Je ware bedrijfsidentiteit leren kennen en die op de juiste manier intern en extern communiceren: dat was in het voorbije jaar een prioriteit voor Titeca. General manager Lizbeth Nowé legde de oefening voor aan Mex United. Het strategisch marketingbureau uit Kortrijk boog zich over de materie en kwam met de juiste oplossing op de proppen.
Toen Lizbeth Nowé eind 2020 bij het sterk groeiende accountancybedrijf kwam, stond de structuur van een nieuwe website in de steigers. Alleen: de juiste invulling ontbrak. Na al diverse marketingbureaus te hebben gecontacteerd, kwam ze bij Mex United terecht. “Hier proefde ik meteen authenticiteit, professionalisme en de zin om resultaten te bieden”, legt ze uit. “Bovendien bleek tijdens het eerste gesprek meteen dat Kurt en Cis écht naar ons luisterden en ons daardoor ook snel begrepen. Ze drongen ons geen specifieke werkmethode op: er was ruimte voor compromissen, iets wat ook CEO en partner Fabian Missinne kon appreciëren.”
Oneerlijk voordeel
“Wij gaan doorgaans te werk in vijf stappen, waarvan de eerste een interne bevraging is”, verduidelijkt Kurt Ostyn. “Die stap bleek overbodig, omdat Titeca de voorbije jaren al ettelijke interne en externe studies had gedaan, maar die resultaten niet optimaal verwerkt kreeg. Daardoor kon het bedrijf zijn eigen DNA moeilijk benoemen. Wij hebben al dat documentatiemateriaal doorploegd, op zoek naar wat wij als ‘het oneerlijk voordeel’ definiëren: een waardevolle en zeldzame troef, die concurrenten moeilijk kunnen kopiëren en die je als ‘eigenaar’ wel kan exploiteren. Uit die analyse distilleerden we één grote gemene deler, met name de Pro-identiteit van Titeca: proactief, professioneel en productief.”
Dat resultaat heeft het management van Titeca meteen her- en erkend. “We voelden meteen: dit is geen pr-stunt, dit is écht wie we zijn. Het voelde totaal niet artificieel. Daar was het management ook snel van doordrongen, zodat we het ook naar alle medewerkers konden laten doorsijpelen. De implementatie is veel vlotter gelopen dan we hadden gedacht, mede omdat we gedurende het voorbije jaar die Pro-identiteit echt hebben omarmd. Het is zelfs de kapstok geworden waaraan we alles aftoetsen. Wat we ook doen, telkens vragen we ons af: ‘is dit wel pro’?”, aldus Lizbeth Nowé.
Spiegel
De kruisbestuiving tussen Mex United en Titeca leidde ook tot een geslaagde externe campagne: via de website, een persoonlijk krantje voor elke klant, kaartjes en andere initiatieven ademt het groeibedrijf sindsdien het resultaat van de strategische marketingoefening. “Je voelt dat het bij hen tot in de kleinste vezels leeft, wat een heel fijne vaststelling is”, pikt Cis Scherpereel in. “Wie bij één van de Titeca-vestigingen in een lift stapt, leest daar op de spiegel: ‘zo ziet een Pro eruit’. Ze hebben echt de reflex om daar op elk niveau van de organisatie mee bezig te zijn.”
De ‘klik’ tussen beide ondernemingen zal zich dan ook vertalen in een constructief partnership. “Een samenwerking is bij ons zelden eenmalig”, vertelt Kurt Ostyn. “We vinden het cruciaal om ook op langere termijn met onze klanten leuke resultaten te boeken, zodat we samen kunnen groeien. Dat vergt een open communicatie van beide kanten, waarbij het wel eens mag wringen, op voorwaarde dat je het dan respectvol oneens bent met elkaar. De volgende stap van onze samenwerking wordt de opleiding en begeleiding van de online marketeer die Titeca recent heeft aangeworven.”
“Ik ben overtuigd dat Mex United ook daarbij een duidelijke meerwaarde zal creëren”, besluit Lizbeth Nowé.
Titeca
titeca.be
Mex United
mexunited.be