Elektrische funfactor
Gunther van Dongen Hyundai Ioniq 5 N

Elektrische funfactor

De Test - Hyundai Ioniq 5 N

De volledig elektrische Hyundai Ioniq 5 is intussen bijna 5 jaar op de markt. Begin 2024 lanceerde de Zuid-Koreaanse constructeur de N versie van dit model. Die ziet er aan de buitenkant nog vrij sereen uit, maar is onderhuids een radicaal sportieve wagen die fenomenale prestaties aflevert. We namen de proef op de som.

hyundai-ioniq-5

Van de meeste Hyundai modellen met verbrandingsmotor bestaat er al langer een N versie”, opent Nick Grondelings, salesmanager Van Mossel Hyundai Antwerpen. “Zo zijn er de gekende I20 N, de I30 N… Dat zijn heel sportieve wagens die echter nog redelijk standaard zijn gebleven. Met de Ioniq 5 N heeft Hyundai een statement gemaakt. Het is een paradepaardje waarmee ze tonen wat ze betekenen in de motorsport. Hyundai is recent opnieuw wereldkampioen rally geworden. Met de Ioniq 5 N vertalen ze die sportiviteit naar het circuit. De wagen bulkt van de technologie op vlak van instellingen, ophanging, demping… Het technisch vernuft dat je in deze wagen - met een prijs van 75.000 euro incl. BTW - vindt, is normaal enkel weggelegd voor de Bugatti’s, Lamborghini’s en Ferrari’s van deze wereld. Er zjn ook volledig andere onderdelen gebruikt dan voor de basisversie.”

Met de Ioniq 5 N heeft Hyundai een statement gemaakt wat ze betekenen in de motorsport.

Fenomenaal vermogen

De nieuwe Hyundai Ioniq 5 N heeft twee elektromotoren die in de tijdelijke N Grin Boost-modus goed zijn voor een vermogen van 650 pk en een maximumkoppel van 770 Nm. Fenomenale cijfers. Er is de N Torque Distribution die zorgt voor een volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achterkant met instelmogelijkheden op 11 niveaus. Het e-LSD (elektronisch sperdifferentieel) op de achteras zorgt voor nog meer controle. Er is zelfs de N Road Scan die de bestuurder suggereert om de N modus te activeren als er een leuke bochtencombinatie opduikt. En de N e-Shift simuleert dan weer het gevoel van een gerobotiseerde versnellingsbak. Kan er nog meer N zijn?

hyundai-ioniq-5

hyundai-ioniq-5

hyundai-ioniq-5

Gunther van Dongen is Chief Innovation & Technology Officer bij ABN AMRO België en verantwoordelijk voor de operationele en ondersteunende diensten, waaronder ook het Mobility & Fleet Management. Vandaag bestaat bijna 60% van het wagenpark van ABN AMRO België uit EV’s. Het bedrijf heeft de doelstelling om tegen eind 2026 tot een volledig zero emissie wagenpark te komen. Hij was voor ons dan ook de uitgelezen persoon om deze bijzondere EV te testen.

ABN AMRO

Van Mossel Automotive Group is het grootste automotive bedrijf van de Benelux. De groep telt 538 vestigingen, verspreid over de Benelux, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, en omvat dealerships van maar liefst 48 automerken. Jaarlijks worden er ruim 185.000 nieuwe en used cars verkocht.  Daarnaast zijn er landelijke schadeherstelservices in België en Nederland. Ook International Car Lease Holding maakt deel uit van de groep, met de leaselabels Van Mossel Autolease, J&T Autolease, DirectLease en Van Mossel Westlease.

“Ik moet toegeven dat ik wat terughoudend was, toen de vraag werd gesteld,” zegt Gunther van Dongen. “Het is geen typische wagen waar private bankers en kaderleden mee rijden. Maar de wagen zag er alvast goed uit en na een dagje testrijden moet ik concluderen dat het ook een heel bijzondere en fijne auto is. Eerst en vooral oogt de wagen sportief met de kleuraccenten, de verlaagde ophanging, brede banden, extra voorspoilers en diffuser achteraan… Vergelijk het met de M versie van BMW. Toch blijft het allemaal nog vrij discreet. Binnenin is hij ruim en luxueus met zetelverwarming achteraan en alle comfort dat je je kan voorstellen. De Ioniq 5 N rijdt super sportief. Je kan er mee naar het circuit, waarvoor hij blijkbaar gebouwd is, maar je kan hem ook als dagelijkse gezinswagen gebruiken. Dat maakt de wagen voor mij toch een beetje uniek en uitzonderlijk.”

hyundai-ioniq-5

Virtuele versnellingsbak (sound on)

STERCK. Heb je de verschillende rijmodi kunnen testen?

Gunther van Dongen: “De wagen verandert inderdaad echt van karakter naarmate de rijmodus die je kiest. De baanligging, het stuurgevoel… Ook het geluid dat je kan aanzetten, is iets heel bijzonders en zorgt voor extra verbondenheid met de wagen. Het geeft het gevoel alsof je echt in een wagen met een verbrandingsmotor rijdt. Als je afremt, gaat het zelfs gepaard met de nodige plofjes. Dat klinkt fancy maar het versterkt het sportieve rijgevoel en geeft een extra dimensie.”

Nick Grondelings: “De Ioniq 5 N heeft een zogenaamde virtuele versnellingsbak waardoor je het schakelmoment echt voelt. Mensen die niet speciaal iets van auto’s kennen, denken dat je met een wagen met verbrandingsmotor op de baan bent.”

Bij de klassieke premiummerken ben je voor een wagen met dezelfde prestaties al snel het dubbele kwijt.

“Beleving is toch wel het sleutelwoord in deze EV”, bevestigt Gunther van Dongen. “Zo is er bijvoorbeeld de N Grin Boost knop op het stuur. Als je daarop drukt, heb je 10 seconden de mogelijkheid om via het gaspedaal een extra boost te krijgen tot 650 pk en 770 Nm koppel. De acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden is duizelingwekkend. Ik zou de wagen dan ook niet zomaar meegeven aan mijn zonen van 19 en 22 jaar. Het infotainmentsysteem en de bediening wijzen zichzelf uit. Naast het grote scherm voor je zijn er trouwens nog wel wat knopjes overeind gebleven en dat vind ik persoonlijk een pluspunt.”

800-volt technologie

STERCK. Welk rijbereik heeft de wagen?

Nick Grondelings: “Het is een ultrasportieve wagen met brede banden die is gebouwd om sportprestaties te leveren. Rijbereik was niet het hoofddoel maar in realiteit haalt hij tot 300 tot 350 km. Dat is een stukje minder dan de standaard Ioniq 5.”

hyundai-ioniq-5

“Tegenwoordig is dat inderdaad niet super veel, maar ik rij momenteel met een SUV van een Duits premium merk en die heeft ook 350 km rijbereik,” zegt Gunther van Dongen. “Ik vind het bereik in verhouding met de prestaties van deze Ioniq 5 N echt nog oké. De wagen beschikt ook over 800-volt technologie en kan laden aan 350 kW. Met een snellader kan je dus op korte tijd heel wat rijbereik bijtanken. Op zich volstaat dat ruimschoots.”

STERCK. Wie is het publiek voor deze wagen?

Gunther van Dongen: “Ondanks het feit dat het zowel een sport- als familiewagen is, denk ik niet dat de Hyundai Ioniq 5 N snel een basismodel zal worden in de carpolicy van veel bedrijven. Maar het kan wel een interessante wagen zijn voor onze corporate klanten. Ondernemers die zich eens willen verwennen met iets leuks en sportiefs hebben er een fijn alternatief bij. Ook bij jonge mensen slaat dit concept volgens mij aan. Moest ik zelfstandige ondernemer zijn, zou ik na de test van vandaag zeker over deze wagen nadenken. Als je bij de klassieke premiummerken gaat shoppen voor een wagen met dezelfde prestaties, ben je al snel het dubbele kwijt.”

Van Mossel Automotive Group

Van Mossel Automotive Group is het grootste automotive bedrijf van de Benelux. De groep telt 538 vestigingen, verspreid over de Benelux, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, en omvat dealerships van maar liefst 48 automerken. Jaarlijks worden er ruim 185.000 nieuwe en used cars verkocht.  Daarnaast zijn er landelijke schadeherstelservices in België en Nederland. Ook International Car Lease Holding maakt deel uit van de groep, met de leaselabels Van Mossel Autolease, J&T Autolease, DirectLease en Van Mossel Westlease.

“En dan komt je wellicht nog uit bij een wagen met verbrandingsmotor,” vult Nick Grondelings aan. “Als je het voordeel alle aard, de fiscale aftrekbaarheid, BIV en taksen van deze EV over een periode van 5 jaar mee in rekening neemt, spreek je over een verschil van factor 3. Voor een petrol head die van sportief rijden houdt maar een eigen zaak heeft en geen fiscale zelfmoord wil plegen, is deze wagen een mooi alternatief.”

hyundai-ioniq-5

Mercedes-Benz EQS

Bevindingen

Fenomenale sportprestaties op alle mogelijke gebieden.

Trackday of gezinswagen? Je hoeft geen keuze te maken.

Hoge funfactor.

  • Verbruik gemengd: NB
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,4sec
  • Vermogen kW/pk: 478/650
  • Koppel: 770 Nm
  • Afmetingen (mm): 4936 (l) 1868 (b) 1479 (h)
  • Gewicht: 2125kg
  • Inhoud kofferruimte (l): 480
  • Basisprijs: 74.999 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels