Creatief in <br> crisistijden
Creatief in crisistijden

Creatief in
crisistijden

Automotive

Echte ondernemersspirit komt vooral aan de oppervlakte in moeilijke periodes. Dan bewijzen bedrijfsleiders hoe inventief ze zijn om hun zaak door woelige wateren te loodsen. Tijdens deze coronacrisis moesten ook concessiehouders van automerken wekenlang werken achter gesloten deuren, waardoor de verkoop helemaal ‘op zijn gat’ viel. Een heel uitdagende situatie, die ze zo krachtdadig mogelijk hebben aangepakt. Wij deden een rondje langs enkele gereputeerde verdelers van automerken en stonden versteld van het positivisme en de veerkracht die zij de voorbije maanden etaleerden.

Volledige reset

 

Christophe Vandecasteel

Group Vandecasteele, dat vestigingen heeft in Kortrijk, Wevelgem, Doornik, Moeskroen, Ath en Péruwelz, werkte tijdens de lockdown verder achter gesloten deuren. “Met de mecaniciens en arbeiders die bereid waren om in veilige omstandigheden te opereren, voerden we enkel dringende herstellingen uit. De inlevering en teruggave van de wagen gebeurde via een sas, met aandacht voor strikte veiligheidsprocedures”, zegt bestuurder Christophe Vandecasteele. De b2b-verkoop bleef wel draaien. “Onze showroom was gesloten, maar door de sterke vertrouwensrelatie van de b2b-manager met zijn klanten gebeurden bestellingen voor fleetklanten al hoofdzakelijk via mail. We konden die procedure blijven volgen. Uiteraard heeft de coronacrisis voor heel wat menselijk leed gezorgd, maar deze lockdown gaf mij en andere medewerkers de kans om bepaalde dossiers weer vanonder het stof te halen en de achterstand weg te werken. Intussen brainstormden we ook al over hoe de activiteiten na de lockdown weer kunnen hervatten.” “Vermoedelijk zal de herstellingsmarkt snel weer goed draaien, maar ik vrees dat de verkoop aan particulieren en fleetklanten nog niet meteen op hetzelfde niveau zal zijn als voor deze crisis. Ik ben ervan overtuigd dat wat ons overkomen is, het leven, denken en handelen van erg veel mensen zal beïnvloeden. De wereld zal er echt wel anders uitzien, ja.” Group Vandecasteele verdeelt de PSA-merken Peugeot, Citroën, DS en Opel, en runt ook de tweedehandscentra VDC Car en multimerk carrosserieën.

Christophe Vandecasteele - Group Vandecasteele

Onlineplatform voor stockwagens

Didier Beguin

KIA-concessiehouder Beguin uit Oostende voerde tijdens de lockdown alleen dringende herstellingen uit en zorgde ervoor dat zorgverstrekkers mobiel konden blijven. “Nadat we alle klanten die een onderhoud hadden gepland, hadden geïnformeerd dat dit moest worden uitgesteld, hielden we hen op de hoogte via Facebook, ons antwoordapparaat en informatie aan de showroom. Via een gsm-nummer waren we beschikbaar om problemen zo kordaat mogelijk op te lossen.” Ook bij dit bedrijf haalde de ondernemersspirit het van de negativiteit. “Er is voldoende veerkracht om deze crisis aan te pakken. Ondertussen bereiden we ons voor om bij een opstart zo snel en efficiënt mogelijk te werk te kunnen gaan. In deze periode staat ieders gezondheid voorop, daarom voorzien we ook tal van zaken en processen om het risico op overdracht van het virus te voorkomen. Het kan ervoor helpen zorgen dat we in de toekomst niet nog eens met zo’n situatie worden geconfronteerd.” Bij Beguin zijn ze vastberaden om met volledig opgeladen batterijen de activiteiten te hervatten én uit te pakken met scherpe condities op stockwagens. “In de automotivesector is het moeilijk om plots bijkomende activiteiten te ontwikkelen, maar achter de schermen zijn we wel constant bezig geweest. We hebben deze periode benut om de zaak nog beter te structureren én om werk te maken van een onlineplatform voor de verkoop van stockwagens. We beseffen nu wel meer dan ooit hoe belangrijk het is om bepaalde reserves aan te leggen, zodat je als bedrijf dergelijke periodes goed door kan komen.”

Didier Beguin - Autobedrijf Beguin Oostende 

Mentaal en lichamelijk fit blijven

Sina Hashemi

Bij Flanders Cars in Roeselare doen ze er alles aan om zo veerkrachtig mogelijk de situatie aan te pakken. “We waren verplicht om volledig te sluiten, enkel de dringende herstellingen mochten doorgaan, maar we merkten dat iedereen alles tot nader order uitstelde”, vertelt Sina Hashemi. De onderneming probeerde om klanten die contact opnamen, zo snel mogelijk te beantwoorden en verder te helpen. “Het is logisch dat alles wat moeilijker verliep dan normaal, maar we roeien met de riemen die we hebben. Mentaal proberen we positief te blijven en aan de betere dagen te denken. Tenslotte is dit een probleem voor de hele maatschappij. Daarom is het belangrijk ons niet te laten kennen en ervoor te zorgen dat we fit blijven, zowel mentaal als lichamelijk.” Flanders Cars plant om zich zo snel mogelijk te herlanceren op sociale media. “Dat is belangrijk om weer gezien te worden en te vermijden dat onze naam verloren gaat in de massa. Tegelijk hebben we de administratie bijgewerkt, zodat die weer helemaal in orde was. We beseffen dat we dit met z’n allen moeten overwinnen, hoe moeilijk het ook is of zal zijn. Alleen met een positieve ingesteldheid zullen we er geraken.”

Sina Hashemi - Flanders Cars 

Verloren jaar in de verkoop

Sophie Devos

Bij Devos-Capoen lagen vier van de vijf vestigingen (in Kuurne (2), Kortrijk, Menen en Roeselare) tijdens de lockdown volledig stil. “Op de hoofdzetel in Kuurne organiseerden we een permanentie voor dringende herstellingen en depannages. De klanten die we op die manier konden helpen, zijn heel dankbaar en uit die waardering putten we energie”, legt verkoopverantwoordelijke Sophie Devos uit. “We volgden ook nauwgezet internetleads op, zodat we voor verkoop én na-verkoop vlot de vragen van klanten konden beantwoorden.” Uiteraard maakt ook Sophie zich zorgen. “We zijn ruim dertig jaar bezig, hebben als familiebedrijf iets opgebouwd en de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in groei. We stellen ook heel wat mensen tewerk, dat brengt financiële verplichtingen en druk met zich mee. Als ondernemer, en vooral als mens, ben je daar voortdurend mee bezig.” Toch blijven ze bij Devos-Capoen hoopvol. “Het is essentieel dat de maatregelen hun vruchten zullen afwerpen voor ons aller gezondheid. Tegelijk zullen we allemaal lijden onder de gevolgen van deze crisis. Er komen complexe tijden aan, maar ook dan komt het erop aan als bedrijf in te spelen op de kansen die zich ongetwijfeld wel zullen aandienen.” Het bedrijf benutte de extra tijd om directievergaderingen te houden en meer energie te besteden aan strategisch overleg. “Dat gebeurt deels ook via videogesprekken, een systeem dat ook post-corona populair zal blijven omdat mensen er nu de voordelen van hebben ervaren.”

Sophie Devos - Devos-Capoen 

Lockdown knal in hoogseizoen

Wesley Mahieu

Nadat West-Flanders Motorbikes, de Harley Davidson-concessie in Roeselare, twee weken volledig stil lag, besliste zaakvoerder Wesley Mahieu om de activiteiten te hervatten. “Dat gebeurde weliswaar op een heel laag pitje, want de showroom mag niet open en sowieso zouden klanten niet mogen langskomen omdat het om een niet-essentiële verplaatsing gaat. Daarom hebben we ons gefocust op het rijklaar maken van de bestelde motoren en het uitvoeren van reparaties die nog niet waren gebeurd. We werken met een beperkt aantal mecaniciens, terwijl mijn vrouw en ikzelf om de andere dag werken, zodat we ook op de kinderen kunnen passen.” De coronapandemie kon voor Wesley op geen slechter moment vallen. “Net in het voorjaar begint iedereen normaal weer zijn motorfiets uit te halen en zijn er heel veel vragen voor onderhoudsbeurten. Dat is allemaal weggevallen. Op onze Facebook-pagina hebben we een leuke actie op de cadeaubonnen gelanceerd en extra de kledijcollecties gepromoot. Wie een aankoop doet, krijgt die door ons of een koerier gratis thuis geleverd, maar die inkomsten volstaan niet om de vaste kosten te dekken. Het zou voor ons een totaal ander verhaal geweest zijn mocht de lockdown pakweg in oktober geweest zijn, want op dat moment is het hier sowieso een stuk kalmer. Hoewel ook onze special events (‘Spring Open House’ en ‘Ride Out’) zijn weggevallen, houden we er toch de moed in. Sowieso zullen we binnenkort werk maken van een webshop, zodat we daar in de toekomst op kunnen blijven terugvallen voor de verkoop van kledij en accessoires.”

Wesley Mahieu - West-Flanders Motorbikes 

Kostenstructuur optimaliseren

Jan Hendriks

Ook bij BMW & Mini Dejonckheere Roeselare gaan ze zo creatief en positief mogelijk om met de coronacrisis. “Neerslachtigheid is niet aan de orde, al leefden we wel lange tijd in onzekerheid, onder meer over de duur van deze periode, de gevolgen die het met zich zal meebrengen. Wanneer en hoe gaan we terug open, zal er voldoende vraag zijn op dat moment… Het is logisch dat je daar continu mee bezig bent”, zegt directeur Jan Hendriks. De onderneming focuste zich vooral op het optimaliseren van de kostenstructuur. “We hebben ons niet gericht op nieuwe activiteiten die mogelijk extra financiën konden genereren, maar wel afgesproken met banken, leveranciers en andere belanghebbenden om bepaalde overeenkomsten waar nodig aan te passen. Dit was een geschikte periode om achterstanden weg te werken en op vlak van administratie, boekhouding, magazijn en klusjesdiensten alles te updaten. Daarnaast maakten we offertes op voor zomerbanden die versleten in het bandenhotel liggen, voor leasingcontracten die binnen zes of negen maanden vervallen … We planden ook terugroepacties, herstellingen in carrosserie en deden er alles aan om werk te genereren voor het moment dat we de concessies weer kunnen openen.” Jan Hendriks kijkt met vertrouwen uit naar de toekomst. “Toch zijn we er ons natuurlijk van bewust dat 2020 een erg moeilijk jaar zal worden en we deze crisis nog lang zullen voelen. Opgeven of negatief denken maken evenwel absoluut geen deel uit van onze strategie.”

Jan Hendriks - BMW & Mini Dejonckheere

Kleine verbouwing gedaan

Jeroen Van Wanseele

Het zal je maar gebeuren: op 1 december 2019 de zaak van je ouders overgenomen hebben en amper vier maanden later helemaal in de coronacrisis worden ondergedompeld. Het overkwam Jeroen Van Wanseele van Garage Bert uit Tielt. “De huidige situatie is allerminst plezant, zeker als je vol goede moed het levenswerk van je ouders wil verder zetten”, vertelt Jeroen, die samen met zijn vrouw en vijf anderen de Tieltse Ford-concessie draagt. “Toch lieten we de ‘courage’ niet zakken, we hebben er alles aan gedaan om helemaal klaar te zijn voor de heropstart. In het atelier hebben we een muur uitgebroken, nieuwe leidingen en een hefbrug geplaatst. We mochten dringende herstellingen blijven uitvoeren, maar die vraag bleef opvallend laag. Daarom denk ik niet dat we met een stormloop te maken zullen hebben van zodra we weer open gaan.” Zeker qua verkoop verwacht de zaakvoerder nog maar weinig van 2020. “Iedereen die een wagen had besteld die nog niet geleverd was voor de lockdown, hebben we opgebeld om te zeggen dat de bestelling zeker vertraging zou oplopen omdat de Ford-fabrieken stil liggen. Vrij veel mensen zijn wel ingegaan op ons voorstel om hun bestelling om te boeken naar een wagen die we op voorraad hebben, zodat ze wel snel geholpen kunnen worden. In elk geval prijs ik me gelukkig dat mijn ouders een zaak hebben uitgebouwd die ook financieel tegen een stootje kan. Panikeren was daarom absoluut niet nodig, maar nu willen we er wel weer helemaal invliegen.”

Jeroen Van Wanseele - Garage Bert

Rondwandelen in 3D-showroom

Jean-François en Charles Monserez

Bij BMW Monserez hebben ze tijdens de lockdown bepaald niet stilgezeten. “Onze verkopers hebben de nodige digitale tools gekregen om mensen ‘vanuit hun kot’ verder te helpen. Ook was er in elke concessie één verkoper aanwezig achter gesloten deuren om via videocall de klanten te begeleiden. Bovendien werd onze showroom in Kortrijk volledig in beeld gebracht via 3D, zodat de klanten digitaal kunnen rondwandelen gedurende de coronacrisis.” Het bedrijf stelde vast dat de digitalisering van de voorbije jaren resultaten oplevert. “Ons volledige team blijft via verschillende toepassingen van Office365 steeds in contact met elkaar. Het is ook een ideaal moment om via onlinetraining onze collega’s bij te scholen. Intussen kregen we de bevestiging dat we heel competitieve commerciële acties zullen blijven hebben. We hebben ook een groot aanbod van plug-in hybrides die zorgen voor een merkelijk lager totaal kostenplaatje. Veel kmo’s zullen nog meer focussen op fiscaal interessante mogelijkheden om hun beperktere winst van dit jaar te vrijwaren.” Desondanks leeft het besef dat 2020 geen nieuw topjaar zal worden. “We blijven evenwel positief kijken naar de toekomst. Daarom investeren we verder in infrastructuur (hoogspanningscabine, extra carwash …) en digitalisering om ‘future proof’ te blijven. We mogen ons gelukkig prijzen dat we een compleet en gemotiveerd team hebben dat staat te popelen om er opnieuw in te vliegen.”

Jean-François en Charles Monserez - BMW Monserez

Heropleving na elke crisis

Jan Maes

In de Honda-concessie in Roeselare stond iedereen gretig in de startblokken klaar om na de lockdown weer klanten te verwelkomen. “In de periode dat we verplicht moesten sluiten en alleen dringende herstellingen en depannages mochten uitvoeren, hebben we na elke communicatie van de Nationale Veiligheidsraad via een mail onze klanten geïnformeerd. Uiteraard is deze periode geen pretje, maar we voelden ons al snel veerkrachtig genoeg om de garage helemaal aan te passen aan de hygiënische vereisten, zodat we klaar waren voor een heropening. We hebben van de lockdown ook gebruik gemaakt om onze klantenfiches te optimaliseren. Ze zijn nog nooit zo up-to-date geweest”, lacht Jan.

De zaakvoerder plant verschillende acties via mail en sociale media om de business zo goed mogelijk te herlanceren. “We zijn vastberaden om er een ferme lap op te geven, zodat we onze schade weer kunnen inhalen. Het is plezant om zien dat iedereen bij ons energie op overschot heeft om dat te realiseren.”

Jan Maes - Garage Heyndrickx

 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels