Bouwfamilie met ambitie
Marc & Felix Mahieu Mahieu Construct

Bouwfamilie met ambitie

Sector - Mahieu Construct

Agrobouw en industriebouw? Het zijn twee verschillende specialisaties, die wél onder hetzelfde dak kunnen worden georganiseerd. Dat bewijst Mahieu Construct al diverse jaren. De aannemer uit Komen-Waasten bouwde zijn organisatie op deze twee pijlers, met gespecialiseerde teams. De groei van de onderneming, die zowel staal- als betonconstructies bouwt, bewijst dat het de goede aanpak is.

Marc Mahieu begon in 1989 op zijn eentje met een bouwonderneming in Poperinge, gespecialiseerd in agrarische bouw. Zes jaar later vond hij net over de taalgrens voldoende industriegrond om de groei van zijn bedrijf verder gestalte te geven. Het bleek de juiste zet: vandaag staat Mahieu Construct synoniem voor een gedreven team van 140 medewerkers dat bedrijfsgebouwen bouwt over heel België en Wallonië. Met zoon Felix is de continuïteit op langere termijn bovendien gewaarborgd.

“De spreidstand tussen agro- en industriebouw is een goede zet gebleken”, vertelt Marc Mahieu. “Daardoor zijn we erin geslaagd om in de landbouwsector onze sterke marktpositie te behouden en intussen een nieuw segment aan te boren. We realiseren nog altijd dezelfde omzet bij agrarische klanten. Het belang ervan in onze omzet is geëvolueerd tot 30%, terwijl dat vroeger 70% was.”

Bouw_Mahieu_Construct_Marc_Felix_Mahieu

Juiste oplossingen

Die verschuiving zegt veel over de positie die Mahieu intussen ook in industriebouwprojecten heeft veroverd. “Onze teams voelen perfect aan wat de klanten nodig hebben en anticiperen daarop met de juiste oplossingen”, aldus Marc Mahieu. “In de agrobouw staat het ontwerp van het gebouw volledig in functie van de activiteiten die er binnenin gebeuren, bij industriële klanten is dat minder het geval. Toch merken we ook daar een opmerkelijke evolutie: de zogenaamde ‘platte dozen’ van vroeger zie je bij nieuwe projecten steeds minder opduiken, omdat het architecturale belang van dergelijke gebouwen aanzienlijk is gegroeid. Bedrijven oordelen terecht dat het gebouw hun fysieke visitekaartje is. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat deze markt ook voor architecten een stuk belangrijker dan vroeger is geworden.”

Het bouwbedrijf zette de stap naar de industriebouw via projecten in de zogenaamde agrarische industrie. “Die sector is in Vlaanderen prominent vertegenwoordigd”, vult zoon Felix aan. “Denk maar aan de talrijke specialisten in vlees-, aardappelen- en (diepvries)groenteverwerking. Het is door de groeiende vraag in die markt dat we ons hier nadrukkelijk op beginnen toeleggen zijn. Intussen bestaat het gros van onze activiteiten uit het bouwen van productie-units, gebouwen voor logistiek, commerciële ruimtes, opslagruimtes en kantoren. Daarbij is het een groot voordeel dat we zowel staal- als betonconstructies kunnen aanbieden. Beide entiteiten zijn intussen heel goed op elkaar afgestemd.”

Frankrijk

De inhouse productie van beton is een meerwaarde die Mahieu sinds vorig jaar kan bieden. “In maart 2020 hebben we in Duinkerke een eigen betonafdeling opgestart”, vervolgt Felix. “Er waren voldoende redenen om ons net daar te vestigen. Ten eerste realiseren we intussen 30% van onze omzet op de Franse markt. Het is algemeen bekend dat onze zuiderburen bij voorkeur samenwerken met ondernemingen die bij hen een eigen vestiging hebben. Daarnaast is Duinkerke heel goed bereikbaar, wat onder meer voor een vlotte aanvoer van grondstoffen cruciaal is. Bovendien is het een erg bedrijvige regio, met talrijke bouwprojecten. Doordat er verschillende Franse specialisten bij ons werken, zijn we ook goed vertrouwd met de strenge Franse regelgeving.”

Als totaalcoördinator zijn we voor de klant gedurende het hele proces het centrale aanspreekpunt.

Zoon Felix stuurt de betonafdeling aan en heeft daarnaast nog meer pijlen op zijn boog. Hij kwam vier jaar geleden in de zaak, al had hij ook voordien al behoorlijk wat ervaring opgedaan.

“De liefde voor deze sector werd me zowat letterlijk met de paplepel ingegeven”, lacht hij. “Tijdens mijn jeugd kwam ik hier tijdens de vakanties verschillende jobs uitoefenen, zowel in de montage als in het atelier. Kennis over de bouwsector deed ik grotendeels binnen het bedrijf op. Tijdens mijn studies heb ik me vooral verdiept in alle aspecten van kmo-management. Op termijn zal ik de zaak normaal overnemen. Eerst wil ik nog ervaring opdoen als verkoper, hoofd van de verkoopafdeling en als coördinator van de betonfabriek in Duinkerke.”

Populair beton

Dat lukt prima, want klanten en architecten zijn lovend over de service en de kwaliteit van de betonmuren. “Betonmuren zijn heel weersgevoelig”, weet Felix. “Zeker na regenweer kan dat leiden tot de vorming van vlekken. Door met een heel lichte kleur te werken, kunnen we dat probleem zo goed als volledig uitsluiten. Glad beton is bovendien makkelijk te onderhouden en door de kleur van de juiste technieken zijn we erin geslaagd om potentiële kleurvervorming geen kans te geven.”

De keuze voor een eigen prefab betonfabriek zorgt ervoor dat het familiebedrijf nog meer controle heeft over de kwaliteit van elke constructie. “Daarnaast kunnen we hierdoor nog flexibeler anticiperen, want we zijn minder afhankelijk van derden. Voor technieken en afwerking werken we wel samen met zorgvuldig geselecteerde onderaannemers, voor wie hoge kwaliteitsstandaarden evenzeer een absolute prioriteit zijn. Als totaalcoördinator zijn we voor de klant het centrale aanspreekpunt gedurende het hele proces.”

 Mahieu_Construct_Marc_Felix_Mahieu

Teamspirit

Over de verschillende afdelingen heen kunnen Marc en Felix Mahieu rekenen op de diensten van 140 mensen. Het bedrijf is voortdurend op zoek naar nieuwe mensen, die bovendien interessante doorgroeimogelijkheden krijgen. 

“Het is algemeen bekend dat er in de bouw een aantal knelpuntberoepen zijn. Dat maakt het ook voor ons uitdagend om de juiste profielen aan te trekken. Onze eigen mensen kunnen getuigen dat we heel wat te bieden hebben en er alles aan doen om een aangename werksfeer te creëren. We investeren in mensen, machines, teambuildings en hebben onze huisstijl onlangs opgefrist met een heuse rebranding. Op elke werf hangen spandoeken met onze nieuwe huisstijl. Via een filmpje op de website krijgen kandidaten een goed beeld van hoe het er in een bouwbedrijf echt aan toe gaat. Ook daaruit blijkt dat we een dynamisch no-nonsense bedrijf zijn dat zich aanpast aan de markt en de carrièrekansen van mensen stimuleert via een begeleidingstraject met doorgroeimogelijkheden. Daar zullen we ook in de toekomst op blijven inzetten”, besluiten Marc en Felix Mahieu. 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels