Charismatisch comfort
Nathalie Christiaens
& Sophie Devos
Renault Megane E-Tech

Charismatisch comfort

De Test - Renault Megane E-Tech

Renault zet zijn opmars in de markt van elektrische wagens resoluut verder. Dat resulteert nu in de lancering van de Megane E-Tech. De Franse constructeur wil met dit knappe model het brede publiek warm maken voor de stap naar elektrisch rijden. Aan het oordeel van Nathalie Christiaens te horen, is de autobouwer daar goed in geslaagd. “Ik ben in alle opzichten aangenaam verrast”, aldus de CEO van vind!.

Elektrisch rijden is een stap die heel wat mensen nog moeten zetten. Vind! bewandelt de weg naar elektrificatie al langer. Nathalie Christiaens is een ‘early adapter’ van innovaties en dat weerspiegelt zich in de vloot van haar bedrijf.

Megane_E-tech_Nathalie_Christiaens

“In 2016 al zijn we overtuigd deze richting ingeslagen”, vertelt ze. “Zo hebben we in dat jaar bijvoorbeeld geïnvesteerd in acht Renault Zoë’s. Het is ook de periode waarin ik zelf elektrisch ben beginnen rijden. In onze branche leggen de medewerkers vrij beperkte afstanden af, wat zich perfect leent tot elektrisch rijden. De eerste modellen scoorden nog niet zo sterk op vlak van rijbereik, nu merken we daarin stelselmatig progressie. We hebben al een tweetal Zoë’s vervangen door de recentere versie van dat model, waarbij de actieradius al hoger ligt. Ongetwijfeld zal dat in de toekomst nog verder verbeteren. We zullen trouwens sowieso blijven investeren in elektrische Renaults: we hebben al een Kangoo en zijn in blijde verwachting van tien Megane E-Techs.”

Het is net dat model dat Thomas Devos, marketingmanager bij Van Mossel Devos-Capoen in Kuurne, Nathalie graag aanbiedt voor een testrit. “Je merkt aan alles dat Renault bij het ontwerp van dat model véél verder dan het louter functionele heeft gedacht. Zo oogt deze wagen heel sportief, onder meer door de aerodynamische velgen. Op vlak van kwalitatieve afwerking heeft de constructeur kosten noch moeite gespaard”, ziet Nathalie.

Renault_Megane_E-tech

Renault_Megane_E-tech

Renault_Megane_E-tech

Thomas bevestigt Nathalies indrukken over het exterieur. “Af en toe vangen we signalen op dat elektrische wagens esthetisch minder aantrekkelijk zouden zijn. Deze Megane is sexy genoeg om sceptici in een oogwenk te overtuigen.”

Intuïtief rijden

Eenmaal plaatsgenomen in de cockpit, komt Nathalie als het ware in een comfortabel bad terecht. “Aangename zetels, een grote middenconsole die zich erg vlot laat bedienen, een heel handig stuur,…: door het praktisch gemak en de uitstekende ergonomie beantwoordt deze wagen aan alle strenge eisen van de hedendaagse bestuurder. Zo’n handige en gebruiksvriendelijke cockpit vind je maar in weinig middenklasse-auto’s terug.”

Deze Megane is sexy genoeg om sceptici in een oogwenk te overtuigen.

“Het bewijst eens te meer dat onze keuze voor dit merk allerminst toeval is. Onze fleetverantwoordelijke gaat bij de selectie van nieuwe voertuigen heel pragmatisch te werk en stelt telkens weer vast dat de prijs-kwaliteitverhouding bij Renault picobello is. Je krijgt veel auto voor je budget en dat voelen we ook aan de reacties van onze medewerkers. Zij reden al graag met de Zoë’s, kinderen zijn er ook gek op omwille van de vrij futuristische look. Ik ben er dan ook heel gerust in dat onze mensen die een Megane E-Tech onder het zitvlak geschoven krijgen, daar heel tevreden over zullen zijn.”

Nathalie_Christiaens_Vind Vind!

Vind! rekruteert talenten in de sectoren techniek, ICT en engineering. Daarnaast zoekt het ook een geschikte werkgever voor kantoormedewerkers met interesse in techniek. De onderneming heeft kantoren in Brugge, Gent, Kortrijk, Ieper, Roeselare en Tielt. Het bedrijf is opgericht door Nathalie Christiaens, die haar loopbaan startte in de financiële wereld. In 1995 gaf ze haar carrière een nieuwe wending, als ondernemer in de uitzendsector. Ruim een kwarteeuw later telt het bedrijf ruim 40 medewerkers en blijft de dynamische West-Vlaamse vol passie verder werken aan haar kmo.

Nathalie kijkt nu al reikhalzend uit naar de dag waarop de wagens zullen worden geleverd. “Hopelijk is het aantal laadpunten tegen dan alweer wat uitgebreid. Het schrijnend tekort aan laadpunten blijft de grote uitdaging van de transitie naar elektrificatie. De overheid zou op dat vlak meer dadendrang mogen tonen. Het is een goede zaak dat deze markt in volle ontwikkeling is. Toch vraag ik me af in hoeverre we klaar zullen zijn als in 2026 elke bedrijfswagen in principe elektrisch moet zijn. Op dat vlak is er nog enorm veel werk aan de winkel. Het is alvast onze intentie om elk filiaal uit te rusten met de nodige laadsystemen, die bevoorrading krijgen van de zonnepanelen op onze carports.”

Je merkt aan alles dat Renault bij het ontwerp aan véél verder dan het louter functionele heeft gedacht.

Employer branding

Bij Van Mossel Devos-Capoen zitten ze met Renault alvast gebeiteld om de markt met vertrouwen tegemoet te treden. “De Franse constructeur was er destijds als de kippen bij om, als één van de eersten, elektrische modellen voor kleinere wagens te introduceren”, aldus Thomas Devos. “De knowhow en ervaringen die dat heeft opgeleverd, passen ze nu toe om het aanbod te stofferen met krachtige en mooie modellen, zowel hybrides als volledig elektrisch. Ze hebben de druk die er sowieso is om de transitie naar de praktijk te vertalen, op een positieve manier gebruikt om continu aan innovaties te blijven werken. Deze E-Tech is alvast een pareltje dat zal helpen om almaar meer chauffeurs op de elektrische kar te laten springen. We kunnen dan ook alleen maar toejuichen dat ondernemingen zoals vind! mee die groene kaart trekken en dat meenemen in hun verhaal van ‘employer branding’.

Renault_Megane_E-tech

Renault_Megane_E-tech

Johan Devos en Els Capoen legden in 1988 de basis van de organisatie. Intussen maken ook Thomas Devos (marketingmanager) en Sophie Devos (commercieel directeur) deel uit van het team. In 2021 sloot de familie een joint venture met de Van Mossel Automotive Groep. Deze toonaangevende speler in automotive verdeelt 25 merken in België en biedt dankzij Van Mossel Autolease en Van Mossel Carrosserie zowel de particuliere als professionele klant een totaalpakket aan. Van Mossel Devos-Capoen verdeelt Renault en Dacia op de sites in Kuurne, Menen en Roeselare. In Kuurne is er ook een Used Car Center en eigen carrosserie. Op deze locaties zorgt het team voor een warm onthaal en een krachtige service.

Sophie_Devos Van Mossel Devos-Capoen

Johan Devos en Els Capoen legden in 1988 de basis van de organisatie. Intussen maken ook Thomas Devos (marketingmanager) en Sophie Devos (commercieel directeur) deel uit van het team. In 2021 sloot de familie een joint venture met de Van Mossel Automotive Groep. Deze toonaangevende speler in automotive verdeelt 25 merken in België en biedt dankzij Van Mossel Autolease en Van Mossel Carrosserie zowel de particuliere als professionele klant een totaalpakket aan. Van Mossel Devos-Capoen verdeelt Renault en Dacia op de sites in Kuurne, Menen en Roeselare. In Kuurne is er ook een Used Car Center en eigen carrosserie. Op deze locaties zorgt het team voor een warm onthaal en een krachtige service.

Nathalie besluit met een kwinkslag. “Wat ik ontzettend leuk vind, is dat je op het eind van de rit een eco-score krijgt. De auto geeft dan zelf aan hoe milieuvriendelijk je gereden hebt. Een uitgelezen manier om mensen nog bewuster te laten rijden én hen te stimuleren hun score op te krikken.”

Renault_Megane_E-tech

Renault Mégane E-Tech techno EV60 220 hp optimum charge

Bevindingen

Bedieningselementen rond het stuur zorgen voor extra ruimte en maken het rijden veiliger.

Innovatieve materialen tillen afwerking naar een hoger niveau.

Nieuwe cockpit is uitgerust met één van de grootste geïntegreerde digitale oppervlakken.

  • Type batterij: 60 kWh
  • Rijbereik (gemengde cyclus): 450 km
  • Verbruik (gemengde cyclus): 16,1 Wh/km
  • Topsnelheid: 160
  • 0-100 km/h: 7,4 seconden
  • Rijklaar gewicht: 1636 kg
  • Laadtijd 22 kw driefasig (tot 100%): 3u15
  • Snellaadtijd (tot 80%): 1u15
  • Afmetingen (mm): 4200 (l) x 2055 (b) x 1505 (h)
  • Prijs testmodel: 38.719 € excl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels