Knappe kerels helpen je zaak scoren
Jelle Brulez KV Kortrijk

Knappe kerels helpen je zaak scoren

Blickop - KV Kortrijk

KV Kortrijk bruist als nooit tevoren. Het klinkt misschien wat paradoxaal voor een club die net naar de Challenger Pro League zakte, maar dankzij een kristalheldere sportieve en zakelijke visie is de opmars alweer ingezet. Dat blijkt niet alleen uit de loyaliteit van duizenden (jonge) fans, maar ook uit het trouw zakelijk netwerk dat de club heeft gecreëerd. COO Jelle Brulez gidst ons door het commerciële luik van het aantrekkelijke rood-witte-verhaal.

Tijdelijk een stapje terugzetten, om nadien sterker dan ooit terug te keren. Het zou ons niet verbazen als KV Kortrijk de sterkte van die aanpak bewijst. Het authentieke karakter van de familieclub zorgt ervoor dat duizenden fans en talloze ondernemingen zich graag blijven vereenzelvigen met de ambitieuze ‘Kerels’ uit de Groeningestad.

“De cijfers bewijzen dat ook”, vertelt Jelle. “Met een bezettingsgraad in het stadion van ruim 77,41% - voor de thuisvakken zelfs 84,11% - scoren we heel goed. Onze fan-database telt 110.000 actieve ‘records’, die voor de 15.000 actieve ‘records’ uit onze B2B-databank heel wat mogelijkheden bieden om extra klanten én zelfs toekomstige medewerkers te creëren.

In functie daarvan organiseren we voor onze partners via gerichte oplossingen heel wat kansen om het bewustzijn over hun merk te verhogen en die ‘brand’ ook te activeren.”

Zo zette de club een tijdje geleden samen met de supermarktketen Jumbo een rekruteringscampagne op om medewerkers voor de filialen in Kuurne en Lauwe aan te werven. Ook ondernemingen zoals Earth, Novy, CAPS, Brustor, Willy Naessens Group, ABInbev, Move Jobs,… blijven dankzij het succes van een creatief partnership hun loyaliteit aan de club in de verf zetten.

Fanbase van de toekomst

De fans van de toekomst zijn de medewerkers en de klanten van de toekomst voor de partners. KV Kortrijk heeft de jongste en sterkst groeiende fanbase in het Belgisch profvoetbal. Liefst 30% van de achterban bestaat uit jongeren tussen 21 en 35 jaar. Het aantal toeschouwers steeg de laatste 2 seizoenen met 12%. “In het laatste decennium zetten we bewust in op instroom van jongeren jonger dan 12. We introduceerden onze familietribune, een KV Kidsclub en zetten ook in op samenwerkingen met jeugdvoetbalclubs uit de regio.” 

“Eén van de leuke initiatieven binnen onze strategie is de KVK Scholenchallenge. De leerlingen van een lagere school krijgen 4 educatieve uitdagingen voorgeschoteld van onze spelersgroep. Voltooien zij die, dan worden zij een KVK-school. Deze initiatieven vormen de basis voor de groei en verjonging van onze achterban”, vertelt Jelle Brulez. 

jelle-brulez-kv-kortrijk

Eén van de pijlers waarrond KVK werkt, is sociale en economische activatie. “De groeiende samenwerking met het Detentiehuis Kortrijk is daar een mooi voorbeeld van. Dit werd voorzichtig opgestart om gedetineerden sociaal te activeren. Na een succesvolle eerste periode, werken we nu verder rond economische activatie. Het volgende doel is om gedetineerden succesvol te laten doorstromen naar het reguliere werkveld, bijvoorbeeld bij een partner van KVK.” 

Netwerk Club en Exclusive 19

Gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt zou dat sowieso een knappe prestatie zijn, maar KVK heeft veel meer pijlen op de rood-witte boog om tegemoet te komen aan behoeften van zakelijke klanten.

“Een publiek bereik, een merk in de markt zetten en dat merk activeren doen we via eigen contentcreatie en eigen mediakanalen. Bijna 0,5 miljoen mensen volgen ons via onze sociale media. We creëren inhouse en publiceren veel video-content, bijvoorbeeld in functie van employer branding of merkbewustzijn en -activering. In combinatie met talloze mogelijkheden om visibiliteit te genereren, fungeren we als een sterke katalysator om een merk te activeren bij het gewenste publiek.”

Verder inzetten op die activering kan bijvoorbeeld via The Netwerk Club, waar intussen al 32 bedrijven zich voor hebben ingeschreven. Zo hebben ze de zekerheid dat ze tegen eind dit seizoen zowel op als buiten het stadion 31 waardevolle contacten aan hun netwerk zullen hebben toegevoegd en daarnaast ook kennismaken met het grotere B2B-netwerk van loyale partners. Kortrijk Vrienden & Kommerce staat dan weer voor salesgerichte, losse initiatieven om bedrijven in ons netwerk te introduceren.”

Exclusive 19 is een mooie formule om op wedstrijddagen volledig zorgenvrij (alles is in de prijs inbegrepen) en genietend van een heerlijk menu, op een ‘no nonsense’-manier te tafelen met (potentiële) zakelijke contacten. “Daarnaast vormen ook onze halfopen loges een aantrekkelijk kader om mensen te ontvangen. Bovendien bieden we via onder meer ledboards en -walls en een intern tv-circuit heel wat kansen om voor je bedrijf extra visibiliteit te creëren.”

Moderne infrastructuur

Dit jaar is de club begonnen met de bouw van een gloednieuw oefencomplex, dat in een ideaal scenario tegen eind 2026 klaar zou zijn. “Zo bieden we onze spelers en sportieve staf een aantrekkelijk kader om tot prachtige prestaties te komen. Daarnaast zullen ook alle ondersteunende diensten zich in het complex vestigen. De derde verdieping wordt een ontspanningsruimte voor de spelers, maar fungeert ook als multifunctionele ruimte waar ondernemingen evenementen kunnen organiseren. De investeringen in dit complex én in de jeugdwerking zijn belangrijke factoren in onze ambitie om uit te groeien tot een stabiele, lokaal verankerde topclub met nationale impact. We staan voor een momentum, waarbij we als club duurzaam investeren in de sportieve en commerciële uitbouw van een club met een ongelooflijk potentieel. Die groei vullen we met én voor partners in”, besluit Jelle. 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels