Fysiek of digitaal vergaderen in de best mogelijke audiovisuele beleving, showrooms waar klank en beeld in perfecte harmonie zijn, belevingservaringen die een waar genot voor oog en oor opleveren: het zorgt telkens voor een grote meerwaarde. Dat geldt zeker als de integratie is gebeurd door Van Gils. De audiovisuele systeemintegrator is zowel bij kleine kmo’s als multinationals kind aan huis.
Tijdens ons bezoek aan Van Gils, zijn vaklui volop bezig met de hernieuwing van het ‘experience center’. “Om de twee jaar transformeren we onze showroom volledig, zodat die uitgerust is met de nieuwste technologieën en zo het ideale visitekaartje vormt van onze oplossingen voor een maximale beleving”, aldus Laurent Decavele, sinds eind vorig jaar de enige bestuurder van de Waregemse specialist.
Het zegt iets over de innovatiedrang bij Van Gils, dat op een klavertjevier van diensten steunt. “Wij adviseren, verkopen, installeren en ondersteunen technieken inzake klank en beeld”, verduidelijkt Laurent. “Vroeger beperkte zich dat meestal tot luidsprekers, versterkers en televisieschermen, tegenwoordig bestrijken we een veel breder palet: domotica, IT, videoconferenties… het gaat heel ver. Eigenlijk zijn we uitgegroeid tot een centraal aanspreekpunt voor oplossingen die modern wonen, werken en leven helpen faciliteren. 75% van onze projecten speelt zich af bij ondernemingen, door de integratie van onze oplossingen in de meest uiteenlopende ruimtes. In private en publieke gebouwen, de retail en de horeca creëren we hedendaagse werkplekken die de medewerkers maximaal ontzorgen. Daarnaast staan we ook in voor ‘high end’-systemen en doorgedreven integraties bij particulieren.”
STERCK. Welke vereisten stelt de markt aan jullie oplossingen?
Laurent: “Het intuïtieve aspect is ontzettend belangrijk: als het systeem niet extreem gebruiksvriendelijk is, blijft het gegarandeerd bij een eenmalige investering. Dat is veel moeilijker dan het lijkt, want op de markt vind je een wildgroei van technologieën, apparatuur en fabrikanten. Doorgaans blinken die systemen niet uit in synergiemogelijkheden, want die aanbieders willen natuurlijk vooral hun eigen producten verkopen. Daarnaast liggen wij echt wakker van esthetiek: iedereen wil maximaal genieten van de oplossingen die wij integreren, maar niemand wil ze zien. Luidsprekers integreren we bij voorkeur zodat ze onzichtbaar zijn, terwijl het hart van onze systemen zich altijd in de technische ruimte bevindt.”
STERCK. Hoe belangrijk zijn duurzaamheid en veiligheid?
Laurent: “Die zijn even essentieel als gebruiksvriendelijkheid en esthetiek. Daarom gebruiken we alleen oplossingen van fabrikanten die nu al inspanningen doen om naar CO2-neutraliteit te evolueren. Zelf vergaderen we zoveel mogelijk via videomeetings en werken we maximaal met recycleerbare materialen. Alleen al door honderden vergaderzalen met digitale meetingtechnologie te hebben uitgerust, helpen we onze klanten enorm op kilometers besparen. Binnenkort nemen we een piepschuim-shredder in gebruik, die de inhoud van een grote vrachtwagen met ‘isomo’ kan reduceren tot 1 palet.”
“Investeren in digitale veiligheid doen we door alleen apparatuur met de meest recente encryptietechnologieën te gebruiken. Dat aspect zal voor de komende generaties nog belangrijker worden.”
Schaalbare oplossingen
STERCK. Ook achter de schermen heeft Van Gils een stevige metamorfose ondergaan. Wat is er zoal veranderd?
Laurent: “Acht jaar geleden zijn we gestart met de voorbereidingen van een MBO-traject (‘management buy out’), dat we eind 2022 vervroegd hebben gefinaliseerd. Vijf jaar geleden nam ik de dagelijkse leiding en het merendeel van de aandelen over van oprichters Hilde en Harry Van Gils, sinds dit jaar ben ik de enige aandeelhouder. Het is een meerwaarde dat we op de expertise en ervaring van Harry kunnen blijven rekenen. We hebben het traject vervroegd afgewerkt, om nog beter op de toekomst voorbereid te zijn én duidelijkheid voor onze medewerkers te scheppen. Dat is erg belangrijk in deze wat bizarre tijden, waarin bedrijfsleiders omwille van de huidige conjunctuur beslissingen sneller uitstellen of secuurder met budgetten omspringen.”
STERCK. Hoe spelen jullie op die evolutie in?
Laurent: “Het is crucialer dan ooit om met schaalbare, open systemen te werken. Ten opzichte van je klant kan je het niet maken om, pakweg vier jaar na een installatie, te moeten zeggen dat je niets meer aan een audiovisuele oplossing kan veranderen. Als bedrijven hun investeringen meer spreiden, is het essentieel om je als partner aan dat tempo aan te passen. Door de integratie van gesloten systemen, stap je zelf in een valkuil waar je niet meer uit geraakt.”
STERCK. Welke schommelingen hebben corona en de post-coronajaren voor jullie veroorzaakt?
Laurent: “De pandemie heeft tot een supersnelle digitale transformatie van menige vergaderruimte geleid. Hoewel de beperkte leverbaarheid van sommige materialen die opportuniteit wat heeft afgezwakt, zijn we in die jaren toch enorm kunnen groeien. De gigantische rush van toen én de recente indexeringsgolven, hebben geleid tot de gedragswijziging op investeringsvlak, waarop we anticiperen met schaalbare systemen.”
STERCK. Hoe belangrijk is het investeren in een hoogwaardige audiovisuele infrastructuur in functie van ‘employer branding’?
Laurent: “Het helpt bij het creëren van een zo aangenaam mogelijke werkomgeving. Waar veel bedrijven wél nog kansen laten liggen, is in de creatie van een optimale akoestiek, onder meer omdat ze daarover te weinig zijn gesensibiliseerd. Misschien heeft dat te maken met de verkeerde perceptie van een aantal architecten, die vrezen dat akoestiek afbreuk aan hun esthetisch ontwerp zou doen. Net daarom is het zo belangrijk om al in de voorbereidende fase het akoestische aspect helemaal mee te nemen. Kwalitatieve akoestische demping bevordert de discretie, elimineert vocale stoorzenders en vermijdt dat je iemand met een zware stem in de ruimte naast jou ook hoort. Een oplossing als ‘sound masking’ maskeert geluiden door een bepaalde ‘white noise’ te integreren. Zet je evenwel een gebouw neer vol steeldeck, glas en beton en zonder akoestische oplossingen, dan zit je in een weergalmende blikken doos.”
Estafettelopers
STERCK. Wat is het ideale profiel van een technisch medewerker bij Van Gils?
Laurent: “Een audiovisuele technieker die alles beheerst, is een uiterst zeldzaam profiel. Je moet kennis hebben van elektronica, elektriciteit, IT én programmatie. In de toekomst zullen we die mensen nog moeilijker vinden, waardoor we ons team zullen moeten uitbouwen met specialisten van divers pluimage. We prijzen ons dan ook gelukkig dat we over een standvastig team beschikken, met weinig tot geen verloop. Het zijn mensen die goed in team functioneren: eigenlijk telt onze spelersbus alleen maar estafettelopers, die elkaar versterken bij de uitvoering van ieder project.”
Als het systeem niet extreem gebruiksvriendelijk is, blijft het gegarandeerd bij een eenmalige investering.
STERCK. In welke mate werken jullie merkonafhankelijk?
Laurent: “Onze aanpak evolueert steeds meer richting standaardisatie. Automatisch werk je dan uitsluitend met merken die beantwoorden aan erg strenge kwaliteitsnormen. Voor we een bepaalde oplossing van een merk in ons aanbod opnemen, testen we die uitvoerig in ons eigen lab. 90% van onze systemen is geconnecteerd met de cloud, waardoor we liefst 80% van onze interventies vanuit ons hoofdkwartier kunnen verzorgen. Zo is elke klant sneller geholpen en verhoogt onze credibiliteit. Toch overwegen we om ooit elders een tweede filiaal met servicehub te openen. Door de huidige werken aan de ring rond Brussel en die rond Antwerpen, zouden we daarmee ons serviceniveau verder verhogen én ook gespecialiseerde technici uit die regio’s kunnen aantrekken. Kijk, we willen de allerbeste zijn in wat we doen. Als je aan mensen vraagt wie ze zouden contacteren voor een premium audiovisuele installatie, moet Van Gils ‘top of mind’ zitten. Voor minder doen we het niet.”