Laten we eens buiten de lijntjes kleuren, moeten de ontwerpers van Renault gedacht hebben toen ze aan de slag gingen voor de Arkana. Het resultaat mag er wezen: een stoere bink die qua look afwijkt van wat we van de Franse constructeur gewoon zijn en toch veel bewonderende blikken oogst. Een ideaal voertuig om eens te laten testen door één van onze betere klanten, vonden ze bij Garage Van Mossel Devos-Capoen uit Kuurne. Jensi Vercruysse, zaakvoerder van Stielmann, nam de uitnodiging met dank aan.
De fiets is altijd één van de grote passies van Jensi Vercruysse – in zijn jeugdjaren een meer dan verdienstelijk renner – geweest, al kan de Harelbekenaar ook wel genieten van een mooie wagen. “Beweren dat ik een autofreak in hart en nieren ben, is de waarheid geweld aandoen. Ik zie een wagen in eerste instantie als de makkelijkste manier om me te verplaatsen. Met een comfortabele zetel en een wagen die vlot bolt, ben ik al meer dan content. Ik ben niet de persoon die zich gaat verdiepen in de motorisatie of technische details, maar vind kwaliteit uiteraard wel belangrijk.”
Door de hoge zitpositie en de sportieve lijn biedt deze wagen het beste van twee werelden.
Door die keuze voor kwaliteit groeide een sterke vertrouwensrelatie tussen Stielmann en Van Mossel Devos-Capoen. “Ik maakte kennis met Johan Devos toen ik, als bestuurslid van een wielervereniging, op zoek ging naar de juiste wagens om in onze koers te gebruiken.
Omwille van de goede service was het voor mij een logische keuze om weer voor deze partner te kiezen toen ik bestelwagens voor mijn bedrijf nodig had. Intussen leasen we via Van Mossel Devos-Capoen circa 35 bestelwagens. De kracht van een leverancier leer je vooral kennen in moeilijke momenten. Ik raakte helemaal overtuigd van hun meerwaarde toen ze mij, aan de vooravond van een reis naar Frankrijk en vlak na een zwaar ongeval, uit de nood hielpen met een stijlvolle Renault Espace Initiale Paris.”
Milde hybride
Stijlvol was één van de eerste woorden die bij Jensi opkwamen toen hij de knalrode Renault Arkana onder ogen kreeg. “Je merkt meteen: het is een heel sportieve wagen, met een mooie lijn. Daardoor ben je direct nieuwsgierig om ook het interieur te ontdekken. Dat beviel me evenzeer: comfortabele, mooi afgewerkte zetels, een automatische versnellingsbak (wegens ‘mild hybrid’) en een oerdegelijke afwerking.”
“De Arkana is een model dat je tot voor kort niet in het aanbod van Renault terugvond”, vertelt Thomas Devos, marketingverantwoordelijke bij de concessiehouder van het Franse merk. “Door de hoge zitpositie (eigen aan een SUV) en de sportieve lijn van een coupé biedt deze wagen het beste van twee werelden. Sommige mensen vergelijken hem met de BMW X6, maar deze wagen komt minder hoog en is ook qua prijs een stuk toegankelijker. Eigenlijk is dit een model dat je bij de premium merken al vond, Renault is de eerste om deze cross-over van een SUV en een coupé in het middensegment te lanceren.”
Stielmann
Stielmann is de onderneming van Jensi Vercruysse en Nico Roose. Het specialiseert zich sinds de oprichting, drie jaar geleden, in de outsourcing van goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers voor de bouwsector. Het bedrijf kan rekenen op circa 45 stielmannen, zoals schrijn- en dakwerkers, installateurs van sanitair en centrale verwarming, isoleerders, plaatsers … om bouwbedrijven te helpen bij het opvangen van afwezigen of ondersteuning bij grote projecten. Stielmann mikt op mensen met minimum drie jaar ervaring.
Vinnige reactie
Op naar de weg, dan maar. Samen met onze fotograaf maakte Jensi een leuk ommetje door Zuid-West-Vlaanderen, met de Arkana als betrouwbare vierwieler. “De kennismaking met een deels elektrisch aangedreven wagen was compleet nieuw voor mij. In het begin was het dan ook even zoeken. Ik merkte al snel dat de Arkana heel vinnig reageert – in een mum van tijd zit je aan de gewenste snelheid – en heel wendbaar is. Het samenspel tussen de twee elektromotoren en de brandstofmotor gebeurt heel vlot.”
Thomas Devos knikt beamend. “Deze e-tech hybrid 145 kan rekenen op twee elektromotoren en een benzinemotor. Dat laat toe om 80% van de ritten doorheen de stad in elektromodus af te leggen. Intussen kan je een beroep doen op liefst 14 rijhulpsystemen. Adaptieve cruise control, de ‘lane assist’, dodehoekwaarschuwingen … zijn enkele van de handige functies die de veiligheid van chauffeur en passagiers verhogen. Voor een verbeterd rijgedrag is er het multi-sensesysteem, dat keuze biedt tussen vier rijmodi (eco, comfort, neutraal en sportief) en acht lichtsferen.”
Het samenspel tussen de twee elektromotoren en de brandstofmotor gebeurt heel vlot.
Elektrificatie
Jensi Vercruysse is als zaakvoerder van een kmo uiteraard op de hoogte van de transitie in de automarkt, die voor zijn fleet én voor zijn eigen mobiliteit gevolgen zal hebben. “We kunnen niet naast de trend van elektrificatie kijken. Momenteel rij ik nog met een dieselwagen, maar deze eerste ervaring met (semi-)elektrisch rijden smaakt naar meer. Een zelfopladende hybride lijkt me de ideale tussenstap tussen beide werelden. De kans is dan ook groot dat zo’n wagen de volgende investering wordt voor persoonlijk gebruik, zeker als er voor elke passagier veel comfort is.”
Van Mossel Devos-Capoen
Johan Devos en Els Capoen richtten in 1988 de gelijknamige onderneming op. Initieel stond het bedrijf in voor de verkoop en service voor Renault, later kwam daar Dacia bij. Inmiddels beschikt de onderneming over een netwerk van vijf servicepunten en showrooms, verdeeld over Kuurne, Kortrijk, Roeselare en Menen. Met zoon Thomas (marketing) en dochter Sophie (verkoop) kwam ook de tweede generatie in het bedrijf. Recent sloot Devos-Capoen een joint venture af met Van Mossel Automotive Groep, wat leidde tot een naamsverandering. Op de bekende locaties zal elke klant via de vertrouwde contactpersonen kunnen blijven genieten van een professionele service.
Bij Van Mossel Devos-Capoen zijn ze er rotsvast van overtuigd dat je met de Arkana verschillende doelgroepen kan plezieren. “De sportieve look, de knusse achterbank en de ruime koffer zijn argumenten waarmee de Arkana sterk kan scoren als gezinswagen. Daarnaast straalt hij ook prestige uit, wat niet onbelangrijk is voor leden van het middenkader die hun bedrijf ergens vertegenwoordigen. Op die manier biedt hij dus ook een mooie opportuniteit voor de fleetmarkt, zeker gezien de interessante prijs-kwaliteitverhouding.”
“Ik ben regelmatig met een ander Renault-model onderweg”, vervolgt Thomas Devos. “Het is opvallend hoeveel mensen me met een nieuwsgierige blik volgen als ik met de Arkana rijd. De buitenkant doet al watertanden, het interieur – met een intuïtief bedienbaar touchscreen en een oerdegelijke connectiviteit met onder meer de smartphone – bevestigt die positieve impressie alleen maar: gemengde zetelbekleding in leder en suèdestof, rode stiknaden op de deurpanelen, veiligheidsgordels met stroken in dezelfde kleur … Redenen genoeg om je meteen op je gemak te voelen in deze vierwieler met een robuust karakter.”
Laat maar komen dus, die bestelbon.
Bevindingen
Sportieve wagen met een eigen identiteit binnen het uitgebreide Renault-aanbod.
Gezellig en comfortabel interieur waarin je je meteen op je gemak voelt.
Symbiose tussen een knappe esthetiek en de aangename rijervaring die eigen is aan elke Renault.
- Cilinderinhoud (cm3): 1598
- Aantal cilinders en kleppen: 4/16
- Max. vermogen: 105 kW (145 pk) bij 4000 tr/min
- Max. vermogen thermische motor: 69 kw (95 pk)
- Max. vermogen elektrische motor: 36 kw (49 pk)
- Max. koppel: 148 Nm bij 3600 tr/min
- Topsnelheid: 172 km/h
- 0-100 km/u: 10,8 sec
- CO2-uitstoot: 108-114 g/km
- Rijklaar leeggewicht: 1510-1576 kg