Stille waters, diepe gronden
Joost Desmet
& Koen Depaepe
Porsche Taycan 4S Cross
Turismo

Stille waters, diepe gronden

De test - Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Wie al 25 jaar een overtuigd Porsche-rijder is, moét gewoon eens de kans krijgen om de gloednieuwe Taycan 4S Cross Turismo aan een stevige test te onderwerpen, vonden ze bij RS Motors Porsche Centre West-Vlaanderen in Ingelmunster. Zo gezegd, zo gedaan: ondernemer Joost Desmet trok een dagje op pad met dit robuust elektrisch paradepaardje. “De wegligging in één woord beschrijven? Fe-no-me-naal!”

Detest_Taycan_4S_Cross_Turismo_Joost_Desmet_Desotec

Motorisch aangedreven voertuigen zijn al sinds zijn kindertijd een ware passie voor Joost Desmet. Met oude auto’s door weiden scheuren, een Citroën Diane op zijn dak krijgen: ‘been there, done that’. Een Porsche stond altijd al op zijn ‘bucket list’ en van zodra hij het zich kon permitteren, was zijn eerste 911 GT3 een feit.

Porsche_Taycan_4S_Cross_Turismo

Porsche_Taycan_4S_Cross_Turismo

Porsche_Taycan_4S_Cross_Turismo

“De GT3 is altijd al mijn favoriet geweest: een atmosferische motor, hoge toeren, bij voorkeur handgeschakeld: zo heb ik het graag. Het is bovendien een heerlijke auto om mee op het circuit te rijden, door zijn robuustheid kan hij dat perfect aan.”

Geaccentueerde wielkasten

Met de elektrisch aangedreven Taycan had Joost tot voor deze test amper ervaring, een kort ritje met het model van een vrouwelijk familielid buiten beschouwing gelaten. De bewondering is er niet minder om. “Deze wagen is het schoolvoorbeeld van het Porsche-DNA: je ziet nog altijd de bekende bogen rond de voorlichten, die bij de eerste Porsches nog duidelijker uitgetekend waren. Ik durf zeggen dat geen enkel ander premium merk momenteel een gelijk(w)aardig model kan presenteren: de wagen balanceert tussen een SUV en een klassieke break. Het is een schitterende allrounder voor liefhebbers van een iets hoger chassis, met een subtiliteit waarmee je niet echt opvalt. Zelf ben ik een fan van de geaccentueerde wielkasten met geïntegreerde spatborden.”

Joost Desmet

Dertig jaar geleden richtte Joost Desmet samen met twee vennoten Desotec op. Het Roeselaarse bedrijf veroverde eerst faam als specialist in waterzuivering en scoorde nadien sterk met het verhuren van mobiele installaties voor lucht- en waterzuivering door middel van actieve kool. Enkele jaren geleden verkocht hij het bedrijf. De 57-jarige ondernemer blijft gebeten door milieutechnologie en blijft via zijn vennootschap JD-Tec bezig met de ontwikkeling van innovatieve, ecologische oplossingen.

Eenmaal onderweg, vroeg Joost zich luidop af hoe deze stevige jongen zich zou gedragen op de weg. “Een klassieke ‘break’ is sowieso al een stuk zwaarder. Komt daarbij nog een portie extra gewicht door de batterijen. Toch merkte ik al snel dat dit geen afbreuk doet aan de rijprestaties, integendeel. Doordat de batterijen heel laag zijn ingebouwd, heeft de wagen een laag zwaartepunt, waardoor hij als het ware aan de weg kleeft. Die onwaarschijnlijk straffe wegligging, die zelfs niet moet onderdoen voor de véél lichtere 911, was voor mij dé ontdekking van de dag.”

Passagiers achteraan hebben meer hoofdruimte, omdat de daklijnen verder doorlopen.

Onbetwiste primus

Als volbloed snelheidsliefhebber ontdekte de Roeselaarse ondernemer nog talrijke andere voordelen. “Ik heb in het verleden enkele GT3-motoren kapotgereden omdat ik de wagen ’s ochtends de tijd niet gaf om op temperatuur en toeren te komen. Een koude motor en (te) snel willen starten: dat is geen goede combinatie. Bij een elektrische wagen heb je dat euvel niet: je hebt het volledige vermogen meteen ter beschikking, waardoor je vlot en direct mee bent in het verkeer. Dat merk je nog het best bij het optrekken aan de verkeerslichten: de acceleratie in de eerste 30 meter is enorm. Op de autosnelweg zet zich dat probleemloos door als je doorstoomt naar de maximaal toegelaten snelheid. Van 80 naar 120 km/u in 2,3 seconden: daarmee geeft deze wagen met de vingers in de neus elke concurrent het nakijken. Die eigenschap komt ook uitstekend van pas als je op een nationale weg een tractor of vrachtwagen voorbij wil steken.”
De Taycan verslaat zijn concurrenten ook op andere gebieden. “Bij een klassieke SUV met een verbrandingsmotor zorgt het stevige gewicht ervoor dat de remmen sneller verslijten. Bij deze e-Porsche kan je al afremmen op de motor, wat minder belastend is voor de remmen én tegelijk toelaat om energie te recupereren en de motor weer op te laden.”

RS Motors

RS Motors, met Koen Depaepe als Managing Director, fungeert als officieel Porsche Centre voor West-Vlaanderen. De familie Maes koesterde altijd al een grote passie voor het merk van de Duitse dr. Ing. Ferdinand Porsche. De imposante, eigentijdse showroom in Ingelmunster biedt een gesmaakte bloemlezing van alle modellen (zowel nieuw als Porsche Approved tweedehands) van de premium autobouwer. Je kan er eveneens terecht voor diensten zoals Porsche Service, Assistance, Lease en Driver’s Selection-accessoires. Ook voor liefhebbers van Porsche Classic is RS Motors dé aangewezen partner.

Hoge afwerkingsgraad

Ook in vergelijking met andere elektrische wagens van premium merken, beslecht de Taycan het pleit zonder verpinken in zijn voordeel, vindt Joost Desmet. “Bij bepaalde andere modellen kan je kiezen voor een eenpedaalsysteem, waarbij je het rempedaal eigenlijk niet nodig hebt omdat je ook kunt remmen door je voet van het gaspedaal te halen. Dat is even wennen, zeker als je die beweging iets te bruusk maakt. Bij Porsche gebeurt dat proces een stuk softer en aangenamer.”

Porsche_Taycan_4S_Cross_Turismo

Porsche_Taycan_4S_Cross_Turismo

“Als we de Taycan afwegen tegen de pionier in elektrische wagens, scoort hij minstens even goed qua prestaties en een stuk beter inzake afwerkingsgraad”, vervolgt Joost. “Kwaliteitsleer oogt nu eenmaal een stuk fraaier dan kunststofmateriaal. Op vlak van comfort is de Taycan ook een verademing. Zo is er voor passagiers achteraan niet alleen de optie om plaats te nemen in een comfortabele eigen zetel, ze hebben ook meer hoofdruimte omdat de daklijnen verder doorlopen. Daardoor blijft de rijervaring op elke plek in de wagen even plezant.”

Detest_Taycan_4S_Cross_Turismo_Joost_Desmet_Desotec_Koen_Depaepe

Kortom: laat maar komen, die bestelbon? “Het valt absoluut te overwegen. Mijn enige bedenking inzake elektrisch rijden is dat de openbare laadinfrastructuur nog niet klaar is voor een massale transitie. Daarom is het niet slecht dat de overstap naar elektrisch rijden eerder geleidelijk aan gebeurt. Ik zou mijn wagen bij voorkeur ’s avonds opladen, want geforceerd een koffietje moeten drinken in een wegrestaurant omdat je in de rij moet wachten om je auto aan de snellaadpaal te hangen, is niet aan mij besteed. Zolang we geen grote stappen hebben gezet in de omschakeling naar hernieuwbare energie, zal dat een uitdaging blijven. Mijn 911 GT3 zet ik sowieso nooit definitief aan de kant, die zal altijd mijn voorkeur blijven genieten om op circuit te rijden. Een elektrische wagen zal dat nooit aankunnen, maar dat hoeft ook niet: laat die maar geruisloos door de stad zoeven. Ideaal voor de zenervaring van de bestuurder én de (nacht)rust van de bewoners!”

Detest_Taycan_4S_Cross_Turismo

Porsche Taycan
4S Cross Turismo

Bevindingen

Topmodel dat de kenmerkende Porsche-signatuur draagt

Comfort voor elke passagier door meer hoofdruimte
en knusse zetels

Onwaarschijnlijk acceleratievermogen in elke context

  • Overboost vermogen: 420 kW/571 pk
  • Totaal vermogen: 360 kW/490 pk
  • Uitstoot:0 g/km
  • 0 tot 100 km/u:4,1 s
  • Topsnelheid:240 km/h
  • Max. koppel:650 Nm
  • Bereik gecombineerd:388 – 452 km
  • Bruto batterijcapaciteit:93,4 kWh
  • Netto batterijcapaciteit:83,7 kWh
  • Afmetingen (mm): 4974 (l) 1967 (b) 1409 (h)
  • Onbeladen gewicht (kg): 2320
  • Maximaal laadvermogen:640 kg
  • Inschrijving BIV: 0 euro
  • Rijtaks:0 euro
  • Fiscale aftrekbaarheid:100%
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels