De war for talent wint u met authentieke storytelling
Barbara Bourdeaud’hui
& Elke Vandebuerie
Robert Half

De war for talent wint u met authentieke storytelling

Praktijck - Robert Half

In de huidige markt is veel talent beschikbaar en tegelijk is de vraag ernaar zeer hoog. De war for talent laat zich dan ook duidelijk in alle sectoren voelen. Een onmogelijke strijd of één waartegen u zich kan wapenen met de juiste aanpak? Treft deze ‘oorlog’ iedereen op dezelfde manier? Vandaag is het een must om potentiële nieuwkomers te overtuigen met een krachtig, authentiek verhaal. Zo krijgt een kandidaat een totaalbeeld over waar u en uw onderneming voor staan.

Waar woedt de war for talent het hevigst?

Door de pandemie is de war for talent in een aantal domeinen meer uitgesproken, zoals in IT, supply chain, logistiek, aankoop en ook hr. Door de omschakeling naar thuiswerken wonnen telewerk­apparatuur en de onderliggende diensten aan belang. Denk aan beveiliging, een stabiel netwerk en de juiste applicaties. Ook de brexit drukte zijn stempel op de economie. Grondstoffen zijn schaarser, import en export complexer, aanvoerlijnen minder betrouwbaar. Een gedegen aanpak voor aankoop en logistiek is essentieel. Tot slot is een kentering merkbaar op hr-vlak. Een paar jaar geleden werd meer ingezet op generalisten, nu is de vraag naar gespecialiseerde skills groter. Bedrijven splitsen de softe en harde hr-functies duidelijk op.

Breng een authentiek verhaal

Waar een geïnterviewde vroeger de vraag kreeg waarom het bedrijf voor hem of haar moest kiezen, zijn de rollen nu omgedraaid. Waarom moet iemand bij uw onderneming beginnen? Het is belangrijk een authentiek verhaal te brengen. Doe aan 'storytelling', want verhalen vertellen meer dan droge jobomschrijvingen. Leg de visie en waarden van uw bedrijf uit, vertel hoe u zich van uw concurrenten onderscheidt en wat de interne cultuur is. Hoeveel verantwoordelijkheid krijgt een medewerker? Hoe zet u in op persoonlijke ontwikkeling? Welke teaminitiatieven zijn er?

Heeft u niet onmiddellijk alle antwoorden hierop, durf dan gerust uw medewerkers intern te bevragen. Zo leert u ongetwijfeld nog bij over uw bedrijf. Geef ook aan wat u aanbiedt qua extra’s. Hoe organiseert u thuiswerk? Kunnen werknemers afhankelijk van hun leeftijd en gezinssituatie zelf kiezen voor bepaalde voordelen, zoals een e-bike of extra verlofdagen? Die zaken maken mee het verschil.

De juiste match

Tegenwoordig zijn technische vaardigheden alleen niet meer voldoende. Die kan een werknemer aanleren ‘on the job’. Soft skills, zoals een communicatieve ingesteldheid, een teamspeler of geboren leider zijn, treden meer op de voorgrond. Kandidaten met een goede mix tussen beide aspecten zijn de moeite waard om voor u te winnen. Wees proactief en laat hen duidelijk weten hoe het wervingsproces verloopt en wat ze mogen verwachten.

De geschikte medewerker gevonden? Nu is het cruciaal uw beloften waar te maken. Houd de vinger aan de pols door op regelmatige tijdstippen in dialoog te gaan met de nieuwe medewerker, zodat u weet of de verwachtingen en de realiteit min of meer gelijklopen. Zo houdt u nieuwe mensen gemotiveerd.

Robert Half
www.roberthalf.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels