Elektrische haute couture
Peter d’Haenens & Steve Coryn DS 7 Crossback e-tense

Elektrische haute couture

De Test - DS 7 Crossback e-tense

Onbekend maakt onbemind. Het is een motto dat ook in de automotive-wereld zeker speelt. Wie evenwel de moeite doet om de modellen van het nog vrij nieuwe merk DS Automobiles te leren kennen, waant zich onverwacht in een ‘wow’-wereld. Zo ook Peter d’Haenens, Procurement Director bij Cantillana. De Test met de DS 7 Crossback e-tense overtuigde hem om deze wagen zeker in overweging te nemen als hij later dit jaar een nieuw voertuig gaat kiezen.

DS Automobiles is een merk dat nog niet bij iedereen spontaan een belletje doen rinkelen. Begonnen als een aparte exclusieve lijn binnen het Citroën-assortiment in 1955, evolueerde het in 2015 tot een onafhankelijk merk dat zijn plaats zoekt en verdient binnen het premium segment. Het typische Franse karakter, de elegantie en het comfortgevoel zijn drie sterke troeven waarmee DS automobilisten wil ‘bekeren’ tot dit nieuwe merk.

DS7_Crossback

Volwaardig alternatief

“Wie aan premium wagens denkt, associeert dat in eerste instantie met een aantal bekende Duitse merken”, stipt Thibaut Martens, marketingmanager bij Group Vandecasteele, aan. “Met de Franse chic als stijlkenmerk wil DS Automobiles zich profileren als een volwaardig alternatief voor de BMW’s, Audi’s en Mercedessen van deze wereld. Gebruik makend van hoogwaardige, vaak artisanaal gemaakte materialen van Franse leveranciers en badend in een avant-gardistische stijl, is de knipoog naar Parijs nooit ver weg.

Het spreekt tot de verbeelding dat je bij momenten zelfs de benzinemotor niet hoort.

We geloven er dan ook rotsvast in dat DS Automobiles alles in huis heeft om premium-rijders die steil achterovervallen van de prijzen die topmerken vragen, te sensibiliseren voor een andere keuze. Met DS Automobiles kiezen ze voor een merk dat met een identiek rijcomfort, knappe uitstraling en hoogwaardige afwerking prat gaat op een nog betere rijervaring.”

DS7_Crossback

DS7_Crossback

DS7_Crossback

Met Peter d’Haenens strikte DS Store Kortrijk, onderdeel van Group Vandecasteele, de geknipte testpersoon voor deze wagen. “Als Procurement Director ben ik verantwoordelijk voor het integrale aankoopbeleid bij Cantillana. Dat omvat ook het fleetmanagement. Als autoliefhebber hecht ik persoonlijk veel belang aan de esthetiek en het rijplezier van een wagen. Analyseer ik modellen terwijl ik mijn Cantillana-petje draag, dan is de TCO (Total Cost of Ownership, red.) doorslaggevend bij de keuze van fleetmodellen.”

Peter_dHaenens Cantillana
Hoewel de naam het anders doet vermoeden, is Cantillana een op en top Vlaams bedrijf. De fabrikant van onder meer industriële mortels, pleisters en droge lijmen is sinds jaar en dag een belangrijke toeleverancier voor de bouwsector. In België heeft Cantillana vestigingen in Deurle, Harelbeke (Stasegem) en Sint-Pieters-Leeuw. De productie situeert zich ook voor een belangrijk deel in het buitenland, met productievestigingen in Frankrijk (vijf units), Nederland en Duitsland (allebei één fabriek).

Handgemaakt leer

Voor Peter d’Haenens was het niet de eerste kennismaking met het testmodel. “Ik had de wagen al enkele keren gezien en kreeg daarbij meteen een ‘wow’-gevoel. De prachtige uitstraling van het exterieur vertaalt zich ook naar de binnenkant, waarbij vooral het zitcomfort opvalt. Dat had ik tot nog toe bij weinig andere wagens ervaren.”

“Bij DS Automobiles is dat zitcomfort altijd een prioriteit geweest”, stipt Steve Coryn, b2b-manager bij Group Vandecasteele, aan. “Het leer is zelfs deels met de hand gemaakt. Je zit niet alleen heel zacht, voor een beperkt bedrag geniet je ook van aangename opties (ventilerende, verwarmde zetels die elektrisch verstelbaar zijn en over een massagefunctie beschikken, red.) waarvoor je bij andere premium merken een gigantische surplus betaalt. Daardoor is dit ook een wagen waarmee je met alle plezier bijvoorbeeld naar het zuiden van Frankrijk bolt.”

Peter_dHaenens_Cantillana

Dat leuke gevoel vertaalt zich ook naar de weg, zo ondervond Peter d’Haenens. “Ik heb me zowel in het stadsverkeer begeven als gereden op nationale wegen. Daarbij viel de naadloze overschakeling van de elektro- naar de benzinemotor, en vice versa, op. Stil rijden heb ik altijd heerlijk gevonden, het spreekt tot de verbeelding dat je bij momenten zelfs de benzinemotor niet hoort. Dat bewijst hoe sterk de motor geïsoleerd is. Ik was ook positief verrast door de prestaties van de elektromotor. Je zou echt niet vermoeden dat die ‘maar’ over 110 pk beschikt. Met 200 pk is de benzinemotor natuurlijk geen sportwagen, maar ook allerminst een slak. Als dieselrijder miste ik alleen het koppel, maar dat is puur een persoonlijke voorkeur die helemaal los staat van deze wagen.”

Toen Groupe PSA (Franse autogroep die Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall en DS Automobiles in portefeuille heeft) besliste om zijn bestaand gamma te elektriseren en de consument op die manier een uitgebreide keuze te bieden in het type aandrijvingen, werd het chassis zo gebouwd dat de batterij heel vernuftig in de bodem werd geïntegreerd. Daardoor boeten deze modellen niet in qua interieurruimte of koffervolume.

DS7_Crossback

Hoog uitrustingsniveau

“Het optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur gaat met deze DS 7 Crossback e-tense bijna even snel als met wagens met een veel grotere motorisatie”, gaat Steve Coryn verder. “Op het vlak van rijgedrag kan je met deze auto alle kanten uit: je kunt er zowel heel sportief als erg economisch mee rijden.

Steve_Coryn Group Vandecasteele
Group Vandecasteele is in de regio Groot-Kortrijk en Picardisch Wallonië sinds jaar en dag bekend als officiële concessiehouder van Peugeot. Daarnaast heeft het bedrijf de merken Opel, Citroën en DS Automobiles in portefeuille. Hun DS Store Kortrijk is de officiële concessie van DS Automobiles in Zuid-West-Vlaanderen en Moeskroen. Met VDC Car beschikt de onderneming over een sterke pijler voor de multimerken tweedehandsmarkt, zowel in verkoop als naverkoop. De eigen carrosseriedienst herstelt bovendien ook alle merken.

Voor de sport deed ik onlangs een test hoe de wagen scoort inzake verbruik, op een totaal traject van 1.000 kilometer met zowel stadsverkeer als rijden op autosnelwegen. Met een gemiddeld verbruik van 3,5 liter per 100 kilometer bereikt deze DS ook op dat vlak topprestaties.”
Vanuit zijn functie becijferde Peter d’Haenens al hoe interessant een DS Automobiles is om in de bedrijfsvloot op te nemen. “Ik maakte de berekening voor een dieselversie en kwam tot de conclusie dat DS Automobiles onder meer op uitrustingsniveau erg hoog scoort. 130 pk lijkt weinig voor een dieselwagen, maar eenmaal je ermee gereden hebt, verdwijnt elk vooroordeel als sneeuw voor de zon. Daarom vind ik het ook vervelend dat ook onze medewerkers bij de keuze van een nieuwe bedrijfswagen nog altijd sneller geneigd zijn te ‘downsizen’ in het assortiment van de bekende topmerken, dan deze nieuwe referentie een kans te geven. Nochtans voldoen de ‘grote’ merken inzake TCO en voordeel alle aard lang niet altijd aan de wensen van de bestuurder en de fleetmanager.”

DS7_Crossback_Peter_dHaenens_Cantillana_Steve_Coryn_Group_Vandecasteele

Steve Coryn beseft dat er nog wat tijd over zal gaan tot DS Automobiles echt een naam als een klok in de markt wordt. “Voor een nieuw merk duurt het altijd jaren voor het zijn correcte positionering op de markt heeft gevonden, maar ik ben ervan overtuigd dat de mond-tot-mondreclame stelselmatig meer mensen zal overtuigen om een DS Automobiles in overweging te nemen. Eenmaal die trein op de rails staat, zal hij gegarandeerd in volle vaart verder blijven denderen, dankzij zijn knappe signatuur, de oogstrelende ‘led-vision’ en tal van andere features.”

DS7_Crossback


DS 7 Crossback
e-tense

Bevindingen

Vierwielaandrijving in combinatie met een achttrapsautomaat

Ingenieuze batterij-integratie handhaaft interieurruimte en koffervolume

Optimaal zit- en rijcomfort in alle stilte

  • CO2-uitstoot: 34g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,9 sec
  • Topsnelheid: 235 km/u
  • Vermogen Kw/pk (elektrometer): 80Kw/110Pk
  • Vermogen Kw/pk (thermische motor): 147Kw/200Pk
  • Afmetingen(mm): 4573 (l) 1906 (b) 1621 (h)
  • Gewicht(kg): 1.825
  • Inhoud kofferruimte (liter): 628
  • Prijs testmodel: vanaf 54.555,37 euro excl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels