Bij de verkoop van een onderneming komt heel wat kijken. Veel ondernemers focussen instinctief op de prijs. Logisch, want het gaat om de verzilvering van jarenlange inspanningen, opofferingen en opgebouwd kapitaal. Daarnaast zijn er in een deal ook altijd andere belangrijke factoren om rekening mee te houden. Denk maar aan de vereiste transitieperiode, uitgestelde betalingen, match qua bedrijfscultuur, toekomstige waardecreatie, enzovoort.
Een belangrijke vraag om jezelf dus te stellen is: Hoe weet ik nu of ik effectief DÉ beste deal bekom? De juiste adviseur kan je tot het juiste antwoord leiden.
Verborgen waarde ontgrendelen
Een ervaren M&A-adviseur verdiept zich grondig in de financiële cijfers van de onderneming en ontdekt zo opportuniteiten die de verkoopwaarde aanzienlijk kunnen verhogen. Het vergt niet alleen jarenlange opgebouwde expertise, maar ook tijd en toewijding om dat te kunnen ontgrendelen. Het gaat namelijk verder dan louter cijfers op papier. Denk aan minder zichtbare zaken, zoals strategische contracten, integratiepotentieel, merkwaarde, aanwezigheid in sleutelmarkten, … Elementen die vaak worden onderschat, maar een significante impact kunnen hebben op de uiteindelijke verkoopwaarde. Daarom is het belangrijk om altijd met een kritische en strategische blik te kijken naar wat echt telt voor een koper en zich de vraag te stellen: welke elementen verhogen de aantrekkelijkheid van mijn bedrijf nog meer?
Zo hanteren we bij Merodis een echte extra mile mentaliteit. Die heeft al meermaals additionele, ‘onzichtbare’ waarde naar boven gebracht, die we op een tactisch moment op tafel hebben gelegd om de uiteindelijke dealvoorwaarden voor onze klant te optimaliseren.
DÉ deal vereist DÉ juiste partner
Een bedrijf verkopen doe je meestal maar één keer. Daarom is het belangrijk om die stap te zetten met een M&A-adviseur die het overzicht bewaart en het proces volledig beheerst van begin tot eind, om zo jouw belangen op elk moment ten volle te kunnen behartigen. De juiste adviseur zal trachten om een sterke onderhandelingspositie te creëren, door op een doordachte manier potentiële kopers te benaderen en zo een competitieve spanning op te bouwen tussen alle geïnteresseerde partijen.
Bij Merodis nemen we deze rol heel erg serieus. We bewaken niet alleen de voorwaarden en de slaagkans van de transactie, maar orkestreren ook een helder en efficiënt traject om jou zoveel mogelijk te ontzorgen. Daardoor kan jij als ondernemer tijdens het M&A proces focussen op wat telt: je team en de business op volle toeren laten draaien. Want het is juist tijdens een verkoopproces dat de business onder een extreem vergrootglas komt te liggen. Pas wanneer de recentste cijfers aansluiten bij het vooropgestelde businessplan, geeft dit de koper het nodige comfort om de deal tot een goed einde te brengen. Zo niet, zal dit ongetwijfeld de dealvoorwaarden beïnvloeden.
De menselijke maat als sleutel tot succes
De verkoop van je onderneming is niet enkel een financiële beslissing, maar ook een diep persoonlijke keuze die bepalend is voor je toekomst én die van je medewerkers. Een goed voorbereid verkooptraject begint dan ook ruim vóór het formele proces aangevat zal worden en dus is het raadzaam om goed op voorhand met een M&A-adviseur als klankbord in gesprek te gaan. Doordat zij de juiste maar soms ook confronterende vragen stellen, wordt de eigenaar als toekomstige verkoper van zijn bedrijf uitgedaagd om z’n denkproces te verdiepen en z’n keuzes scherp te stellen.
Bij Merodis hebben we al vaak de feedback gekregen dat we écht het verschil maken en DÉ deal realiseren door niet alleen het financiële aspect volledig te beheersen maar door ook het menselijke aspect van een deal nooit uit het oog te verliezen.
Merodis
merodis.com