BAN Vlaanderen versterkt groei Mammae
Martine Boonen, Jo Keunen &
Eva Boonen

BAN Vlaanderen versterkt groei Mammae

Testimonial

Mammae uit Hasselt brengt borstvoedingsbeha’s en borstvoedingskleding op de markt. Om de groei en expansieplannen verder gestalte te geven zochten zaakvoerders Martine en Eva Boonen naar extra kapitaal. Business Angels Netwerk (BAN) Vlaanderen zag al snel het potentieel en ondersteunt en begeleidt Mammae voluit.

“In 2007 werden we allebei voor de eerste keer mama en stelden we vast dat er eigenlijk geen aantrekkelijke en functionele borstvoedings­beha’s bestonden. We zijn toen zelf begonnen met het ontwerpen van een prototype beha. Ons concept kreeg al snel ruimere (media)aandacht door onze finaleplaats bij het tv-programma “De bedenkers”. Later werden wij laureaat bij de ondernemingsplanwedstrijd “Bizidee” en winnaar van de Belgische starters­award voor vrouwen “Comeva”, waarvoor we een geldprijs van 10.000 euro wonnen”, vertelt Martine.

Community

“Momenteel worden onze beha’s aangeboden in talloze winkels en wereldwijd gedragen door tien­duizenden mama’s. We beschikken voor onze beha’s ook over een patent voor Europa en de Verenigde Staten. Intussen kwam er steeds meer vraag naar borstvoedingskleding die gemakkelijk te gebruiken was met onze borstvoedingsbeha’s. Op die manier schreven we een nieuw hoofdstuk in ons verhaal: wij ontwierpen hiervoor stijlvolle en innovatieve kleding die we in licentie verhuurden aan JBC, een gedroomde partner met 140 winkels.”

Ondertussen is er rond ­Mammae een levendige (online) community gegroeid en verscheen recent het boek “De 100 meest gestelde borstvoedingsvragen”.

Innovatie primeert

“In de nichemarkt waar Mammae opereert is er een voortdurende behoefte aan kapitaal, onder meer om marketingcampagnes op te zetten en voor voorraadfinanciering. Daarnaast tracht Mammae nieuwe markten aan te boren. In hun zoektocht naar investeerders kozen Martine en Eva ervoor om met BAN Vlaanderen in zee te gaan”, vertelt Jo Keunen, Coördinator bij BAN Vlaanderen.

“Wij krijgen jaarlijks heel wat aanvragen en daaruit selecteren wij bedrijven vanuit een aantal parameters. De bedragen die onze investeerders verstrekken, lopen uiteen naargelang de behoeften van een project. Bedrijven moeten beschikken over een sterk team, een goede marktpositionering en een innovatief tintje. Bij een eerste pitch spraken dertien privé-­investeerders hun interesse uit voor Mammae, uiteindelijk bleven er daar vier van over. Concreet kochten zij elk 10% van de aandelen. We zien steeds vaker dat bedrijven beroep wensen te doen op business angels omdat dat soort investeerders een belangrijke inhoudelijke meerwaarde levert.”

Externe expertiseversterkt businessmodel

Martine en Eva zijn verheugd over de komst van de nieuwe aandeelhouders. “Ze zorgen voor een meerwaarde op vele vlakken. Als ervaren bedrijfsleiders adviseren ze ons onder over patentrechten, octrooibescherming, productie, mode, IT, voorraadbeheer, enz. Hun expertise versterkt het businessmodel van Mammae.” “Onze samenwerking illustreert perfect hoe kapitaalzoekende ondernemers en privé-investeerders elkaar vinden. Bedrijven kunnen ook rekenen op de knowhow en het persoonlijke netwerk van de business angel. Het gaat daarbij niet alleen om de inbreng van vers kapitaal, maar eveneens om bedrijfsexpertise,” besluit Jo Keunen.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels