Onbekend maakt onbemind, luidt het spreekwoord. Wie evenwel de moeite doet om de DS N°8 te ontdekken, sluit deze cross-over SUV ongetwijfeld snel in de armen. Bert Demeulemeester, als ondernemer bij CarCoach een echte fleetspecialist, merkte aan den lijve dat de wagen heel wat potentieel en een stevig rijbereik heeft. Samen met Steve Coryn, verkoopdirecteur premium brands/B2B all brands bij Group Vandecasteele Mobility Solutions, namen we dit model onder de loep.

De passie voor wagens druipt eraf bij Bert Demeulemeester. Zijn cv leest dan ook als een soepele bolide: zaakvoerder bij autoverhuurbedrijven enparkmanager van een bedrijventerrein, maar vooral een doorwinterd fleetspecialist die zijn uitgebreide kennis over de materie sinds september 2013 deelt met de studenten Automotive Management aan VIVES Kortrijk. Daarnaast startte hij drie jaar geleden met CarCoach (zie kaderstuk). De Kuurnenaar gaat spontaan likkebaarden als hij een aantrekkelijk vehikel, zoals de DS N°8 Étoile, voor zijn neus krijgt.



Stoer silhouet
“Als je deze wagen ziet, kan je niet anders dan onder de indruk raken van zijn uitstraling”, opent hij. “Het silhouet is origineel en houdt het midden tussen een klassieke berline en de SUV’s die momenteel heel populair zijn. Dat aangename gevoel krijgt een verlengstuk als je in de cockpit plaatsneemt. Dit is echt wat je een salon op wielen noemt: heel comfortabel, een groot ruimtelijk gevoel en daar bovenop nog eens een gigantische koffer.”
Group Vandecasteele Mobility Solutions
Group Vandecasteele Mobility Solutions fungeert al meer dan vijf decennia als mobiliteitsspecialist in de driehoek Kortrijk-Doornik-Ath. Als officiële dealer van Peugeot, Citroën, DS Automobiles, Opel, Fiat, Abarth, Jeep, Alfa Romeo, Hyundai, BYD, MG en Leapmotor biedt het nieuwe en tweedehandswagens via hun VDC Car-label. Daarnaast bedienen ze elektrisch-georiënteerde klanten met hun Hello Vélo-winkels (e-bikes en e-scooters). Hun elf filialen (gevestigd in Kortrijk, Doornik, Moeskroen, Ath, Péruwelz, Wevelgem en Kuurne) combineren verkoop, onderhoud, carrosserie, leasing en deelmobiliteit, van auto tot e-fiets.
“Klopt helemaal”, knikt Steve Coryn. “Meer dan 600 liter zonder dat je de achterzetels neerklapt, is inderdaad erg veel kofferruimte. Het is maar één van de troeven waarmee DS Automobiles met dit model tegen het premiumsegment aanschurkt. Deze wagen is er eentje waar managers en mensen uit het middenkader gegarandeerd warm voor zullen lopen, als ze tenminste de kans krijgen of de moeite doen om hem te leren kennen. Traditioneel denken dergelijke profielen eerst aan de bekende A-merken als ze een nieuwe fleetwagen kiezen. Alleen zal het geen evidentie zijn om een gelijkaardige uitrusting te kiezen bij de overgang naar een elektrische wagen bij de A-merken. Dit zal er dan ook voor zorgen dat ze sneller geneigd zullen zijn om bij andere merken te piepen om te zien wat daar wél mogelijk is. Dan kan deze DS N°8 zich als een aangename verrassing profileren.”
Er is geen enkel scenario waarmee je met deze wagen géén 500 km onafgebroken op de autosnelweg zou kunnen rijden.
Aantrekkelijke autonomie
Ook op andere vlakken mikt DS Automobiles met dit eerste volledig elektrisch model naar de hoogste regionen. Steve: “De specifieke look zal bij veel mensen gegarandeerd in de smaak vallen. Dat geldt eveneens voor zijn rijcomfort. Ik maak wel eens de vergelijking met de Pallas, die in de jaren ’80 zowat een cultstatus verwierf en dankzij de unieke vering heel soepel bolde. Die luchtvering heeft DS Automobiles goed op de N°8 toegepast, weliswaar met moderne elektronische sturing. Hét wapen dat misschien nog het meest zal aanspreken, is het rijbereik van om en bij de 750 km WLTP. Er is geen enkel scenario waarmee je met deze wagen géén 500 km onafgebroken op de autosnelweg zou kunnen rijden.”

Daar kan Bert zich wel in vinden. “Kijk, het aanbod aan elektrische wagens is al enorm geëvolueerd en verandert tegenwoordig zowat wekelijks. Dat is fijn, maar anderzijds maakt dat het voor medewerkers die van hun bedrijf een nieuwe wagen krijgen, moeilijk kiezen. Ik raad hen altijd aan om eens langs te gaan bij de verschillende merken waartussen ze mogen kiezen, zeker als ze nog nooit elektrisch hebben gereden. De verkopers van de concessiehouders en retailers zijn echte adviseurs geworden, wat ook noodzakelijk is.”

“Het voelt fijn dat ik daaraan kan bijdragen door het vak fleetmanagement te geven aan de studenten Automotive Management bij VIVES”, vervolgt Bert. “Het is de ideale manier om ervaringen uit het werkveld in deze branche met toekomstig talent te delen, waarna ze bij bijvoorbeeld een concessiehouder of een leasingmaatschappij hun stage kunnen doen. Vervolgens is de kans groot dat ze in die stageplaats hun eerste contract als werknemer tekenen. Het zou nog leuker zijn als we in onze richting meer vrouwelijke studenten zouden mogen begroeten. De typisch vrouwelijke intuïtie zou een perfecte aanvulling zijn op de capaciteiten die hun mannelijke collega’s kunnen voorleggen.”
Belangrijkste parameter
Maar: we wijken af. Bert: “Eén van de zaken die ze bij mij leren, is onder meer dat de kaap van 500 km rijbereik voor een elektrische wagen een magische grens is. Modellen die dat niet halen, zijn almaar minder gegeerd.”
CarCoach.be
CarCoach.be helpt bedrijven en particulieren om weloverwogen autokeuzes te maken, met onafhankelijk advies over modellen, aandrijflijnen en kosten. Dankzij testritten en analyses krijgen klanten een helder zicht op het budget via TCO-berekeningen, comfort en gebruiksgemak. Het team verzorgt ook workshops en infosessies. Onder meer voor Technord en Van Marcke verzorgt CarCoach.be zelfs integraal het fleetmanagement.
Dat rijbereik is voor veel mensen misschien wel de belangrijkste parameter bij hun wagenkeuze geworden. “In het lijstje met keuzewagens dat bedrijven sinds de elektrificatie aan hun medewerkers voorleggen, is er één kolom bijgekomen: het rijbereik. Meer zelfs: het is het eerste waar mensen naar kijken bij hun selectie. De modellen die daarin het best scoren, hebben sowieso een streepje voor.”
De testrit zelf kon Bert best bekoren. “De souplesse waarmee deze wagen zich door het verkeer begeeft, doet je snel vergeten met welke grote auto je eigenlijk op pad bent. De One Pedal Drive verhoogt het comfortgevoel nog. Heel wat chauffeurs van elektrische wagens gebruiken hun rempedaal amper. De combinatie van One Pedal Drive met de ‘gewone’ manier van rijden is vermoedelijk de beste optie, omdat je hierin veiligheid en rijgemak optimaal combineert.”
De souplesse doet je snel vergeten met welke grote auto je eigenlijk op pad bent.
Alles bij elkaar zien zowel Bert als Steve best wel wat potentieel in deze wagen. Steve: “DS Automobiles was de jongste jaren minder prominent aanwezig in de fleet van bedrijven die de traditie naar groen rijden hadden ingezet, vermits het merk nog niet met een volledig elektrisch model kon uitpakken. Met bovendien ook nog de DS N° 4 en N°7 in aantocht, zal dat snel veranderen.”

Bevindingen
Comfortabele cockpit met uitgebreide uitrusting
Geavanceerde luchtvering
De 750 km WLTP autonomie is meer dan een extra troef
- Vermogen en piekvermogen: 245 - 350 pk
- Koppel: 343 - 509 Nm
- 0 tot 100 km/u: 7,8 - 5,4 sec
- Actieradius WLTP: 750 - 688 km
- 1000m staande start: 27,7 - 25,5 sec
- Topsnelheid: 190 km/h
- Laden 20 - 80%: 27 min DC
- Maximum trekgewicht (aanhanger): 1400-1600 kg