

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels