Maximaal inzetten op preventie
Dr. Servaas bingé Leadlife

Maximaal inzetten op preventie

Sector Healthcare - Leadlife

Het belang van goede gezondheid is zoveel meer dan een cliché. Het coronavirus drukte elke bewoner van deze aardkluit wat dat betreft genadeloos met de neus op de feiten. De bewustwording over zo gezond mogelijk door het leven gaan is inmiddels ook in het bedrijfsleven goed doorgedrongen. Daar speelt Leadlife, de gloednieuwe start-up van dokter Servaas Bingé, naadloos op in. Met de steun van de ondernemersfamilie Gheysens stampte hij een bedrijf uit de grond dat de gezondheidszorg van de toekomst, waarbij preventie vooropstaat, wil aanbieden.

Toen Servaas Bingé in 2006 afstudeerde als huisarts, leek zijn professionele toekomst helemaal uitgestippeld. Hij zou in de voetsporen van zijn vader – eveneens een huisdokter – treden en diens praktijk verderzetten tot zijn pens­ioen. Het liep even anders.

Leadlife_Dr_Servaas_Bingé

Sportgeneeskunde

“Ik bouwde de praktijk van mijn vader uit tot een groepspraktijk, maar vroeg me na verloop van tijd af of ik dit nog drie à vier decennia wou doen. Zo kwam ik tot de conclusie dat ik heel goed mensen kon genezen, maar te weinig onderlegd was in mensen gezond houden. Vanuit die frappante vaststelling ging ik op zoek naar andere uitdagingen. Die vond ik eerst in de sportgeneeskunde: ik was een aantal seizoenen ploegdokter van het professionele wielerteam Lotto-Soudal. Daar gaat het niet om mensen genezen, maar om hen zo gezond mogelijk aan de start van wedstrijden te krijgen, zodat ze optimaal kunnen presteren. Zo groeide stelselmatig de passie om niet curatief, maar preventief te gaan werken. Na een aantal (internationale) bijscholingen te hebben gevolgd, wou ik die benadering toegankelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek.”

STERCK. Hoe wou u dat idee concreet gestalte geven?

Dr. Servaas Bingé: “Ik werkte een concept uit dat als een rode draad doorheen mijn boek ‘Nooit meer naar de dokter’ loopt. Het komt erop neer dat de huisarts nog wel aan het stuur van de gezondheidscoördinatie van zijn patiënten zit en aan de alarmbel trekt indien nodig, maar zich vooral laat omringen door experts van allerlei pluimage om zijn patiënten zo gezond mogelijk door het leven te laten stappen, zodat ze zo weinig mogelijk naar de dokter moeten.Mijn plannen hebben eerst geleid tot de creatie van Emma, een digitaal medisch meetplatform waar ik samen met tech-ondernemer Jelle Van De Velde mijn schouders onder heb gezet. Op dat moment droomde ik er al van een preventief medisch gezondheidscentrum op te starten. Toen ik aan de praat raakte met de familie Gheysens – de bezielers van Ghelamco – bleken zij die passie helemaal te delen. Dat heeft geleid tot de opstart van Leadlife.”

Er is geen betere manier om als bedrijf te tonen dat je om je mensen geeft, dan door te investeren in hun gezondheid.

Vier p’s

STERCK. Wat doet Leadlife precies?

Bingé: “Leadlife wil maximaal inzetten op de gezondheidszorg van de toekomst, door de zogenaamde vier p’s helemaal af te dekken. De eerste p staat voor persoonlijk: op basis van diverse metingen (DNA, bodyscan, bloedmonsters …) gaan we iedereen screenen, wat leidt tot het bepalen van een uniek risicoprofiel waarbij we de belangrijkste prioriteiten in kaart brengen. Dankzij de digitale ondersteuning door Emma, is het ook een participatief model, waarbij iedereen op de smartphone of tablet zijn resultaten en progressie digitaal kan opvolgen. Het is de bedoeling om heel preventief te werken, door de combinatie van voeding, beweging, slaap en een zo goed mogelijke geestelijke gezondheid. Last but not least zullen we, met alle data waarover we zullen beschikken, ook predictief kunnen werken, zodat we op individueel en collectief vlak bepaalde voorspellingen zullen kunnen doen.”

STERCK. Op welke manier wil Leadlife de markt benaderen?

Bingé: “Hoewel er ongetwijfeld veel interesse is bij particulieren, zien we onze lancering zelf in eerste instantie als een b2b-model. Bij tal van bedrijfsleiders is in het coronajaar het bewustzijn over hoe cruciaal hun eigen gezondheid en die van hun medewerkers is, enorm gegroeid. Door hun personeel bij te staan in het streven naar een zo gezond mogelijke levensstijl, kunnen ze aanzienlijke winsten boeken inzake efficiëntie en productiviteit van hun medewerkers, zeker als ook het ziekteverzuim gaat zakken. Er is geen betere manier om als bedrijf te tonen dat je om je mensen geeft, dan door te investeren in hun gezondheid. Uiteraard geloof ik, als arts, dat gezondheid voor iedereen is.Daarom plannen we na deze initiële ‘go to market’ een uitrol in een b2c-model in de tweede helft van dit jaar. Daarin streven we naar de uitbouw van een levenslang partnership met onze klanten in functie van het zo lang mogelijk gezond blijven en die levensjaren zo kwalitatief mogelijk maken.”

STERCK. Tot welke andere voordelen kan dit leiden voor bedrijven?

Bingé: “Ik ben ervan overtuigd dat dit een cruciale meerwaarde is op vlak van ‘employer branding’ en in de zoektocht naar talent. Als sollicitant zou ik veel liever aan de slag gaan bij een firma die bewijst actief bij te dragen tot het welzijn van hun mensen, dan bij een bedrijf dat zich daar onverschillig in opstelt. Studies bewijzen dat elke euro die een bedrijf aan gezondheidszorg besteedt, een return on investment oplevert die drie tot zeven keer zo groot is. Ons initiatief leent zich zowel voor grotere bedrijven als voor de kmo en zal in de smaak vallen bij elke onderneming die zijn menselijk kapitaal voorop plaatst.”

Landelijke dekking

Leadlife koestert ambitieuze plannen op middellange termijn.Bingé: “We starten op in Gent (Leadlife is gevestigd in de Ghelamco Arena, red.), maar het plan is om in de toekomst ook in andere steden filialen te openen. We denken daarbij aan antennes in Antwerpen, Knokke, Brussel en Wallonië. Ons model moet zo schaalbaar mogelijk worden, zodat het overal op een uniforme wijze kan worden uitgerold, met een digitaal dashboard als cruciale tool. In Gent beschikken we op heden over een vast team van vijf à zes mensen (dokter, IT-verantwoordelijke, administratief bediende, verpleegkundige en een ‘health coach’, aangevuld met externe freelancers).”

STERCK. Met andere woorden: ‘corporate wellness’ wordt één van de begrippen van de toekomst?

Bingé: “Zeker. Hoe meer het bedrijf en haar medewerkers begaan zijn met voldoende beweging en slaap, gezonde voeding, stressreductie én zingeving over de job, hoe interessanter de ‘wins’ zullen zijn. We blijven af van alles wat binnen de reguliere, georganiseerde gezondheidszorg bestaat, maar het is wel de bedoeling in dialoog te treden met de huisarts, zodat die zijn patiënten nog beter kan opvolgen. We benaderen iedereen vanuit een individuele aanpak, maar het lijkt me leuk dat er, om de teamspirit te bevorderen, ook groepsuitdagingen komen. Denk bijvoorbeeld maar aan een doelstelling om pakweg het vetpercentage van een groep medewerkers met 10% te verminderen. Het lijkt me fantastisch als iedereen zich achter zo’n ambitie schaart en zijn collega’s motiveert om het beste van zichzelf te blijven geven.”

Twee procent preventie

STERCK. Hoe komt het dat er tot nog toe relatief weinig wordt geïnvesteerd in preventieve gezondheidszorg?

Bingé: “In principe boek je met zo’n aanpak weinig zichtbare snelle effecten, de positieve invloed van goed opgebouwde preventieprogramma’s wordt pas echt duidelijk op langere termijn. De doorsnee bedrijfsleider ligt daar niet meteen wakker van, tenzij hij of zij merkt dat medewerkers beter gefocust en fitter zijn, een goed humeur hebben en elk uur iets productiever zijn. Bovendien pompte onze overheid tot op heden ook weinig middelen in die aanpak: amper twee procent van het totale budget van de gezondheidszorg gaat naar preventie.”

STERCK. Hoe ver staat Leadlife momenteel?

Bingé: “We hebben het voorbije jaar ingezet op de uitbouw van onze eerste locatie in Gent en het concept van screening, analyse en coaching geoptimaliseerd. Na een groot aantal testcases om onze inhoudelijke methodiek en de klantenervaring te optimaliseren, zijn we de eerste partnerships met bedrijfspartners aan het uitrollen. We mikken erop om in het tweede kwartaal breed op de markt te gaan.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels