Digitale belevingen bedenken en creëren die bezoekers raken in het hoofd en in het hart. Dat is wat Ocular uit Zwevezele doet voor bedrijven en organisaties uit binnen- en buitenland.
Al 22 jaar vertelt Ocular verhalen aan de hand van belevingstechnologie. Nicolas Vanden Avenne, zaakvoerder: “We verbinden de fysieke en virtuele wereld met elkaar om een verhaal te vertellen in een ruimte: bezoekerscentra, musea, pretparken… We gebruiken technologie om een beleving te creëren en zo de zintuigen van mensen te raken. Ook bedrijven zien hiervan de meerwaarde en dat voor tal van toepassingen. Zo creëerden we een experience center voor Brussels Airport dat wordt gebruikt als opleidingscentrum voor niet-vliegend personeel. Voor Wordline creëerden we het Innovation & Experience Center in Parijs, waar het bedrijf toont hoe de toekomst van betalingstechnologie eruitziet. En voor Deme bouwden we dan weer een bezoekerspaviljoen als alternatief voor de klassieke vergaderzaal waar bezoekers vroeger werden ontvangen. En voor Jan De Nul realiseerden we een hr experience waarbij toekomstige medewerkers aan den lijve kunnen ondervinden hoe het is om bij hen te werken.”
Bouwpartner
Ocular werkt vaak samen met architecten en bouwpromotoren. Nicolas: “Hoe vroeger we betrokken worden in het (ver)bouwproces, hoe beter. Want bij belevingstechnologie komen veel technieken kijken. We hebben conceptuele mensen in huis, programmeurs, ingenieurs die de impact van een installatie op een gebouw berekenen, enzovoort. Die expertise stellen we ten dienste van onze partners. Om klanten optimaal te begeleiden, ontwikkelden we het Experience Design Program, een servicetraject waarbij we de vraag vertalen naar een masterplan. Van workshops om de business case helder te krijgen tot de ruimte ontwerpen en de productie ervan. De klant kan kiezen om ons puur adviserend in te schakelen of voor de volledige uitwerking van a tot z. En alles daartussen.”
Alternatief voor beurzen
Nicolas: “Steeds meer bedrijven stappen af van klassieke beursdeelnames: het kost veel geld, tijd en is niet duurzaam. Vandaag investeren ze liever in een eigen showroom of experience center. Je kan je producten op een veel mooiere manier presenteren en ontvangt klanten en prospecten in eigen huis. We zien de voorbije jaren een heel sterke switch op dat vlak. Een mooi voorbeeld zijn de Flanders Flooring Days. Unilin, Beaulieu en tal van andere bedrijven in de vloerbedekking zijn niet langer aanwezig op de grote beurzen in Duitsland, maar nodigen samen bedrijven uit bij hen in de showroom. Als je dan kan uitpakken met een belevingsruimte, dan heb je een stapje voor. Ook wij hebben een eigen experience center bij ons in Zwevezele, waar klanten workshops kunnen volgen en we hen op een interactieve manier doorheen het volledige proces loodsen.”
Ocular
Flandria 1
8750 Zwevezele
T. 051 58 84 44