Elegante e-bolide
Jan Vandeputte Audi RS e-tron GT

Elegante e-bolide

De Test - Audi RS e-tron GT

De elektrificatie in de automotive-sector zet zich door. Zeker ook bij Audi, dat met zijn RS e-tron GT hoge ogen gooit bij kenners. Jan Vandeputte, gedelegeerd bestuurder van Galloo en gepassioneerd liefhebber van auto’s met verbrandingsmotor, stapte verbluft uit dit nieuwste raspaardje dat Top Motors hem een dag ter beschikking stelde.

Jan_Vandeputte_Galloo

Geboren met een auto in de maag, zo omschrijft Jan Vandeputte zichzelf. “Al op mijn elfde reed ik op een afgesloten terrein met een wagen rond. Eerst handgeschakeld, later met automaat. Vanaf mijn 18de ging ik de openbare weg op. Momenteel doe ik 60.000 kilometer op jaarbasis.”

“Intussen rijd ik vijftien jaar met Porsche. De sportiviteit en de afwerking maken voor mij het verschil. Mijn dagelijkse wagen is een SUV, die meer comfort biedt en een beter overzicht toelaat. Tijdens het weekend ben ik met mijn 911 op pad. Die zit beperkter, heeft een hardere structuur en kan weinig volk vervoeren, maar blijft een zegen om mee te rijden.”

Audi_RS_d-tron_GT_Jan_Vandeputte_Galloo

Audi_RS_d-tron_GT_Jan_Vandeputte_Galloo

Audi_RS_d-tron_GT_Jan_Vandeputte_Galloo

“Jaarlijks bestellen we 15 tot 20 auto’s bij Top Motors. De familie Van der Stichele weet dat ik een autofanaat ben. Nu en dan mag ik een nieuw model testen. Wegens mijn voorliefde voor wagens met een verbrandingsmotor verwachtte ik niet al te veel van mijn dagje met de Audi RS e-tron GT. En of ik het mis had. Al tijdens mijn eerste kilometers op de autosnelweg werd ik aangenaam verrast.  Het is een topwagen, zowel op vlak van prestaties, luxe als kwaliteit.”

Galloo

Galloo uit Menen behoort tot de belangrijkste recyclagebedrijven van ferro- en non-ferrometalen in West-Europa. De groep, opgericht in 1939 door Joseph Galloo, heeft filialen in Noord-Frankrijk en Zeeuws-Vlaanderen. Galloo telt 750 medewerkers en verwerkt op een ecologische manier 1,5 miljoen ton metalen per jaar. Gedelegeerd bestuurder Jan Vandeputte houdt zich bezig met het technische aspect en de investeringen, terwijl zijn broer (gedelegeerd bestuurder Pierre Vandeputte) marketing en financiën voor zijn rekening neemt.

Rood stiksel

“Het uiterlijk van de Audi RS e-tron GT is af”, stelt Jan Vandeputte. “Het is één van de mooiere wagens in het elektrische segment. Hij is meer ‘auto’ dan de topmodellen van de concullega’s: minder hoekig, sierlijker ook. Het interieur is eveneens bijzonder kwalitatief. De afwerking met carbon oogt mooi. Het rode stiksel van de zetels geeft de wagen een nog sportievere look en het dashboard is heel overzichtelijk. Leuk is dat je volop mogelijkheden hebt om de snelheidsmeter en GPS te verplaatsen. Met het touchscreen ben je meteen weg. De knoppen op het stuur, onder meer om de radio te activeren, zijn ook wel interessant. Het surround music system van Bang & Olufsen staat garant voor een zuivere klank.”

Door de vierwielbesturing verkleint de draaicirkel en verbetert het bochtenwerk.

“Audi maakt gebruik van goede, zachte materialen”, vult verkoopadviseur Louis Janart aan. “Het luxegevoel en de ecologische component vinden een verlengstuk in het interieur, waar je naast natuurlijk leder ook gerecycleerde kunststoffen vindt.”

Autonoom parkeren

Over de rijprestaties ook niets dan goeds. “De wagen rijdt zeer aangenaam en comfortabel op de autosnelweg. Er zitten een pak PK’s onder de kap”, evalueert Jan Vandeputte. 

Audi_RS_d-tron_GT_Jan_Vandeputte_Galloo

“Deze wagen doet amper 3,3 seconden van 0 tot 100 km per uur”, verduidelijkt Louis Janart. “Ondanks zijn gewicht van 2,3 ton is hij heel dynamisch. De batterijen liggen laag, waardoor de wagen het gewicht niet meesleept. Ook het autonoom parkeren, zelfs wanneer je naast de wagen staat, is een uniek aspect. Dat geldt ook voor de vierwielbesturing, waardoor de draaicirkel verkleint en het bochtenwerk verbetert.”

“De adaptieve cruise control werkt perfect”, stipt Jan Vandeputte aan. “De wagen kan de afstand met de voorligger op meerdere  manieren detecteren, waardoor hij afremt als de voorganger dat doet. Wat me ook opviel, was dat het ondanks de strakke wind stil en geruisloos was in de cockpit van de Audi RS e-tron GT. Zoiets werkt rustgevend.”

Top Motors

Top Motors van de familie Van der Stichele is concessiehouder van Volkswagen, Audi, SEAT, SKODA, CVI (bestelwagens) en het nieuwe merk Cupra. Dit aanbod wordt aangevuld met de tweedehandswagens Top Way en met Top Motors Carrosserie Wondercar, een carrosserie voor alle merken. Het bedrijf uit Wevelgem heeft vestigingen in Kortrijk, Roeselare, Waregem, Kruisem en Oudenaarde. Top Motors wil via zijn continue ondersteuning en ontzorging op vlak van mobiliteit en fiscaliteit fungeren als een betrouwbare partner voor zijn fleetklanten.

Vlot anticiperen

“Deze wagen, die grote sportieve prestaties kan leveren, is ook aangenaam in een stedelijke omgeving”, aldus Jan Vandeputte. “Hij rijdt niet agressief en het is mogelijk om te anticiperen op traag, aanschuivend verkeer. Wel moet je rekening houden met drempels. Op die hindernissen dien je wat trager te rijden, precies omdat het zwaartepunt van deze wagen laag ligt. Een ander nadeeltje is misschien de kleine kofferruimte. Ook dat is maar een detail, want deze wagen heeft zoveel te bieden.”

Verkocht, toch? “Als de dag komt dat we elektrisch moeten rijden, dan kies ik resoluut voor de Audi RS e-tron GT. Op elk aspect steekt hij er bovenuit, maar ik blijf voorlopig nog even bij mijn Porsche. Ik kan nog altijd genieten van het geluid van mijn wagen. Bovendien doe ik misschien ook wel iets te veel kilometers om nu al de switch te maken. Elektrisch rijden is voor mensen die minder kilometers – 20.000 tot 30.000 km per jaar – doen, die minder gestresseerd zijn. Je moet er met een elektrische wagen een andere mindset op nahouden, al ben ik zeker overtuigd van de mogelijkheden van de Audi RS e-tron GT. Hij combineert milieuvriendelijkheid met luxe en sportiviteit.”

Ondanks de strakke wind was het stil en geruisloos in de cockpit van de Audi RS e-tron GT. Zoiets werkt rustgevend.

“De troef van de Audi e-tron GT RS is dat hij via een snellader in 20 minuten tot 80% kan laden”, besluit Louis Janart. “Dat laadvermogen is en blijft hét aspect voor de klant. Intussen heeft Audi vijf volledig elektrische modellen, waarvan er drie recent zijn geïntroduceerd. Na de Q4 en Q4 Sportback volgt mogelijk over anderhalf jaar de elektrische A6, die onlangs als ‘concept car’ gepresenteerd werd. Bedoeling is dat Audi tegen het einde van dit jaar 25% hybride en elektrische wagens verkoopt. Voor sommigen is de elektrische wagen uit het topsegment budgettair nog geen optie, maar een Q4 kan al vanaf 41.000 euro. De catalogusprijs van de Audi RS e-tron GT bedraagt 143.200 euro, tegenover 102.900 voor de GT. Dat is een stevig bedrag. Deze wagen is bedoeld voor vrije beroepers, zaakvoerders en in het fleetgebeuren voor managers en kaderleden. Hij is 100% fiscaal aftrekbaar.”

Audi_RS_d-tron_GT_Jan_Vandeputte_Galloo

audi RS e-tron GT

Bevindingen

Het beproefde en unieke quattro-systeem (4x4) zorgt voor een goede wegligging

Met het gemakkelijk te bedienen touchscreen zijn programma’s vlot in te stellen

De geventileerde zetels bieden comfort en zijn ideaal voor lange ritten

  • Batterijpakket: 83,7 kWh
  • Rijbereik: +400 km
  • 0 tot 100 km/u: 3,3 sec
  • Laden: via 800 Volt, dus 270 kW aan gelijkstroom
  • Vierwielaandrijving 2 elektromotoren (synchroon)
  • Systeemvermogen: 598 pi tot 646 pk in boostmodus
  • Gecombineerd maximumkoppel: 830 Nm
  • Standaard: actieve wielsturing
  • Optioneel: keramische schijfremmen
  • Gelanceerd: begin 2021
  • Afmetingen (mm): 4989
  • Gewicht (kg): 2322
  • Inhoud kofferruimte (l): 350
  • Basisprijs: 143.200 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels