Eén van de bouwstenen van het ecosysteem binnen Hangar K is de community. Een community van ondernemers die allemaal zelfstandig werken, maar toch ook samen een community zijn van ondernemende starters. In de volgende zes tips geven we mee hoe je zo’n community kan uitbouwen.
1. Gemeenschappelijke factoren
Een community bouw je op vanuit gemeenschappelijke interesses of factoren die voldoende overlappen. Speel in op die gemeenschappelijke factoren: misschien is er wel een gezamenlijk probleem dat je met verschillende partijen kan aanpakken.
2. Mensen actief samen brengen
Door events te organiseren, zorgen dat mensen met elkaar babbelen en dat ze bij elkaar terecht kunnen bouw je een actieve community uit. Meestal is dit niet vanaf het begin een succes, maar door de regelmaat erin te houden evolueert dit naar een vaste waarde en zien de mensen er de meerwaarde van in.
3. Een plek voor je community
Een plek is tegenwoordig zeker niet enkel fysiek meer, maar evengoed digitaal. Creëer een plaats waar je die mensen samenbrengt, maar waar ze ook informeel eens snel of makkelijk kunnen binnenspringen.
4. De rol van de community manager
De community manager is de lijm tussen de verschillende leden van de community. Deze persoon zorgt ervoor dat mensen met elkaar in contact kunnen komen en zo antwoorden kunnen formuleren op elkaars vragen.
5. Laat het netwerk werken
Iedereen komt met een netwerk. Als je alle netwerken met elkaar connecteert, krijg je een exponentiële groei. Ook hier zorgt de community manager voor een verbindende rol.
6. Leren van elkaar
Voor een ondernemer is feedback belangrijk. Andere visies en inzichten zijn daarin enorm waardevol. Zorg dus dat mensen binnen de community die feedback bij elkaar vinden.