Meer ruimte voor persoonlijk contact door digitale tools
Charlot Depoortere
& Bram Vanhecke
Titeca

Meer ruimte voor persoonlijk contact door digitale tools

Blick op - Titeca

De digitale wereld evolueert razendsnel. Als ondernemer hebt u, met de juiste tools, snel toegang tot uw actuele cijfers. Een interessante innovatie, waar u en uw accountancy partner voordeel uit halen. Al ziet Titeca het niet als een vervanging van het persoonlijke contact. In tegendeel. “De automatische en slimme verwerking van cijfers geeft ons net meer ruimte om het persoonlijke advies en de begeleiding voor elke ondernemer verder uit te diepen.”

Met een gloednieuw kantoor op ’t Hoge zet Titeca zich in Kortrijk nog steviger op de kaart. Al is het slechts één van de kantoren in voornamelijk West- en Oost-Vlaanderen waar een multidisciplinair team zich over tal van ondernemingen buigt. Naast het expertenteam en het accountantsteam is er sinds een drietal jaar ook een datateam opgericht binnen Titeca. Een bewuste keuze om de digitale mogelijkheden zelf om te zetten in gebruiksvriendelijke en nuttige tools.

STERCK. Jullie aanpak onderscheidt jullie van de klassieke kantoren. Leg eens uit?

Charlot Depoortere: “We combineren een familiaal karakter en een persoonlijke aanpak met brede inhouse expertise. In de Titeca-kantoren zijn dagelijks specialisten aan de slag voor juridisch advies, financiële analyses, successieplanning, mergers & acquisitions,… Elke klant heeft zijn eigen vaste dossierbeheerder. Die is het eerste contact en linkt, waar nodig, de juiste experts aan een dossier. Zo ontstaat een compleet team op maat van uw noden, op elk moment. De ‘pro’ in onze kantoornaam – Titeca pro accountants & experts – dekt dan ook enkele ladingen: persoonlijk, proactief, professioneel en productief. Elk van die waarden staat dag in dag uit voorop bij onze aanpak.”

Charlot_Depoortere_Bram_Vanhecke_Titeca

Bram Vanhecke: “Om klanten een houvast te bieden in de sleutelmomenten van hun persoonlijke en professionele leven ontwikkelden we onze levenslus. Als partner voor hoofdzakelijk kmo’s kruisen privé en onderneming elkaar geregeld. Precies daarom is het zo belangrijk in elke fase van de onderneming het juiste advies in te winnen. Als een proactieve partner monitoren we de resultaten, grijpen snel in waar nodig en geven richting aan de onderneming. Daarbij is het digitale verhaal een belangrijke steunpilaar geworden.”

STERCK. Hoe zijn jullie de afgelopen jaren concreet aan de slag gegaan met die digitale mogelijkheden in het kader van finance en accountancy?

Bram: “Binnen Titeca zijn we ondertussen met een driehonderdtal medewerkers. Een team van twintig werkt rond data. Een goede verwerking van de data is cruciaal om de administratie te ondersteunen en om snel bij te sturen waar nodig op basis van realtime boekhouding. Boekhouding is voor ons een middel om de weg vooruit uit te stippelen, geen doel op zich. De digitale dataverwerking en rapportering helpen die route definiëren. Om de ondernemer zelf nog makkelijker en duidelijker inzicht te geven in zijn actuele cijfers ontwikkelden we onder meer ons online klantenportaal JAMES. De naam zegt eigenlijk al wat het doet: JAMES is een persoonlijke digitale butler voor elke ondernemer. Hij vertelt 24/7 waar u als ondernemer staat, structureert en visualiseert desgewenst uw vermogen en bewaart uw documenten veilig en overzichtelijk.”

Charlot: “Uiteraard zijn de cijfers belangrijk. Ze geven ons een stevige houvast om beslissingen op te baseren. Maar het plezier zit hem vooral in wat na de boekhouding komt. Naast die ontzorgen, willen we de ondernemer vooral coachen en helpen groeien. Dat zoveel informatie digitaal beschikbaar is, op eender welk moment of locatie, geeft de klantverantwoordelijke ruimte om met zijn of haar klant te communiceren over die cijfers. Het is dus zeker geen verhaal van meer digitaal en minder persoonlijk. Beide zijn bij Titeca echt complementair en maken onze service nog sterker. Online is heel veel informatie beschikbaar, net de interpretatie ervan is cruciaal om de juiste conclusies te trekken.”

Charlot_Depoortere_Bram_Vanhecke_Titeca

STERCK. Zouden jullie stellen dat de digitalisering het accountancyverhaal inherent veranderde?

Bram: “Ik zou dat zeker niet beperken tot ons vakgebied. De nieuwe generatie is opgegroeid in een online wereld, waar informatie over eender wat of wie in enkele klikken beschikbaar is. Voor de ondernemers van morgen zal het realtime monitoren van hun cijfers op het scherm meer een evidentie zijn dan een vraag. We willen altijd een stapje voor zijn en proberen steeds de taal van de klant te spreken. Dat zit in onze inspanningen voor aangepaste digitale tools, maar evengoed in de sectorverdeling binnen ons kantorennetwerk. De juiste expertise en inzichten in de specifieke business zijn een katalysator om het ondernemerschap te boosten. En dat is uiteindelijk het doel.”

“Daarbij speelt ook onze lokale verankering ongetwijfeld een belangrijke rol. Ondernemers spreken graag met streekgenoten. Dat schept een instant gevoel van nabijheid en een goede bereikbaarheid, essentieel voor de vertrouwensband waarbinnen wij echt als partners functioneren. De voorbije jaren bouwden we een sterk netwerk uit doorheen West- en Oost-Vlaanderen. We blijven uitkijken voor nieuwe opportuniteiten en onze aanwezigheid op bestaande locaties versterken. Zoals hier in Kortrijk, met een gebouw dat de aandacht trekt en onze medewerkers een aangename werkomgeving biedt. Onze mensen komen met plezier naar kantoor. Gedeeltelijk telewerken is nog steeds een mogelijkheid, maar die wordt eigenlijk amper gebruikt. Dat zegt genoeg.”

STERCK. Nu we over Kortrijk spreken: in enkele jaren tijd is dit een echte thuis geworden voor Titeca. Neem ons even mee doorheen de geschiedenis van dit kantoor.

Charlot: “In 2021 deed Titeca de overname van Fibo-Consult, het kantoor van mijn ouders. Onze wegen kruisten, het DNA matchte en Titeca kon onze groeipijnen als klein kantoor helpen wegmasseren. De ideale match dus. Ook wij waren namelijk al een vijftal jaar bezig met de digitalisering van onze werking en ons aanbod. We gingen de fusie aan en wisten ons succesvol te integreren in de Titeca-groep. Onze medewerkers en de Titeca-gezichten vormen echt één team, dat is net de sterkte van dit kantoor. Het welzijn van onze medewerkers staat centraal. We waken erover dat we hen blijven voeden en alle ruimte geven om hun talenten verder te ontwikkelen. Soft skills zijn bijvoorbeeld belangrijker geworden de afgelopen jaren. Iemand hoeft niet per se de beste te zijn met cijfers om een meerwaarde te hebben binnen ons team. Het gaat om wat je graag doet, waar je goed in bent en wat we daar samen mee doen. Ons hr-beleid draait rond vier veelzeggende hashtags: #enthousiasmevoelen, #samengroeien, #dromenrealiseren en #impactmaken. Van bij de start zetten we hier sterk op in. Een nieuwe medewerker wordt al snel betrokken bij een dossier. Dat geeft een goede kijk op de job. De focus ligt namelijk op de persoon achter de cijfers en de onderneming, niet op de getallen en tendensen zelf. Tegelijk geeft deze nieuwe locatie ons meer visibiliteit en een goede connectie met hogeschool Vives. Via studienamiddagen maken we studenten warm voor ons vak, ons bedrijf en onze aanpak.”

STERCK. Er is de laatste jaren duidelijk hard gewerkt bij Titeca, voor en achter de schermen. Trekken jullie die lijn de komende tijd verder door?

Bram: “Absoluut. We verwachten een enorme versnelling in de digitalisering. We evolueren volop mee, maar blijven tegelijk waakzaak. We volgen de markt op de voet, ontwikkelen intern de juiste softwareoplossingen en maken de collega’s verder digital minded. De trein waar we op zijn gestapt stoomt door en wij trekken mee aan de kar. De uitdaging is en blijft om het digitale aan te bieden met onze extra laag van vertrouwen en persoonlijk advies er bovenop. En daar zal de komende tijd ongetwijfeld ook artificiële intelligentie mee een rol inspelen. We zien het niet als een bedreigen, maar als een opportuniteit die toegevoegde waarde creëert. Het worden nog boeiende tijden.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels