Complexiteit als troef
Dirk Lammens, Wim & Leen Reidanus Garage Carwash Reidanus - Mathieu Gijbels

Complexiteit als troef

Testimonial - Garage Carwash Reidanus - Mathieu Gijbels

Een gevestigde waarde een nieuw kleedje aanmeten? Daar lust Mathieu Gijbels wel pap van. De aannemer kreeg het vertrouwen van Garage Carwash Reidanus om de bestaande infrastructuur uit te breiden en in een nieuw kleedje te steken. Een project van negen maanden, dat gezien de complexiteit in vijf fases werd aangepakt.

De broers Marc en Julien ­Reidanus begonnen in 1973 met een goed draaiende onafhankelijke autogarage, een carwash en de uitbating van een Shell-tankstation en -shop. Na een meningsverschil met de oliemaatschappij stootten de broers die laatste twee activiteiten af, om zich volledig op de garage en de carwash te focussen. Vanaf de eeuwwisseling maakte de tweede generatie haar intrede, met de kinderen van Marc: Wim, Leen en Geert. Zij bereidden samen met hun vader de zaak voor op een modernisering.

“We speelden al een tijdlang met het idee om een renovatie door te voeren. Die ambitie werd in 2005 een eerste keer uitgesteld, toen we prioriteit gaven aan het overkopen van het Shell-tankstation. In 2014 gooiden mijn gezondheidsproblemen dan weer roet in het eten. De plannen kwamen in een stroomversnelling toen we de kans kregen de carwash uit te breiden met een roll-over voor voertuigen hoger dan 2,6 meter. Alleen moet die overdekt staan, anders kan je er niets mee aanvangen”, vertelt Wim. Dat was het signaal om architectuurbureau Koen De Rycke uit Wondelgem onder de arm te nemen. “Via De Rycke contacteerden we een drietal aannemers voor constructiebouw. Mathieu Gijbels was niet alleen de eerste die tegen de deadline een offerte bezorgde, maar bleek ook financieel het interessantste voorstel te hebben. Daarom beslisten we om met hen in zee te gaan”, vervolgt Wim Reidanus.

Gefaseerde aanpak

De uitdaging voor de aannemer was niet min. “Eerst en vooral moesten we de continuïteit van de carwash, het benzinestation en het garagebedrijf respecteren”, vertelt Dirk Lammens van Mathieu Gijbels. “Dat was een grondige puzzel die we konden leggen door een gefaseerde aanpak, in vijf stappen. Alle materiaal van de garage werd in tijdelijke faciliteiten samengebracht, zodat de mensen kleine reparaties konden blijven doen op een afgesloten ruimte op de werf. We zijn er vrij goed in geslaagd de dagelijkse werking niet te storen, al was een onderbreking van een week onvermijdelijk omdat we plots met vriesweer werden geconfronteerd tijdens het leggen van de nieuwe toegangsweg.”

De aannemer stond ook in voor het switchen van de bestaande naar de nieuwe toegangsweg, met allerlei signalisaties en omleidingen. “Een andere kopzorg was het perfect vertalen van het plan van de architect naar de realiteit. Om daarin te slagen, moesten we de bestaande toestand millimeterprecies opmeten, zodat we de kolommen en de nieuwe structuren uiterst accuraat konden inplanten. Ook moesten we de bestaande carwash overbouwen terwijl die in dienst was.”

Communicatielijnen

De werken startten in juni 2018, negen maanden was de oplevering. “Tijdens de werken liepen de bouwheer en zijn medewerkers (en klanten) voortdurend op de werf rond, zodat ze konden blijven werken. Dat bood een groot voordeel: we kregen van hen directe feedback”, aldus Dirk Lammens.
“Het droeg bij tot een goede en erg duidelijke communicatie tussen alle partijen”, pikt Wim Reidanus in. “Mede daardoor verliepen de werken op de werf heel solide. Uiteraard loop je tijdens zo’n proces altijd wel ergens tegenaan, maar een daadkrachtige aanpak zorgde ervoor dat elk klein probleem een kordate aanpak kreeg. We zijn dan ook tevreden over het goede verloop van de werkzaamheden en de voorbeeldige samenwerking.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels