Calliërs onder stoom
Annick Callens, Kris Stappers
& Windy Moerman
Callens

Calliërs onder stoom

Regiobedrijf Waregem - Callens

Productieprocessen functioneren maar optimaal als ze worden aangedreven door de juiste (alternatieve) energie en ook aspecten zoals verwarming, koeling en geurverbranding betrouwbaar werken. Die activiteiten vormen sinds jaar en dag de specialisatie van Callens. 

De West-Vlaamse familiale onderneming vestigde zich twaalf jaar geleden in Waregem en beschikt intussen ook over een filiaal in Geel. Dit jaar komt daar nog een Waalse antenne bij én wordt het hoofdkantoor in oppervlakte dubbel zo groot. “We zijn ook volop bezig om onze tentakels te spreiden in Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk”, vertellen zaakvoerders Windy Moerman en Annick Callens.

Willy Callens startte in 1966 als zelfstandige met verwarming en sanitair voor de particuliere markt, met administratieve ondersteuning van zijn vrouw Lena. Toen hij na tien jaar steeds meer vragen kreeg om hetzelfde te doen voor industriegebouwen, groeide al snel de intentie om ook de verwarming voor productieprocessen te behartigen.

“Dat deed hij met stoomketels en thermische olieketels, steunend op drie pijlers die vandaag nog altijd actueel zijn: een gedegen kennis, een grote installatiekracht en een volwaardige service”, legt Windy Moerman uit. De aandelen gingen in 2001 over naar de tweede generatie, met name Annick Callens en Windy Moerman. Zij voerden een professionalisering van de organisatiestructuur uit, optimaliseerden de IT-infrastructuur en hadden meer aandacht voor peoplemanagement, waarbij de betrokkenheid van het personeel werd aangewakkerd. Dat alles leidde al snel tot een verdere groei.

Met de overname van Optimum voegden we heel wat kennis toe aan de groep en beukten we in één moeite de poort naar Zuid-Nederland open.

Familiaal 
karakter

Windy Moerman: “Met de oprichting van een afdeling luchttechniek slaagden we erin om ook voor de koeling van productieprocessen te zorgen en de ruimtes rond machines op de juiste manier te conditioneren. Eerder al, in 2001, hadden we de overname van EMK gerealiseerd, dat zich tot de jaren tachtig focuste op de productie van stoomketels. We hebben de naam van dat bedrijf uit Wetteren lang in onze firmanaam meegedragen, tot we in 2018 in een tijdperk kwamen waarbij de meeste EMK-ketels zo goed als einde levensduur waren. Nu gaan we weer door het leven als Callens, wat het familiale aspect van onze onderneming en ons Calliër-verhaal bekrachtigt.”

STERCK. Hoe hebben jullie later de activiteitenportefeuille nog uitgebreid?

Annick Callens: “In 2010 zijn we gestart met callensvyncke, een joint venture met Vyncke, de Harelbeekse specialist in de omzetting van biomassa naar schone energie. Samen produceren we geïntegreerde, gasgestookte warmtekrachtkoppelingen tussen 1 en 20 MWe. Zo kunnen we onze klanten naast de verwarming ook de elektriciteit aanbieden. Twee jaar geleden hebben we ook het Nederlandse Optimum overgenomen. Dat richt zich op geurverbranding en het opwekken van energie uit afgezogen dampen. Daardoor voegden we niet alleen een nieuwe specialisatie, maar ook heel wat kennis toe aan de groep én beukten we in één moeite de poort naar Zuid-Nederland open.”

STERCK. Hoe ben je ertoe gekomen om ook in Geel een filiaal te openen?

Moerman: “Een strategische oefening in 2012 maakte duidelijk dat we ons puur op de industriële markt zouden focussen. Tot dan bedienden we namelijk ook nog particulieren en plaatselijke overheden. Tegelijk zochten we de juiste persoon om onze klanten in het oostelijke deel van Vlaanderen een betere service te kunnen aanbieden en om onze strategie van klantnabijheid letterlijk in daden om te zetten. We vonden die in de persoon van Kris Stappers, die aanvankelijk begon als technisch-commercieel afgevaardigde, maar intussen het gezicht is geworden van de entiteit die we in 2016 in Geel startten.”

Waregem_Callens_Annick_Callens_Kris_Stappers_Windy_Moerman

Grotere 
autonomie

STERCK. Welke evolutie heeft deze vestiging intussen al doorgemaakt?

Kris Stappers: “Aanvankelijk focusten we ons op onze commerciële rol, maar intussen hebben we er een team van negentien mensen opgebouwd, waardoor we nu vanuit Geel dezelfde verticaal geïntegreerde dienstverlening aanbieden als vanuit Waregem. Ook in de Kempen behartigen we zowel de engineering, de installatie als de dienst na verkoop. De lokale aanwezigheid heeft voor een enorme boost gezorgd: het boezemt een industriële klant vertrouwen in als zijn technische partner de ambitie om hem van nabij te ontzorgen ook naar de praktijk vertaalt. Bovendien beschikken we in Geel over een magazijn met een voorraad, wat toelaat om binnen de twee uur na een oproep de nodige interventies uit te voeren bij onze klanten. Een echte troef. Dankzij de schaalgrootte van het team in Geel hebben we al een mooie autonomie en kunnen we heel flexibel werken terwijl we wel kunnen terugvallen op de ondersteunende diensten én de schat aan ervaring van de Waregemse thuisbasis.”

STERCK. Hoe concreet zijn de plannen om de actieradius nog te vergroten?

Callens: “We willen onze klanten bedienen met serviceteams die in maximaal anderhalf uur tot bij hen kunnen geraken. In België is de enige ‘missing link’ nog een filiaal in het zuidoosten van het land. Daarom zijn we actief op zoek naar een zichtlocatie in de regio Waver-Namen, die onze klanten in Waals-Brabant, Namen, Luik en Luxemburg (ook het Groothertogdom) kan bedienen en van waaruit we eventueel ook de Noord-Franse markt kunnen aftasten. Al is dat laatste nog niet voor meteen.”

STERCK. Welke meerwaarde heeft de serviceafdeling in Lochristi op vandaag?

Moerman: “We hebben die antenne opgestart kort na de overname van EMK, toen ze nog autonoom vanuit Wetteren functioneerden. Op het moment dat we dit bedrijf integreerden in onze hoofdvestiging, bleef het handig om vanuit Lochristi nog service te kunnen aanbieden. We beschouwen die antenne intussen als een geschikte hub om, in functie van de huidige ‘war for talent’, in Oost-Vlaanderen lassers en monteurs aan te trekken. Op die manier hebben zij op een boogscheut van hun thuis een locatie waar ze alle materialen kunnen vinden om bij klanten installaties te bouwen of interventies uit te voeren.”

Het boezemt een industriële klant vertrouwen in als zijn technische partner de ambitie om hem van nabij te ontzorgen ook naar de praktijk vertaalt.

STERCK. Biedt de overname van Optimum de opportuniteit om ook in Nederland een vestiging op te starten?

Moerman: “Dat is niet de bedoeling. De vorige zaakvoerder van Optimum behartigt vanuit die entiteit nog de verkoop en engineering van projecten. De uitvoering ervan gebeurt met mensen van onze Kempense vestiging voor projecten in Antwerpen, Limburg en Zuid-Nederland en vanuit Waregem voor projecten in de rest van België. Sowieso willen we ons bij onze noorderburen vooral op het zuidelijke landsgedeelte concentreren: daar wordt onze meerwaarde meer geapprecieerd dan in de meer noordelijke provincies, waar de prijsfactor meestal doorslaggevend is.”

Sporten
 op het werk

STERCK. Hoe belangrijk was de verhuis naar Waregem in 2008 voor de naamsbekendheid van Callens?

Moerman: “We hebben de voordelen daarvan vooral ervaren op hr-vlak. Waar we geïnteresseerde sollicitanten vroeger eerst voor ons bedrijf en vervolgens voor de functie moesten warm maken, kunnen we die eerste stap nu eigenlijk overslaan. Het enthousiasme om hier aan de slag te gaan, is nog groter geworden. Door onze forse groei en het toenemend aantal mensen kampen we evenwel al een tijdje met een tekort aan ruimte. Daarom zijn we nu volop aan het uitbreiden, met een nieuw kantoorgebouw dat even groot wordt als het bestaande en dat vanaf september operationeel moet zijn.”

Callens IN CIJFERS
  • 3 vestigingen (Waregem, Geel, Lochristi)
  • 54 jaar (opgericht in 1966)
  • 75 miljoen euro groepsomzet (50 bij Callens, 20 bij CallensVyncke, 5 bij Optimum)
  • 230 medewerkers
  • 5.000 m2 kantoor
  • 13.000 m2 magazijn en werkplaats

STERCK. Welke zijn de belangrijkste aandachtspunten van de nieuwbouw?

Moerman: “We willen onze medewerkers meer ruimte en flexibiliteit bieden en het nieuwe werken introduceren om de ‘work-life balance’ binnen onze muren te integreren: mooie bureaus, een gezellige eetruimte waar arbeiders en bedienden samen lunchen, voldoende en grote vergaderzalen, maar ook ‘concentration pits’ waar mensen zich kunnen afzonderen om zich in alle rust op iets te focussen. Ook sportruimtes en douches zijn voorzien. Onze mensen zullen zelfs de kans krijgen tijdens de werkuren te sporten, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit hun efficiëntie en goed gevoel gedurende de rest van de dag alleen maar kan bevorderen.”

Callens: “Zo kunnen ze hun identiteit van echte ‘Calliërs’ (geïnspireerd op de dappere Galliërs) volledig etaleren: mensen met verantwoordelijkheidsgevoel die in teamverband kunnen werken en binnen de geest van een familiaal bedrijf onze klanten verwennen met betrouwbare oplossingen. Om de levensduur en de performantie van onze installaties nog te verbeteren, zullen we ons de komende jaren stelselmatig meer richten op predictief in plaats van reactief onderhoud, zodat we zelf kunnen detecteren wanneer interventies nodig zijn en we de beschikbaarheidszekerheid van de machines tot 99 procent kunnen opdrijven.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels