Born to be electric
Peter Ameloot Honda e

Born to be electric

De Test - Honda e

Wat als een doorgaans sportieve chauffeur achter het stuur kruipt van een volelektrische auto? Het triggerde ons tot een test. Met de Honda e als charismatisch proefkonijn. Van nul opgebouwd en volledig in het teken van de stad en onze huidige manier van leven. Het resultaat: ronduit verrassend.

Of moeten we zeggen verrassend ronduit? Het eerste 100 % elektrische model van de Japanse autoconstructeur is atypisch voor Honda. Geen hoekjes en kantjes, maar een zacht glooiend design. Waanzinnig stijlvol en tegelijk een zeer hoge aaibaarheidsfactor. Een auto waar je blij van wordt. Niet enkel om zijn looks. De vloeiende lijnen verlagen ook de weerstand en verhogen zo de efficiëntie en het rijbereik. Meteen het heikele punt voor veel e-criticasters. Al laten ze hun bedenkelijke blik in dit geval best achterwege. De batterij van 35,5 kWh geeft de Honda e een actieradius van maximaal 220 km en is binnen het half uur oplaadbaar tot 80 %. 

Detest_Honda_e

 

Detest_Honda_e

Detest_Honda_e

(Overtuigings)kracht

En wat gedacht van de Single Pedal Control? Een functie waarmee je de auto meer of minder laat afremmen door het lossen van het gaspedaal. Tijdens het vertragen neemt de wagen elektriciteit. Bij korte afstanden kan je zo het verbruik sterk of zelfs volledig neutraliseren. De Honda e wordt aangedreven op de achterwielen en is uitgerust met een elektromotor van 136 pk (100 kW) of 154 pk (113 kW). Het koppel klokt af op 315 Nm. Samen met de gelijkmatige gewichtsverdeling (50:50) en het lage zwaartepunt garandeert dat comfortabel en tegelijk sportief rijplezier. Niet onbelangrijk voor onze testpiloot van dienst. Peter Ameloot van Delta Light is fan van het sportievere rijgedrag. Hoe laat hij zijn licht schijnen over de Honda e?

“Ik ben inderdaad een liefhebber van sportieve wagens. Momenteel rijd ik voor mijn dagelijks verkeer met een achtcilinder. Ik hou enorm van dat krachtige motorgeluid en het klassieke schakelen. Dat mis je natuurlijk bij een elektrische wagen. In hoeveelste zit ik nu? Dat referentiepunt valt wat weg. Daardoor ga je meer op gevoel rijden en dreig je boven de limiet te gaan. Maar dat is natuurlijk een kwestie van gewoonte. Bovendien doet de grootte van een wagen er voor mij totaal niet toe. In de juiste omstandigheden rijd ik even graag met een compacter model. Vinnigheid en stuurplezier primeren op omvang. En in die zin heeft de Honda e mij enorm verrast. En stiekem zelfs een beetje overtuigd. Het gaat allemaal zo gemakkelijk, mede door de zeer hoge wendbaarheid. En voor een elektrische wagen heel krachtig. Honda zet de e in de markt als de perfecte auto voor de stad. Maar ook tegen hogere snelheden geeft hij een uiterst betrouwbaar gevoel.

Peter_Ameloot Peter Ameloot

Delta Light werd in 1989 opgericht door ontwerper Paul Ameloot en is vandaag uitgegroeid tot marktleider en trendsetter in architecturale verlichting. Het familiebedrijf krijgt internationale erkenning voor zijn vernieuwende verlichtingsconcepten, zowel binnen als buiten. Met toonzalen en kantoren in onder meer Sydney, New York, Hongkong en Milaan heeft Delta Light voet aan de grond in de belangrijkste designsteden van de wereld.

Oprechte schoonheid

Zijn er eigenschappen waar Peter extra oog voor had? “Naast techniek is er nog dat andere grote raakvlak met onze business: design”, vertelt de R&D Manager van Delta Light. “De meeste fabrikanten nemen hun bestaande modellen als basis voor hybride of elektrische versies. En als er dan toch eentje met een écht nieuwe elektrische auto uitpakt, is er vaak weinig aandacht voor vormgeving. Of het is net zó over the top, dat het niet meer mooi is. Daar maakt de Honda e voor mij het allergrootste verschil. Dit is oprecht een hele mooie wagen. Buiten én binnen. Met bijzonder veel oog voor detail. De uitvoering waarmee ik reed, had bruin hout in een gedeelte van het dashboard. Dat kwam terug in de kleur van de gordels. Zalig toch? Het informatieve luik zelf is bovendien heel overzichtelijk. En knap door het langgerekte 12,3-inch LCD-touchscreen over de volledige breedte van het interieur. Je kan het indelen in meerdere informatieschermen, vormgeven naar eigen smaak en verbinden met alles wat nuttig en leuk is.” 

Honda_e

Vrolijk

Dat brengt ons geruisloos bij het gamma technische hoogstandjes. Volgens Jan Maes van Honda Roeselare niet zomaar wat snufjes. “Alles draait om veiligheid en de intuïtieve controle van je wagen. Met de spraakgestuurde Honda Personal Assistant kan je alles doen zonder ook maar één keer je blik van de weg te halen. De klassieke buitenspiegels werden vervangen door twee compacte hogeresolutiecamera’s. Die geven een veel beter zicht, zeker bij nacht. En weg dode hoek! Zelfs de achteruitkijkspiegel kan je overzetten naar camerabeelden. Met behulp van de Honda Parking Pilot wordt parkeren een makkie. En ja, er zijn ook heel veel leuke details die niet meteen functioneel zijn. Zoals de geanimeerde koplampen bij het ontgrendelen en de verlichte en verborgen deurgrepen. Maar geef toe: daar word je toch gewoon vrolijk van! Ook binnenin blijf je glimlachen. Het interieur werd bewust sober gehouden. Rust als tegengewicht voor de drukke stad en ons hectische leven. Alles oogt en voelt aangenaam door het gebruik van zachte en verfijnde materialen. Het indrukwekkende donkergetint glazen dak geeft deze compacte vierwieler een heel ruimtelijk gevoel en maakt zijn vloeiende, naadloze uitstraling compleet.”

Honda roeselare Honda Roeselare

Al drie generaties lang dezelfde basisingrediënten: klantvriendelijkheid en service. Honda Roeselare is een familiebedrijf pur sang. En al sinds 1976 exclusieve dealer van de Japanse autoconstructeur. De moderne toonzaal aan de Meensesteenweg is een architecturaal en hoogtechnologisch pareltje. En ondanks het nog beperkte marktaandeel is de familie Maes overtuigd: “Honda heeft alle troeven in handen om de fleetmarkt te veroveren: betrouwbaarheid, veiligheid en duurzaamheid.”

De puntjes op de e

Kunnen we dan spreken over een iconische auto in wording? “Daar ben ik van overtuigd”, zegt Jan Maes. “De combinatie van technisch vernuft, weergaloze vormgeving en onvervalst rijplezier is ongezien. Zeker binnen dit segment. De kleine draaicirkel, de baanvastheid, de trekkracht … En zó ontzettend vinnig! Een paar keer met je ogen knipperen en je rijdt al 100 km/u. De Japanners hebben hier echt iets in de markt gezet dat volgens mij nog niet bestond. Speels maar toch bloedserieus. Vrolijk maar zeer betrouwbaar. Daar staat Honda trouwens al jaren om bekend. En dan hebben we het nog niets eens gehad over het milieuvriendelijke aspect. De Honda is schoon, efficiënt en levert dynamische prestaties zonder schadelijke emissies. Het laadpunt centraal op de motorkap garandeert een vlotte toegang vanaf beide zijden en licht op wanneer het wordt gebruikt. Kortom: deze auto is gemaakt om elektrisch te zijn.”

Honda_e

HONDA e
Grandtour E-Tech

Bevindingen

Vanaf het begin ontworpen als een elektrische auto met een eigen stijl, veel karakter en iconische charme.

Verrassend sportief rijgedrag en toch de perfecte wagen voor de stad, mede dankzij de extreem kleine draaicirkel.

Fiscaal-, milieu- en onderhoudsvriendelijk en dus meer dan fleetwaardig.

  • Elektrische motor: 113 kW
  • Max. vermogen (kW - pk): 154 pk
  • Rijbereik(gecombineerd): 210 km
  • Acceleratie 0-100 km/u: 8,3 seconden
  • Topsnelheid: 145 km/u
  • Energieverbruik: 17.8 kWh/100 km
  • Leeggewicht: 1.543 kg
  • Afmetingen(mm): 3894(l) 1752(b) 1512(h)
  • Draaicirkel: 8,6m
  • Prijs testmodel: 38.160 euro
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels