Innovatieve familiegroep investeert in toekomst
Frank
& Frans Cesar
Gymna

Innovatieve familiegroep investeert in toekomst

Sector Healthcare - Gymna

Gymna staat al meer dan een halve eeuw bekend om haar breed en toonaangevend gamma van medische hulpmiddelen. Het bedrijf nam het afgelopen jaar een gloednieuw, energieneutraal hoofdkantoor in Diepenbeek in gebruik en heeft vestigingen in Gent en Zaventem. “Goed voor zo’n 40.000 producten die behandelingen nog succesvoller en efficiënter helpen uitvoeren”, stellen vader Frans en zoon Frank Cesar. “Samen met onze zusterondernemingen Vitamed, Barthels en Architime vormt Gymna de Indeqs Groep en bieden we professionals in de medische sector een totaalpakket aan services.”

Frans Cesar startte zo’n 40 jaar geleden als vertegenwoordiger bij Gymna. Met een rugzak vol ervaring én een duidelijk toekomstplan nam hij in 2003 het bedrijf over. Gymna groeide sindsdien uit tot de referentie voor medische hulpmiddelen in heel België. “We bieden zowel investeringsgoederen aan zoals behandeltafels, cardio- of fitnesstoestellen, onderzoekapparatuur en oefenmateriaal voor revalidaties. Maar evengoed verbruiksgoederen genre braces, compressiekousen, windels, ontsmettingsproducten of massagegels”, vertelt Frans. “In elk filiaal is er een uitgebreid assortiment dat je ter plaatse kan uitproberen. Onze ervaren adviseurs staan de klanten bij met raad en daad.”

Gymna_Frank_Frans_Cesar

Nieuwe hoofdkantoor

Vorige zomer nam Gymna haar intrek in een spiksplinternieuw hoofdkantoor op industrieterrein Dorpsveld II in Diepenbeek. Een knap staaltje architectuur dat kantoren, showroom en magazijn omvat. Allemaal samen goed voor een oppervlakte van liefst 3.000 m2. “Een investering die echt wel nodig was door onze groei en ambitieuze toekomstplannen. We stippelden bij de inrichting van de showroom een logische, natuurlijke wandelflow uit voor onze bezoekers”, geeft Frans mee. “Ze ontdekken er shop-in-shopconcepten, belevingruimtes en volledig uitgeruste behandelruimtes die in één oogopslag een goed idee geven over hoeveel plaats er nodig is voor bijvoorbeeld een dokterspraktijk. Aan inspiratie dus geen te kort.”

Inzetten op duurzaamheid

Het passief gebouw van Gymna is zo goed als helemaal CO2-neutraal. De zonnepanelen op het dak zorgen voor voldoende energie om de totale jaarlijkse behoefte te dekken. Via een geothermische installatie is het dan weer mogelijk om te verwarmen in de winter en te koelen in de zomer. En buiten ontdek je een heus laadpalenpark voor het hybride of elektrische wagenpark van zowel medewerkers als klanten. “We trekken deze duurzame strategie door in al onze andere bedrijfsprocessen. Een weloverwogen combinatie van grote en kleinere maatregelen en initiatieven waar we continu alert voor zijn. Wanneer we onze producten verpakken, vermijden we bijvoorbeeld zoveel mogelijk plastic”, vult Frank aan. 

Gymna in cijfers
  • 3 toonzalen Diepenbeek, Gent & Zaventem
  • 15 miljoen euro omzet
  • 40 medewerkers
  • +50 jaar geleden opgericht
  • 3000 m2 hoofdkantoor in Diepenbeek
  • 40.000 producten

40.000 producten

Deze duurzame investeringen gaan hand in hand met een doorgedreven focus richting digitalisering, multichannelmarketing en zo efficiënt mogelijke logistieke processen. Steeds meer klanten bestellen hun benodigdheden dan ook online merken ze bij Gymna. “De bestellingen via onze website nemen elk jaar fors toe. Corona heeft deze tendens alleen maar versneld. Als je weet dat wij zo’n 40.000 producten aanbieden én ons als doel stellen om elke online bestelling binnen de 30 minuten klaar te zetten, moeten we wel inzetten op digitalisering. We zijn momenteel druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe webshop. Eentje die automatisch gekoppeld is aan onze voorraad- en magazijnsystemen. Dit zal opnieuw een grote stap vooruit betekenen voor onze organisatie. We hopen de webshop volgende maand te lanceren”, duimt Frank alvast.

Binnen de 45 minuten

Niet enkel online, maar ook offline wil Gymna het verschil blijven maken. Waar je in Vlaanderen ook woont, binnen de 45 minuten stap je één van de drie toonzalen binnen. “Naast Diepenbeek kan je ons bezoeken in Gent en Zaventem. Deze laatste twee toonzalen zullen de komende tijd een grondige renovatie krijgen”, aldus Frans. “Uitstekende garantie en gespecialiseerde techniekers die elke dag klaarstaan om bijstand te verlenen of een panne te verhelpen, zijn extra troeven die we op tafel gooien. In onze academie bieden we zelfs opleidingen aan voor medische professionals om zich bij te scholen én onze materialen correct te leren gebruiken.”

Non-stopinnovatie

Gymna speurt voortdurend naar nieuwe en hoogwaardige innovaties om het assortiment verder uit te breiden en te verbeteren. “Onder de naam Qlick ontwikkelden en brachten we zopas een modulair opbergsysteem voor kinesitherapiepraktijken op de markt. Het ingenieuze kliksysteem laat toe om dynamisch met het wandrek om te gaan afhankelijk van het materiaal dat je wenst op te bergen. Geen struikelgevaar meer of excuses voor een gebrek aan orde en netheid”, lacht Frank. “Maar ook onze online tafelconfigurator is uniek. Door de brede waaier aan modellen, kleuren, afwerkingen en opties kan iedereen op onze website een tafel samenstellen en bestellen die voldoet aan zijn of haar professionele behoeften. En die er bovendien goed uitziet.”

Om 40.000 producten binnen de 30 minuten klaar te zetten, moeten we wel inzetten op digitalisering.

Multidisciplinaire trend

In de medische wereld onderscheiden Frans en Frank sinds een aantal jaren een enorme trend van solo- naar multidisciplinaire groepspraktijken. De mogelijkheid tot specialiseren, een betere patiëntenservice, het delen van kosten, een betere privé-werkbalans ... Het zijn maar enkele voordelen. Een verschuiving die de komende jaren nog populairder zal worden, voorspelt Frank: “Daarom evolueren wij samen met onze zusterondernemingen doelbewust naar een onestopshop-verhaal waar je terechtkan voor een totaalservice. Dat gaat van het ontwerp van het gebouw, de indeling van de ruimtes, investeringen in materialen en technieken tot het maandelijks leveren van verbruiksgoederen.” 

Eén geheel

Die zusterondernemingen zijn Vitamed, Barthels en Architime. Samen met Gymna vormen ze één geheel, genaamd de Indeqs Groep. Met een team van 40 medewerkers draait het jaarlijks zo’n 15 miljoen euro omzet. “VitaMed is een invoerder van medische producten als orthopedische braces en compressiekousen van bekende merken als Push en Sigvaris, maar evengoed zitballen, stappentellers en rolstoelen. We namen dit bedrijf al in 2011 over en hebben een heel erg sterke positie op de markt door een combinatie van hoogstaande kwaliteit en gebruiksvriendelijk design. We brengen binnenkort bijvoorbeeld een brace op de markt die patiënten met hielspoor ondersteunt. Iets dat vandaag nog nergens anders bestaat. We verdelen niet rechtstreeks naar de eindconsument, maar werken via bandagisten, medische vakhandels, apotheken en thuiszorgwinkels", geeft Frank nog mee.

Architime

Architime werd in 2012 boven de doopvont gehouden door dochter Valerie Cesar. “Het is een architectenbureau dat naast kantoren, woningen en retail specifiek toegespitst is op medische bouwprojecten. We ontwerpen, coördineren en voeren uit, zowel voor nieuwbouw als renovatie en dat over heel België”, zegt Frans. “Door de eerder vermelde trend van multidisciplinaire groepspraktijken merken we een groeiende vraag. Ruimtes moeten in de medische wereld namelijk niet alleen mooi zijn, maar eveneens logisch in elkaar zitten. Waar komt de operatielamp? Waar voorzie je de stekker voor de behandeltoestel? Hoe zit het met wachtruimtes, wc’s, bureaus, parking of IT-voorzieningen? Heel veel details waar wij door onze jarenlange expertise op voorhand over nadenken.”

Richting Wallonië

Barthels ten slotte vervoegde de groep het meest recent: in 2017. Als medische groothandel specialiseerde het zich al 40 jaar in de niche van huisartsen, specialisten en verpleegkundigen. Dat gaat van onderzoekstafels, diagnose-apparatuur en instrumenten, tot en met het kleinste verband. “Een perfecte match dus met Gymna”, vindt Frans. “Sinds de overname konden we de omzet van Barthels verdubbelen. Maar er is nog heel wat potentieel. Daarom willen we deze tak nog meer in the picture zetten. Niet alleen in onze showrooms, maar we lonken naar een verdere uitbreiding richting Wallonië.” 

Familiaal karakter

Dat vader Frans en zijn echtgenote, inmiddels op pensioen, de ondernemerskriebel hebben doorgegeven aan hun kinderen Frank en Valerie is zo klaar als een klontje. De fundamenten van een sterk familiebedrijf biedt volgens Frans de beste garantie op een succesvolle toekomst. “Je weet perfect wat je aan elkaar hebt én het creëert de mogelijkheden om op lange termijn te plannen en te investeren. Bovendien trekt de familiale sfeer zich bij ons door op de werkvloer: zowel onze medewerkers als klanten zijn geen nummers, maar personen voor ons die we met respect behandelen. Wanneer ik later de scepter doorgeef, ben ik zeker dat de volgende generatie klaar is voor alle uitdagingen die op hun pad komen", besluit Frans.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels