Ken jij dé sleutel tot professioneel succes? Regelmatig bijscholen! Het helpt zowel je bedrijf als je medewerkers groeien. Maar hoe zorg je ervoor dat je opleidingsaanbod beantwoordt aan de leernoden van je organisatie én mensen? Met deze vijf nuttige tips word je ‘top of class’!
1. Stem je leerplan af op je organisatiedoelen
Als je medewerkers groeien, vaart ook je bedrijf daar wel bij. Op voorwaarde dat je je opleidingsaanbod en organisatiedoelen op elkaar afstemt. Alleen zo boek je maximaal resultaat.
2. Koppel je opleidingsbehoeften aan de praktijk
Analyseer geregeld je dagelijkse werking aan de hand van functioneringsgesprekken. Hierdoor krijg je een beter zicht op de bottlenecks binnen je organisatie. Zijn je medewerkers voldoende op de hoogte van de toepasselijke regelgeving? En hoe verlopen de klantencontacten? Bestaat er een gebrek aan informatie? Of nét een teveel, waardoor ze door de bomen het bos niet meer zien? Aan de hand van de gesignaleerde knelpunten kies je concrete opleidingen die snel resultaat opleveren.
3. Maak een prioriteitenlijst en haalbaar plan van aanpak
Niet elk verbeterpunt vereist een specifieke opleiding. Soms volstaat het uitwerken van een procedure, intern overleg met een collega, een feedbackgesprek … Is een opleiding aangewezen, bijvoorbeeld om specifieke vaardigheden of nieuwe wetgeving onder de knie te krijgen? Ga dan na welke je het best als eerste aanpakt.
4. Kies de meest optimale opleidingsvorm
Online leren, blended learning, training on the job, bedrijfstrainingen … er bestaan vandaag tal van leervormen, elk met hun sterktes en zwaktes. Afhankelijk van het onderwerp, de voorkennis en de persoonlijke voorkeur van je medewerkers is de ene geschikter dan de andere. Is je medewerker gebaat met een-op-eensessies of leert hij of zij net meer van anderen?
5. Hou zicht op de resultaten van je opleidingstraject
Bereikt de opleiding het gewenste resultaat? Ga na of de opleiding voldoet aan de verwachtingen en grijp in wanneer dat niet zo is. Vermijd zo dat een slechte training averechts werkt bij gemotiveerde medewerkers. Vertrouw niet enkel op de formele eindevaluatie. Informeer ook naar de ervaring van elke individuele medewerker en beoordeel of je concrete resultaten opmerkt in je dagelijkse werking. In het ideale scenario was de opleiding een win-win!